InfoNu.nl > Wetenschap > Natuurkunde > De remweg van uw auto

De remweg van uw auto

De remweg van uw auto De remweg van een auto is langer dan verwacht. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde. Daarna begint het remmen pas. Hoe goed een auto ook remt, hoe hard je het pedaal ook indrukt en hoe prima het ABS ook ingrijpt, een auto heeft een bepaalde afstand nodig om tot stilstand te komen. De remweg blijkt evenredig te zijn met het kwadraat van de snelheid (bij normaal weer en een normaal wegdek).

Berekenen van de remweg

Voordat u besluit te gaan remmen, heeft u -om de verkeerssituatie in te kunnen schatten- een reactietijd nodig gehad. Voor een alerte en fitte bestuurder bedraagt deze reactietijd gemiddeld één seconde. Dit betekent dat als u 100 [km/uur] (=28[m/s]) rijdt, u al 28 meter heeft afgelegd voordat u daadwerkelijk met remmen begint.

berekening van de fysieke remweg

De massa van auto en bestuurder vatten we samen in een massamiddelpunt m. Voor een rechtlijnige beweging met constante versnelling (of vertraging) met een zekere beginsnelheid v0 geldt:
  • v(t) = v0 - a*t [m/s]

Bron: TronicBron: Tronic
Hierin staat v0 voor de beginsnelheid [m/s] en a voor de vertraging [m/s²].
Wanneer een auto volledig tot stilstand is gekomen, geldt:
  • v = v0 - a*t = 0, of
  • t = v0/a

Voor de afgelegde afstand geldt:
  • s = ∫ v(t) dt = v0*t - 1/2a*t²

..integraal oplossen voor de grenzen (t = 0) en (t = v0/a) , levert voor de remweg:
  • s = 1/2 v0²/a [meter]
  • de remweg is recht evenredig met het kwadraat van de beginsnelheid

reactietijd

Met goede remmen en goed gebruik van zowel voor- als achterrem kan ongeveer 8 [m/s²] remvertraging worden gehaald. Om de werkelijke remweg te vinden, moeten we ook de afgelegde weg tijdens de reactietijd optellen, de som wordt de stopafstand genoemd.

snelheid [km/uur] snelheid [m/s] remweg [m] stopafstand [m]
205,61,97,5
308,34,312,7
4011,17,718,8
5013,912,125,9
6016,717,434,0
7019,423,643,1
8022,230,953,1
9025,039,164,1
10027,848,276,0
11030,658,488,9
12033,369,4102,8

2 seconden afstand

In Nederland wordt geadviseerd om 2 seconden afstand te houden tot de voorliggende auto, uit bovenstaande tabel is een eenvoudige regel af te leiden:

2 seconden afstand [m] ≈ snelheid [km/uur] / 2

Remkracht

Frictiekracht

Wanneer de oppervlaktes van twee vaste materialen langs elkaar schuren, spreekt men van kinetische frictie. Bewegen de oppervlaktes niet ten opzichte van elkaar dan gebruikt men het model van statische frictie ('stiction'):
  • Ff = υ Fn

Waarbij:
  • Ff = frictiekracht (remkracht)
  • Fn = normaalkracht, loodrecht op de oppervlakken
  • υ = frictiecoëfficiënt

De frictiecoëfficiënt υ is een dimensieloze grootheid. Het hangt af van de materialen, en moet experimenteel bepaald worden (de waarde kan niet gevonden worden door berekening).

Bij kinetische frictie gebruikt men de kinetische coëfficiënt υk. Ruwe oppervlakken hebben relatief hogere waarden; de waarde van υk is meestal ≤ u statische frictie.

Bij slippende banden zal er sprake zijn van kinetische frictie; bij niet-slippende banden statische frictie. De waarde van frictiekracht zal optimaal zijn bij een zekere verhouding tussen slippen en niet-slippen. Dit probleem is complexer dan men in eerste instantie denkt. De verhouding tussen voertuig- een wielsnelheid noemt men slipratio. In de praktijk moet men ook rekening houden met de vervorming van een rubberband tijdens het slippen. Het blijkt dat ingrijpen vlak voor het punt van 20% slip het meest effectief is, de remkracht is dan maximaal. De remweg van het voertuig kan met deze methode verkleind worden, maar het levert idealiter slechts 30% extra remkracht.
© 2009 - 2017 Tronic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rijden in de mist  remweg bij vochtig wegdekRijden in de mist remweg bij vochtig wegdekEen korte remweg is cruciaal in panieksituaties. Vooral in mist en nevel. Op een vochtige rijbaan is de remweg langer al…
Veilig rijden in de sneeuwVanaf het moment dat ons land weer wit kleurt door de sneeuw, stijgt het aantal ongelukken. Gelukkig gaat het vaak om vr…
ABS AntiblokkeersysteemBij het kopen van een nieuw auto zul je de term ABS vaak tegen komen. Wat houdt deze term in en hoe werkt het? Hopelijk…
Afschrijving berekenenAfschrijving berekenenAlle ondernemers (en sommige particulieren) krijgen ermee te maken: het berekenen van de afschrijving van bedrijfsmiddel…
Het anti blokkeer systeem (ABS)Veel mensen voelen zich veiliger in een auto met ABS. Dat is ook zo, het voertuig is in elke toestand goed bestuurbaar t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tronic
  • Brake system theory, https://enderw88.wordpress.com/automotive-theory/brake-system-theory
  • Afbeelding bron 1: Tronic

Reageer op het artikel "De remweg van uw auto"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Frans Aerts, 20-12-2012 10:28 #3
Zoek de waarden van de 'wettelijke' min. vertraging (a in m/s²) waaraan een personen auto en een vrachtwagen moeten voldoen. Zij niet voor beide gelijk!
Dit afhankelijk van de samenstelling van de rubber van de banden.

Tronic (infoteur), 16-12-2011 10:40 #2
Ja het kan natuurlijk extra gevaar opleveren bij stilstaande files, mee eens. Ik weet niet de relatie tussen max. snelheid en het aantal ongelukken in Nederland, daarvoor moet u denk ik bij het CBS of de ANWB (?) zijn.

Bezorgd, 15-12-2011 06:12 #1
Minister Melanie Schultz-Van Haegen laat personenauto's in 2012 dus op diverse snelwegen 8% sneller rijen, waardoor de stopafstand met 14%, oftewel bijna 15 m toeneemt. Ben benieuwd na hoeveel jaar ze kunnen vaststellen hoeveel personen door deze beslissing hun partner, ouder, broer, of zus moeten gaan missen, omdat hij/zij die stilstaande file tijdens de spits (of daarbuiten) te laat opmerkte… O nee die lost de minister van Infrastructuur ook nog op.

Infoteur: Tronic
Laatste update: 22-04-2017
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Natuurkunde
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 3
Schrijf mee!