Artikelen 91 - 100 in de rubriek Sterrenkunde

Sterrenkunde (Wetenschap)

Asteroïde – 2012 D14 scheert langs Aarde nieuws uitgelicht

Asteroïde – 2012 D14 scheert langs Aarde

Er zweeft van alles in de ruimte en astronomen proberen zoveel mogelijk in kaart te brengen. Soms krijgen ze een ruimterotsblok in de lens van de sterrenkijker, een asteroïde, die dan met belangstelli… Piejet, 15-02-2013
Exoplaneten: wat zijn dat en hoe worden ze ontdekt

Exoplaneten zijn planeten buiten ons zonnestelsel. Pas in de jaren negentig werd het bestaan van exoplaneten aangetoond. Dit komt omdat de technologie niet eerder goed genoeg ontwikkeld was om telesco… Ymbakker, 19-12-2012

De Oortwolk rond ons zonnestelsel

Recente astronomische ontdekkingen onthullen een fascinerende structuur binnen ons zonnestelsel. Het lijkt opgebouwd uit drie zones, of vier wanneer je de zon zelf ook als een zone beschouwt. In het m… Botella, 22-09-2012
De Kuipergordel

Dankzij onderzoek met de Hubble-telescoop is er een enorme vooruitgang geboekt in het in kaart brengen van ons zonnestelsel. Tot voor kort hadden we een vrij stabiel beeld van ons zonnestelsel: de zon… Botella, 22-09-2012

M8 - de Lagunenevel

De Lagunenevel is in tegenstelling tot de zeven objecten die hem op Messier's lijst voorgaan een plek waar alles nog aan het beginnen is. Het is een enorme gaswolk waarin grote hoeveelheden sterren wo… Ophiuchus, 30-08-2012

M7 - De Ptolemaeuscluster

Iets ten zuidwesten van zijn voorganger M6 vinden we de zeer opvallende open sterrenhoop M7. Deze sterrenhoop is op zuidelijker breedten gemakkelijk met het blote oog te zien, bij goed donkere hemel z… Ophiuchus, 30-08-2012

De ster Wega (α Lyrae)

De ster Wega is na Arcturus de op één na helderste ster aan de noordelijke sterrenhemel. Wanneer hij rond middernacht recht boven je hoofd staat weet je dat het zomer is, hij vormt dan ook samen met D… Ophiuchus, 28-08-2012

M6 - de Vlindercluster

De volgende twee objecten in de catalogus van Messier zijn geen bolvormige sterrenhopen, maar open sterrenhopen. Open sterrenhopen zijn in de regel veel jonger, bevatten maar een fractie van het aanta… Ophiuchus, 28-08-2012

M5 - Bolvormige sterrenhoop in de Slang

De laatste in de reeks van vier bolhopen aan het begin van Messier's lijst is wederom een vrij grote, maar verder redelijk standaard te noemen. Hij bevat blauwe achterblijvers, veranderlijke sterren,… Ophiuchus, 26-08-2012
M4 - Bolvormige sterrenhoop in de Schorpioen

Object nummer 4 in Messier's catalogus is een mooi voorbeeld van een gemiddelde bolvormige sterrenhoop. Hij is niet zo groot en bevat een stuk minder sterren als M2 en M3, maar dit wordt gecompenseerd… Ophiuchus, 25-08-2012