InfoNu.nl > Wetenschap > Luchtvaart > Vliegen op zonne-energie: de records van de Solar Impulse 2

Vliegen op zonne-energie: de records van de Solar Impulse 2

Vliegen op zonne-energie: de records van de Solar Impulse 2 De Solar Impulse is een revolutionair vliegtuig dat op zonne-energie vliegt. De officiële naam is HB-SIA (Solar Impulse 1). Het prestigieuze project wordt ondernomen door de technische Hogeschool van Lausanne. Bertrand Piccard is de grote man achter dit project. Met het hele project wil men bewijzen dat langeafstandsvluchten op zonne-energie perfect mogelijk zijn, naast de klassieke vluchten gerealiseerd met kerosinebrandstof. In het voorjaar van 2015 wordt een poging ondernomen om een vlucht op zonne-energie rond de wereld te maken met de Solar Impulse 2. Er worden tijdens deze vijf maanden durende onderneming verschillende records gebroken.

Historiek van het zonne-energieproject

In 2003 werd aan de Technische Hogeschool van Lausanne een haalbaarheidsstudie gedaan rond het project. Vervolgens werd gewerkt aan het concept. In 2006 werden via simulatoren langeafstandsvluchten nagebootst. In datzelfde jaar is men gestart met de bouw van het prototype om in 2008 en 2009 de eerste testvluchten ermee te ondernemen. In 2009 werd gestart met de bouw van het definitieve vliegtuig. Met de Solar Impulse 1 werden enkele vluchten overdag gedaan. Tegelijkertijd begon men met de bouw van de Solar Impulse 2 (HB-SIB). In 2011 en 2012 zijn er dan testvluchten geweest met de Solar Impulse 2. Deze testvluchten zullen in 2015 uiteindelijk leiden tot een vlucht rond de wereld met een vliegtuig op zonne-energie. Het vliegtuig zal hoofdzakelijk vliegen in de buurt van de evenaar en vliegen op het noordelijk halfrond. Er zijn vijf stops voorzien om van piloot te veranderen. De reis rond de wereld op zonne-energie krijgt heel wat media-aandacht.

De techniciteit van het project van de Solar Impulse 2

  • Aerodynamica: er zijn welgeteld 11.628 zonnecellen aanwezig op de vleugels die een spanwijdte hebben van 63,4 meter. De vleugels wegen ongeveer 8 kilogram per m2. Deze vleugels zijn in de luchtvaart heel erg licht en zijn dan ook heel turbulentiegevoelig.
  • Structuur: de Solar Impulse weegt 1600 kilogram. Het toestel bestaat uit koolstofvezel om het gewicht zo laag mogelijk te houden. De gebruikte materialen zullen een geïntegreerde functionaliteit hebben, zoals geïntegreerde sensoren enzovoort.
  • Vermogen: de zonnecellen met 200m2 oppervlak zorgen voor de elektriciteitsvoorziening overdag. Deze energie wordt eveneens gebruikt om de vliegtuigpropellers aan te drijven en zorgt ook voor de energie om de batterijen op te laden om ís nachts te kunnen vliegen.

Reis rond de wereld op zonne-energie: records troef

De Solar Impulse 2 is in maart 2015 opgestegen in Abu Dhabi om een reis rond de wereld te maken op zonne-energie. De bedoeling is dat het vliegtuig op 5 maanden tijd 35.000 kilometer gaat afleggen. Tijdens de vlucht vanuit Japan naar Hawaï zijn een aantal records gesneuveld. Tijdens deze risicovolle vlucht is het Zwitserse vliegtuig non-stop doorgevlogen. De piloot André Borschberg, die op dat moment vloog, heeft tijdens deze vlucht 8.300 kilometer afgelegd. Met deze uitzonderlijke prestatie verbeterde de Zwitser het record van langste solovlucht en tegelijkertijd de langste afstand in een zonnevliegtuig zonder te landen. Het zijn Bertrand Piccard en André Borschberg die met deze prestatie willen bewijzen dat zonne-energie wel degelijk een vliegtuig gedurende lange tijd in de lucht kan houden. Daar zijn ze met deze onderneming in geslaagd. Via de Verenigde Staten en Europa zal de Solar Impulse 2 terugvliegen naar Abu Dhabi.

Oponthoud in Japan
Het Solar Impulse vliegtuig staat sinds juli 2015 aan de grond vanwege schade aan de batterijen. Er is nog eens 20 miljoen euro (schatting) extra nodig om de historische tocht rond de aarde af te werken. Het vliegtuig staat in een streng bewaakte hangar van de universiteit van Hawaï, halverwege zijn tocht rond de aarde. Pas in april 2016 zal het vliegtuig opnieuw kunnen opstijgen. Deze onderbreking is nodig om de batterijen te herstellen die grote schade opliepen tijdens de vlucht tussen Nagoya (Japan) en Hawaï.

Financiering van het project

Particuliere bedrijven financieren dit project mee omdat zij erg in dit project geloven. Dit zijn onder andere Solvay, Schindler, Deutsche Bank, Omega SA enzovoort. De Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) en Groupe Dassault leveren de technische ondersteuning bij dit project. Uiteraard kunnen de sponsorende bedrijven genieten van heel wat reclame die aanwezig is op het vliegtuig. Bij elke vermelding in kranten, journaals of wetenschappelijke artikels komen zij ruimschoots aan bod. Meer informatie over dit zonne-energieproject kan je lezen op de website van het Solar Impulse project.
© 2015 - 2017 Auteurjr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Solar Impulse leidt ons naar een groenere toekomstEen vliegtuig dat alleen op zonne-energie vliegt: een utopie? Nee, want op 7 april 2010 voerde een protoype in Zwitserla…
World Solar Challenge 2013De World Solar Challenge is het grootste evenement ter wereld voor elektrische auto's. De Solar Challenge 2013 is 6 okto…
World Solar ChallengeWorld Solar ChallengeAuto's die enkel rijden op zonne- energie in een race dwars door Australie over een traject van 3010 kilometer. De World…
Energie besparen: de Solar-Wash en de Dish-WashSimpeler kan bijna niet, een apparaatje wat ervoor zorgt dat het water van de wasmachine en de vaatwasser verwarmt wordt…
Zonne-tsunami, tsunami op de zonZonne-tsunami, tsunami op de zonVolgens NASA bestaan Zonne-tsunami´s. Jaren geleden werden op de zon enorme golven van plasma door natuurkundigen waarge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eileen M. Kane / Flickr
  • Redactie.be, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/2.39158, 8 juli 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse, 8 juli 2015

Reageer op het artikel "Vliegen op zonne-energie: de records van de Solar Impulse 2"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 16-12-2015
Gepubliceerd: 08-07-2015
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Luchtvaart
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!