Motieven om Social Media te gebruiken

Tegenwoordig maken veel mensen gebruik van internet en Social Media. Vroeger waren de traditionele kanalen, zoals Televisie, radio en kranten erg populair. Hier is sinds de komst van Internet veel in veranderd. Miljoenen mensen maken gebruik hiervan, omdat het veel mogelijkheden biedt. Iedereen heeft voor zich zelf zijn eigen redenen om hier van gebruik te maken. De één maakt er gebruik van voor entertainment en de ander voor het vinden van informatie.

Motieven die een rol spelen om Social Media te gebruiken

De motivatie om gebruik te maken van Social Media kan voor verschillende doeleinden zijn. Veel mensen maken gebruik van Social Media, omdat zij behoefte hebben aan entertainment, informatie, persoonlijke identiteit en persoonlijke relaties & sociale interactie. Mensen willen ontsnappen van hun dagelijkse activiteiten, stress, problemen etc. en daarom gaan ze voor ontspanning op Social Media. Ook is het mogelijk om via Social Media aan verschillende informatie te komen en daarom is dit voor veel mensen een aanleiding om Social Media te gebruiken. Social Media maakt het mogelijk voor mensen om een persoonlijke identiteit te creëren en om met mensen in contact te komen waarmee men geïdentificeerd willen worden. Personen komen met elkaar in contact en bouwen relaties met elkaar op en hebben de mogelijkheid om sociale interactie te hebben met andere mensen. (Dainton, M., E.D. Zelley, 2011).

Social Media

Tegenwoordig hebben verschillende Social Media platformen een belangrijke plaats ingenomen in het voorzien van nieuws over de hele wereld. Websites zoals Facebook, Twitter, YouTube, Wikipedia etc. zijn bronnen voor het vinden en delen van nieuws. Vroeger had je alleen de traditionele kanalen zoals de televisie, radio en kranten waar je nieuws op kon vinden. Uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistieken (2008), is er bekendgemaakt dat tegenwoordig het gebruik van traditionele verschijningsvormen afnemen. Dit komt vooral door het media-aanbod op internet. Veel mensen lezen hun kranten op internet en kopen geen papieren kranten meer. Het downloaden en lezen van kranten en nieuwsbladen op internet, is tussen 2005 en 2008, is ten opzichte van de voorgaande jaren met ruim een derde gestegen en zal ook blijven groeien. De komst en de ontwikkelingen op het gebied van internet en Social Media, hebben ervoor gezorgd dat er grote kansen zijn ontstaan voor mensen met betrekking tot het volgen van het nieuws. Uit een onderzoek is gebleken dat Social Media het meest gebruikte communicatiemiddel is voor het uitwisselen van nieuws gerelateerde informatie, gevolgd door e-mail en SMS. De reden hiervoor is de snelheid waarmee men informatie kunnen uitwisselen. Binnen enkele minuten is het mogelijk om informatie met elkaar uitwisselen, ongeacht de afstand dat er bestaat tussen de zender en ontvanger. Mensen kunnen over de hele wereld op een snelle en goedkope manier informatie met elkaar uitwisselen en zaken doen. In een wetenschappelijk onderzoek is er aan de hand van de Uses and Gratification theorie gekeken naar de invloed van gratificatie factoren bij het uitwisselen van berichten op Social Media. In totaal hebben 203 studenten deelgenomen aan dit onderzoek. De resultaten toonden aan dat het zoeken naar informatie en het uitwisselen van informatie de voornaamste redenen waren om op Social Media actief te zijn. Het uitwisselen van informatie werd gevolgd door het zoeken naar sociale activiteit en het willen creëren van status via Social Media.

Traditionele communicatiekanalen

In het verleden waren de zogeheten traditionele kanalen (Televisie, Radio, Kranten) het meest populaire van voor het nieuws. De onderwerpen die via deze kanalen worden besproken zijn bepaald door een redactie. Het nieuws wordt van tevoren geselecteerd en doelbewust gepubliceerd. Dit betekend dat alleen de nieuwsberichten die volgens de redeactie relevant zijn worden geanalyseerd en aan de man gebracht. De bevolking is passief en hoeft geen moeite te doen om informatie te zoeken en krijgt datgene mee dat via deze kanalen worden toegespeeld. Zij krijgen dus nieuws te zien die van tevoren zijn bepaald. Na de komst van internet en Social Media is er veel veranderd op het gebied van communicatie met betrekking tot het nieuws. Er zijn veel meer mogelijkheden voor de bevolking om informatie te krijgen over het nieuws. Men kan uitgebreider informatie vinden over een onderwerp en actief op zoek gaan naar deze informatie. Er zijn veel kanalen die het mogelijk maken om informatie te verkrijgen en is hierdoor niet verplicht om nieuws te volgen dat is bepaald door een ander. Dit is het geval bij de traditionele kanalen. Mensen kunnen aan de hand van hun eigen wensen en behoeften op zoek gaan naar nieuws over de hele wereld (Lee, C.S., L. Ma, et al. (2011).
© 2011 - 2024 Fikretakin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Uses & Gratification TheorieDe Uses & Gratification theorie is een theorie dat in de communicatie een belangrijk rol speelt. Deze theorie geeft aan…
Social media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenSocial media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenBijna iedereen heeft wel een account aangemaakt op minimaal één social media kanaal. Ook veel bedrijven maken een profie…
Zet niet alles op social media!Social media maakt tegenwoordig een belangrijk deel uit van onze samenleving. Zeker de jongere bevolking van Nederland m…

Kwantitatief onderzoekKwantitatief onderzoekBij kwantitatief onderzoek verzamelt de onderzoeker cijfermatige of numerieke gegevens. Er zijn verschillende kwantitati…
Buitenaards levenDe vraag 'Hoe is het idee van buitenaards leven ontstaan?' zal centraal staan in dit artikel. Zaken als de grootte van d…
Bronnen en referenties
  • Dainton, M., E.D. Zelley, (2011). Applying Communication Theory for Professional Life. ‘’A Practical Introduction’’ 2: 162-168.
  • Lee, C. S., L. Ma, et al. (2011). Why do people share news in social media? Lanzhou. 6890 LNCS: 129-140.
Fikretakin (16 artikelen)
Gepubliceerd: 14-12-2011
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Onderzoek
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.