InfoNu.nl > Wetenschap > Luchtvaart > De Airbus A380-800

De Airbus A380-800

De Airbus A380-800 De Airbus A380 is op dit het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het vliegtuig is gemaakt door het bedrijf Airbus, en werd op 18 januari 2005 voor het eerst gepresenteerd.

Eigenschappen van de Airbus A380-800

  • Lengte 73m
  • Spanwijdte 79,8m
  • Hoogte 24,1m
  • Interieurbreedte Hoofddek: 6,58 m
  • Bovendek: 5,92 m
  • Max. aantal passagiers 853
  • Gewicht 275 ton
  • Vleugeloppervlak 845m2
  • Max. startgewicht 590 ton
  • Max. brandstof 310.000 liter
  • Motoren 4 Rolls-Royce Trent 900
    • of 4 Engine Alliance GP-7200
  • Max. stuwkracht per motor 311 kN/340 kN
  • Kruissnelheid Mach 0,85 (1050 km/h)
  • Max. reikwijdte 15.100 km/10.400 km

Ter vergelijking: de grote concurrent, de Boeing 747 heeft 40% minder vloeroppervlak en kan slechts 524 passagiers vervoeren.

Airbus en Nederland

Geen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen heeft tot nog toe interesse getoond in de Airbus A380-800. Wel heeft de moedermaatschappij van de KLM, Air France, diverse vliegtuigen besteld. Ook in andere landen is er veel interesse in het vliegtuig. Onder andere de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore hebben vliegtuigen besteld.

Bij de bouw van de Airbus A380-800 heeft Nederland zijn steentje bijgedragen, het Nederlandse bedrijf Stork heeft het materiaal Glare geleverd. Glare bestaat uit lagen aluminium en glasvezel, en is een zeer sterk maar toch licht materiaal. 400m2 van de bovenkant van de romp van de Airbus A380-800 bestaat uit dit materiaal.

Problemen op luchthavens

Zo'n groot vliegtuig brengt soms ook grote problemen met zich mee. Veel luchthavens zijn gedwongen aanpassingen te doen om de Airbus A380-800 te kunnen laten landen. Er zijn plannen voor een nog groter vliegtuig, de Airbus A900.

Andere Airbus-modellen

Airbus bouwt al sinds 1970 vliegtuigen, en heeft inmiddels de volgende modellen ontwikkeld:
  • Airbus A300
  • Airbus A310
  • Airbus A310-300 MRTT (Multi Role Tanker Transporter)
  • Airbus A318
  • Airbus A319
  • Airbus A320
  • Airbus A321
  • Airbus A330
  • Airbus A330-200 FSTA
  • Airbus A340
  • Airbus A350
  • Airbus A380
  • Airbus A300-600ST Beluga
  • Airbus A400M
© 2007 - 2017 Funkyfish, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het grootste vliegtuig ter wereldHet grootste vliegtuig ter wereldEr zijn veel soorten vliegtuigen, de grootste is de AN-225, maar welke andere jumbo vliegtuigen zijn er verder? De Airbu…
Vliegen in Business class: Wie bieden het meeste ruimte?Business class is eigenlijk de tussenklasse, tussen de economy class en de first class. Echter, de nieuwe vervoersklasse…
Milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigenEr wordt meer aandacht besteed aan het milieu dan ooit tevoren. Één ding is zeker: het klimaat verandert. Of dit nu door…
AirAsia, goedkope luchtvaartmaatschappij Azië"Now everyone can fly!". Dat is de slogan van AirAsia. Met de komst van AirAsia is vliegen mogelijk geworden voor miljoe…
Goedkoper vliegen dankzij prijzenslag Norwegian AirGoedkoper vliegen dankzij prijzenslag Norwegian AirDe kans is groot dat er in 2016 aanzienlijk goedkoper gevlogen kan worden binnen Europa. De Noorse vliegmaatschappij Nor…

Reageer op het artikel "De Airbus A380-800"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Youri, 10-12-2014 18:58 #6
Air France is absoluut niet het moederbedrijf van KLM. Het is samen 1 maatschappij, Air France-KLM, ondanks dat Air France groter is.

Chris, 15-07-2010 12:29 #5
Er wordt gesteld dat het vloeroppervlak van een 747 40% kleiner is dan dat van de A380. Echter in het artikel wordt het vleugeloppervlak genoemd en niet het vloeroppervlak.
Er wordt gesteld dat een 747 "slechts" 524 passagiers kan vervoeren. Ik denk dat 524 nog steeds een behoorlijk aantal is, het woordje "slechts" komt me nogal vreemd voor. Ook is het zo dat het aantal passagiers wordt bepaald door het aantal klassen waarin de cabine is verdeeld. Een 747 met alleen economy class kan veel meer passagiers meenemen. Het getal 524 zegt daarom in feite niet zoveel.
Achter de kruissnelheid van Mach 0,85 staat 10150km/h. Het Mach getal is de verhouding tussen de eigen vliegsnelheid en de locale geluidssnelheid. Omdat de locale geluidssnelheid met toenemende hoogte - vanwege afnemende temperatuur- afneemt, moet de vliegsnelheid t.o.v. zijn omgeving afnemen met toenemende hoogte. Alleen op die manier blijft een eenmaal ingesteld Mach getal gelijk. Vandaar dat een Mach getal voor een vlegtuig tijdens kruisvlucht een gegeven is. Echter de vliegsnelheid is dat niet. Is er tijdens een vlucht wind mee, danwel wind tegen dan bepaalt de som van vleigtuigsnelheid en windsnelheid de snelheid van een vliegtuig t.o.v. de grond, de Groundspeed. Vliegend in een jetstream kan de groundspeed oplopen tot boven de 1150 km/h.

C. M. Kunis, 09-07-2010 14:08 #4
Ik heb in de krant gelezen dat de Airbus A380-800 op zaterdagochtend 10 juli zal landen op Schiphol om 10.00 uur en wel via de polderbaan. Is dit waar?

Miguel, 16-12-2008 18:52 #3
Kun je bij de KLM flight academy een opleiding volgen voor piloot op de airbus A380

Air38, 04-01-2008 15:55 #2
Zie deze link in engels van wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

Justin Fronik, 20-12-2007 11:16 #1
Halo, Wij moeten op school een werkstuk maken over de a380 we moeten nu dingen te weten komen over de inrichting van de verschillende klasse dit is moeilijk te vinden op internet heeft u hier misschien wat informatie over en wilt u dit naar mij sturen.
Al vast bedankt
Met vriendelijke groet Justin Fronik Reactie infoteur, 20-12-2007
Hoi Justin,

Helaas kan ik je niet helpen aan de inrichting van de verschillende klassen. Heb je al geprobeerd om in het Engels te zoeken, op Engelse sites?

Succes met je werkstuk!

Groetjes, Funkyfish

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Luchtvaart
Reacties: 6
Schrijf mee!