Uses & Gratification Theorie

De Uses & Gratification theorie is een theorie dat in de communicatie een belangrijk rol speelt. Deze theorie geeft aan dat mensen de keuze hebben om voor een specifiek media te kiezen. Door de komst van internet zijn er veel communicatiekanalen waaruit de mens kan kiezen. Hierdoor kan een mens kieskeurig zijn en in alle vrijheid bepalen welke media voldoet aan de individuele wensen en behoeften en hun keuze hierop baseren.

De komst van internet

Mensen hebben steeds meer mogelijkheden om aan informatie te komen en op de hoogte te worden gebracht over het nieuws. Er zijn verschillende communicatiekanalen die hierin een belangrijke rol spelen. In het verleden werd er voornamelijk gebruik gemaakt van de traditionele media kanalen, zoals: televisie, radio en kranten. Tegenwoordig heb je sinds de komst van het internet veel meer mogelijkheden, omdat dit voor iedereen toegankelijk is en veel gebruikt wordt door iedereen op de wereld. Het gebruik maken van internet is een snel, goedkoop en effectief manier om informatie te verzamelen en een mening te creëren over een onderwerp. Een specifiek onderdeel op internet is Social Media dat de laatste jaren met grote stappen een groei realiseren. Miljoenen mensen maken gebruik van Social Media en wisselen informatie uit via deze kanalen. De ruime keuze op internet en Social Media, geeft iedereen de mogelijkheid om kieskeurig te zijn en naar eigen belang te kiezen voor het communicatiekanaal die zij het liefst gebruik van willen maken om aan informatie te komen. Er zijn tegenwoordig veel mediakanalen die tegemoetkomen aan de wensen en behoeften van de mens. De groei van de communicatietechnologie maakt het mogelijk dat er veel keuzemogelijkheden zijn voor de mensen en dit zorgt ervoor dat de mensen zelf kunnen kiezen welke medium ze willen gebruiken.

Internet biedt voor het publiek extreem veel communicatiemogelijkheden. Mensen kunnen zowel individueel als in groepsverband 24 uur per dag informatie krijgen en informatie uitwisselen via internet. Internet zorgt ervoor dat er veel verschillende informatie beschikbaar is over verschillende onderwerpen. Volgens het onderzoek van Thomas E. Ruggiero (2000) worden er gemiddeld honderd berichten per seconde verstuurd en dit groeit steeds sneller en als deze groei zich voorzet, dan zal internet net zo belangrijk worden in het dagelijkse leven als televisie of de telefoon .

Uses & Gratification Theorie

De Uses & Gratification theorie is een theorie die zich richt op het in kaart brengen van de motieven van mensen die specifieke keuzes maken voor het gebruiken van mediakanalen. Deze theorie geeft weer waarom deze mensen voor deze mediakanalen kiezen en wat voor hen een groot invloed heeft op deze keuze. In het boek Applying Communication Theory for Professional Life van Marianne Dainton en Elaine D. Zelley (2011) wordt er gesuggereerd dat mensen de vrijheid hebben om hun eigen keuzes te maken van verschillende mediabronnen die zij willen gebruiken voor verschillende doeleinden. Tegenwoordig zijn er veel keuzemogelijkheden aan mediabronnen en dit maakt het voor de mensen mogelijk om in alle vrijheid te kiezen voor media die hun voorkeuren genieten. De mensen kunnen selectief een overweging maken over welke mediabronnen het beste aan hun individuele wensen en behoeften voldoen. De Uses & Gratification theorie suggereert dat het gebruik van media een actieve en doelgerichte activiteit is dat gebaseerd is op de individuele verwachtingen van een mens.

Volgens de Uses & Gratification theorie moet een persoon zijn eigen wensen en behoeften kennen en aan de hand hiervan media keuzes maken. Men maakt dan bijvoorbeeld de keuze om de televisie, radio of internet te gebruiken om aan informatie te komen. Het is niet zo dat de televisie voor de mens de keuze maakt, maar de mens kiest zelf een zender en programma uit om naar te kijken en naar de informatie te luisteren. Dit is precies hetgene wat deze theorie duidelijk maakt.
© 2011 - 2024 Fikretakin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Motieven om Social Media te gebruikenTegenwoordig maken veel mensen gebruik van internet en Social Media. Vroeger waren de traditionele kanalen, zoals Televi…
Mass Communicatie TheorieCommunicatie is één van de basis dingen die je op vroege leeftijd beheerst en ontwikkeld. Er zijn veel onderzoeken gedaa…
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Interne communicatiemiddelenMedewerkers die goed geïnformeerd zijn, voelen zich meer betrokken bij de organisatie. En een goede interne communicatie…

Buitenaards levenDe vraag 'Hoe is het idee van buitenaards leven ontstaan?' zal centraal staan in dit artikel. Zaken als de grootte van d…
Het klinisch chemisch laboratoriumIn het klinisch chemisch laboratorium worden ziektes uitgesteld of vastgesteld. Ook kunnen ze in het lab de vorderingen…
Bronnen en referenties
  • Dainton, M., E.D. Zelley, (2011). Applying Communication Theory for Professional Life. ‘’A Practical Introduction’’ 2: 162-168.
  • Ruggerio, T.E., (2000). Uses and Gratifications theory in the 21st century. Mass Communication & Society, 3 (1), 3-37.
Fikretakin (16 artikelen)
Gepubliceerd: 10-12-2011
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Onderzoek
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.