Hydroptère – Vliegende trimaran zeilboot van Thébault

Hydroptère – Vliegende trimaran zeilboot van Thébault In drie dagen met een boot de oceaan over: het kan met de vliegende zeilboot, een trimaran die al zeilend de oceaan overvliegt. De Hydroptère gaat zo snel dat hij maar een paar dagen nodig heeft om de oversteek van 4102 kilometer van Los Angelos naar Hawaii te maken. Een Fransman verwezenlijkt er zijn droom mee. De trimaran is sneller dan de snelste windsurfer. De zeilboot doet in 2013 een poging om de oceaan over te vliegen en probeert in 2015 nogmaals de Pacific in een record tempo te nemen, maar beide pogingen stranden. Door een gebrek aan snelheid houdt de wet van Archimedes de boot in het water: alleen met grote snelheid kan de trimaran vliegen.

Trimaran Hydroptère

De zeilboot waarmee de recordpoging wordt gedaan is een boot die kan zeilen en vliegen tegelijk. De Fransman Alain Thébault ontwikkelde de supersnelle boot, een trimaran. De boot is 6 ton zwaar en eenmaal buitengaats komt hij omhoog uit het water en zet zijn weg vliegend voort. De Fransman noemt zichzelf schipper en piloot tegelijk. Zijn bijnaam is echter ‘vliegende gek.’ Of hij gek is valt nog te bezien; Thébault krijgt vele ingenieurs en knappe koppen mee en hij maakt zijn droom waar. Als kind droomde hij er al van om zeilboten vliegend te maken. Hij begon in de jaren tachtig met modellen van hout en ontwikkelde het supersnelle vliegende zeilschip Hydroptère in 2009. In 2013 doet hij een recordpoging: hij wil de snelste oceaanoversteek met een zeilboot maken. In 2009 vestigde hij al het wereldsnelheidsrecord. Hij schoot met 95 kilometer per uur over het water, sneller dan de snelste kitesurfer.

Droom van Thébault

Thébault werkte in de jaren tachtig zijn droom uit met hulp van de Franse industrie. Hij is geen ingenieur, kwam zonder diploma van school, maar wist waar hij naar toe wilde. Met medewerking van straaljagerfabrikant Dassault, producent Alstom van de snelle trein in Frankrijk, de TGV en bouwer van oorlogsschepen DCNS ontwikkelde hij de Hydroptère. Het project kostte veel geld en van sponsoren en participerende bedrijven kreeg hij niet genoeg. Hij verkocht daarom zijn familiehuis.

Bron: Christophe LaunayBron: Christophe Launay
Bron: Christophe LaunayBron: Christophe Launay
Bron: Thomas LasageBron: Thomas Lasage

Wet van Archimedes en een vliegende zeilboot

De botenbouwer kwam vele problemen tegen. Tot een snelheid van 18 kilometer per uur volgt de boot de wet van Archimedes en blijft hij drijven. Met een hogere snelheid wordt de boot omhoog gestuwd met elementen die lijken op waterski’s en blijft ongeveer vijf meter boven het water hangen. De boot krijgt zijn snelheid van de zeilen, het draagvermogen komt van de vleugels. De onderdelen die in het water blijven krijgen een grote druk te verwerken. Op het roer rust bijvoorbeeld een druk van 20 ton per vierkante meter. Die krachten moet de boot op kunnen vangen. Er is gebouwd met ultrasterk en ultralicht materiaal. De oorlogsbodems bouwer DCNS kwam met een systeem waarmee de Hydroptère stabiel blijft, een systeem dat ook in onderzeeërs wordt gebruikt.

Van Los Angeles naar Hawaii

Eind mei 2013 arriveerde Thébault in Los Angeles. Daar wacht hij met zijn team op het juiste weer om de oversteek te kunnen maken. De winden die hij nodig heeft waaien tot ongeveer half augustus. In die periode moet het gebeuren.
Aan boord van de Hydroptère zijn:
  • Alain Thébault;
  • Jean Le Cam;
  • Jacques Vincent;
  • Yves Parlier:
  • Warren Fitzgerald, de kapitein;
  • Jeff Mearing.

Ze zeilen/vliegen van Los Angeles naar Honolulu over de South Pacific.

Oceaan en wind werken niet mee

In 2013 werd de oversteek niet meer gemaakt, vanwege het ontbreken van het juiste weer. Wel worden er steeds weer snelheidsrecords gebroken met de trimaran Hydroptère. In juni 2015 werd een nieuwe poging ondernomen. Honolulu werd bereikt maar het snelheidsrecord werd niet gebroken vanwege de zwakke wind op de oceaan.


Lees verder

© 2013 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Superjacht Adastra - supersnelle en superzuinige trimaranSuperjacht Adastra - supersnelle en superzuinige trimaranDe Adastra is een superjacht met verbazingwekkende kwaliteiten. Het is een trimaran die in april 2012 in Hong Kong te wa…
De eilanden van de archipel Hawaï, 50ste staat van AmerikaDe eilanden van de archipel Hawaï, 50ste staat van AmerikaDe prachtige eilanden van Hawai zijn een ideale vakantiebestemming door hun prachtige omgeving met stranden, natuur, cul…
Uitvinders: ArchimedesUitvinders: ArchimedesArchimedes is bij velen vooral bekend van de uitroep Eureka. U weet wel, in bad gedaan. Maar hij deed veel meer. Elke da…
Waarschuwingssysteem tsunamiEen tsunami komt vaak voor in kustgebieden gelegen in de Grote of Stille oceaan. De mensen op tijd waarschuwen dat er mo…

Selenium: Het elementSelenium: Het elementSelenium is een element die in de natuur in gesteenten en de bodem voorkomt. In zuivere vorm bestaat het als metallisch…
Kruip: verandering van materiaalopbouw met de tijdKruip: verandering van materiaalopbouw met de tijdMaterialen toegepast als constructie-onderdeel dienen voldoende sterkte en stijfheid te bezitten. Aandachtspunt van stij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Christophe Launay
  • Leeuwarder Courant
  • http://www.hydroptere.com
  • Afbeelding bron 1: Christophe Launay
  • Afbeelding bron 2: Christophe Launay
  • Afbeelding bron 3: Thomas Lasage
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 30-09-2016
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Techniek
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.