Hydroptère – Vliegende trimaran zeilboot van Thébault
In drie dagen met een boot de oceaan over: het kan met de vliegende zeilboot, een trimaran die al zeilend de oceaan overvliegt. De Hydroptère gaat zo snel dat hij maar een paar dagen nodig heeft om de oversteek van 4102 kilometer van Los Angelos naar Hawaii te maken. Een Fransman verwezenlijkt er zijn droom mee. De trimaran is sneller dan de snelste windsurfer. De zeilboot doet in 2013 een poging om de oceaan over te vliegen en probeert in 2015 nogmaals de Pacific in een record tempo te nemen, maar beide pogingen stranden. Door een gebrek aan snelheid houdt de wet van Archimedes de boot in het water: alleen met grote snelheid kan de trimaran vliegen.
Trimaran Hydroptère
De zeilboot waarmee de recordpoging wordt gedaan is een boot die kan zeilen en vliegen tegelijk. De Fransman Alain Thébault ontwikkelde de supersnelle boot, een trimaran. De boot is 6 ton zwaar en eenmaal buitengaats komt hij omhoog uit het water en zet zijn weg vliegend voort. De Fransman noemt zichzelf schipper en piloot tegelijk. Zijn bijnaam is echter ‘
vliegende gek.’ Of hij gek is valt nog te bezien; Thébault krijgt vele ingenieurs en knappe koppen mee en hij maakt zijn droom waar. Als kind droomde hij er al van om zeilboten vliegend te maken. Hij begon in de jaren tachtig met modellen van hout en ontwikkelde het supersnelle vliegende zeilschip Hydroptère in 2009. In 2013 doet hij een recordpoging: hij wil de snelste oceaanoversteek met een zeilboot maken. In 2009 vestigde hij al het wereldsnelheidsrecord. Hij schoot met 95 kilometer per uur over het water, sneller dan de snelste kitesurfer.
Droom van Thébault
Thébault werkte in de jaren tachtig zijn droom uit met hulp van de Franse industrie. Hij is geen ingenieur, kwam zonder diploma van school, maar wist waar hij naar toe wilde. Met medewerking van straaljagerfabrikant Dassault, producent Alstom van de snelle trein in Frankrijk, de TGV en bouwer van oorlogsschepen DCNS ontwikkelde hij de Hydroptère. Het project kostte veel geld en van sponsoren en participerende bedrijven kreeg hij niet genoeg. Hij verkocht daarom zijn familiehuis.
Bron: Christophe Launay Bron: Christophe Launay Bron: Thomas Lasage
Wet van Archimedes en een vliegende zeilboot
De botenbouwer kwam vele problemen tegen. Tot een snelheid van 18 kilometer per uur volgt de boot de wet van Archimedes en blijft hij drijven. Met een hogere snelheid wordt de boot omhoog gestuwd met elementen die lijken op waterski’s en blijft ongeveer vijf meter boven het water hangen. De boot krijgt zijn snelheid van de zeilen, het draagvermogen komt van de vleugels. De onderdelen die in het water blijven krijgen een grote druk te verwerken. Op het roer rust bijvoorbeeld een druk van 20 ton per vierkante meter. Die krachten moet de boot op kunnen vangen. Er is gebouwd met ultrasterk en ultralicht materiaal. De oorlogsbodems bouwer DCNS kwam met een systeem waarmee de Hydroptère stabiel blijft, een systeem dat ook in onderzeeërs wordt gebruikt.
Van Los Angeles naar Hawaii
Eind mei 2013 arriveerde Thébault in Los Angeles. Daar wacht hij met zijn team op het juiste weer om de oversteek te kunnen maken. De winden die hij nodig heeft waaien tot ongeveer half augustus. In die periode moet het gebeuren.
Aan boord van de Hydroptère zijn:
- Alain Thébault;
- Jean Le Cam;
- Jacques Vincent;
- Yves Parlier:
- Warren Fitzgerald, de kapitein;
- Jeff Mearing.
Ze zeilen/vliegen van Los Angeles naar Honolulu over de South Pacific.
Oceaan en wind werken niet mee
In 2013 werd de oversteek niet meer gemaakt, vanwege het ontbreken van het juiste weer. Wel worden er steeds weer snelheidsrecords gebroken met de trimaran Hydroptère. In juni 2015 werd een nieuwe poging ondernomen. Honolulu werd bereikt maar het snelheidsrecord werd niet gebroken vanwege de zwakke wind op de oceaan.
Lees verder