InfoNu.nl > Wetenschap > Techniek > Bedrijf uitgelicht: Dynniq, voorheen Imtech

Bedrijf uitgelicht: Dynniq, voorheen Imtech

Bedrijf uitgelicht: Dynniq, voorheen Imtech Het oude Imtech is weg. Een prachtig bedrijf, waar na 155 jaar een einde kwam. Imtech Traffic & Infra, dat zich richtte op de infrastructuur en verkeer, werd overgenomen door Egeria. De nieuwe naam? Dynniq. Hiermee richt deze technische dienstverlener zich op drie markten: Parking, Mobility en Energy. Dynniq staat voor dynamiek, het begrijpt de energiestromen en wil deze verder ontwikkelen en integreren in de moderne wereld. Technologie en innovatie, daar staat dit bedrijf voor. De wereld staat niet stil en technische ontwikkelingen gaan razendsnel aan ons voorbij. Met de huidige kennis en ervaring heeft Dynniq nog heel wat in zijn mars.

Ontstaan en de ondergang van Imtech NV

In 1860 begint de Nederlander Van Rietschoten een technische onderneming. Dat is het begin van wat later uit zou groeien tot het grootste technische bedrijf van Nederland: Imtech. In 1993 ontstond het moderne Imtech waarbij de i van Internatio en de m van Muller in de naam zijn verwerkt. Ook dit waren de mede grondleggers van Imtech. Het bedrijf breidt zichzelf uit en bestaat uit verschillende divisies met allemaal hun eigen specialiteit. In 2001 gaat Imtech de beurs op en wordt de beurslieveling van vele beleggers. Het kan ook niet op: succes na succes haalt het bedrijf in. Maar hoogvliegers kunnen diep vallen en in 2012 vallen de eerste gaten.

De bouw van een Pools pretpark blijkt uiteindelijk een fiasco te worden en vanaf dan wordt duidelijk hoe het management van het Duitse Imtech jarenlang heeft geknoeid met de boekhouding. Verschillende reorganisaties kunnen het noodlijdende bedrijf niet redden en in 2015 valt uiteindelijk definitief het doek voor Imtech. Het Duitse dochterbedrijf vraagt faillissement aan en niet lang daarna wordt het Nederlandse Imtech NV failliet verklaard.

Divisie Traffic & Infra

Tot 2015 bestond Imtech NV uit vier divisies:
  • Traffic & Infra. Gericht op de infrastructuur en verkeer. Het gaat hier om verlichting, bruggen en tunnels en transportsysteem.
  • Marine. Gericht op diensten rondom de scheepvaart. Navigatie, communicatie en automatisering alsmede de havendienst.
  • ICT: informatietechnologie. Imtech wist zich te profileren door werktuigbouw en elektrotechniek met elkaar te combineren. In 2014 werd de ICT-divisie verkocht.
  • Imtech Nederland met vestigingen wereldwijd. Gericht op gebouwen en beveiliging. Onderdelen die bestaan uit Industrial, Buildings, Energy en Water.

Na het faillissement werd Marine verkocht en Industrial en Building services werden failliet verklaard. Delen hiervan werden doorverkocht. Buitenlandse vestigingen werden of verkocht of failliet verklaard. Voor Traffic & Infra lag er een andere weg open. RCTP Beheer, onderdeel van investeringsmaatschappij Egeria, zag er wel brood in en kocht de gehele Imtech & Traffic divisie. Imtech Traffic & Infra was gered.

Onder een nieuwe naam verder

Imtech was een prachtige naam voor een prachtig bedrijf. Maar met de ondergang van Imtech ging ook deze naam verloren. Bovendien kregen zowel klanten als leveranciers een negatieve nasmaak van de naam Imtech. Egeria ging in 2015 achter de schermen druk aan de slag. Niet alleen met het aanpassen van het management binnen Traffic & Imtech en met het doorvoeren van veranderingen, ook werd er een nieuwe naam bedacht. En die was al snel bedacht. Dacht men. Maar helaas, de nieuwe naam bleek voor problemen te zorgen. Dus nog voordat de nieuwe naam bekend werd, zag Egeria zich genoodzaakt om op zoek te gaan naar een andere naam. Maar deze zou nog krachtiger worden.

Eind januari 2016 werd de nieuwe naam aan de medewerkers bekendgemaakt. Op 1 februari mocht ook de rest van de wereld het weten: Dynniq.

Energising Mobility

Dynniq wil zich verder ontwikkelen tot een geavanceerde technologiepartner. In de naam Dynniq zit Dynamiek: het bedrijf begrijpt de energiestromen en mobiliteitsstromen en wil deze met behulp van de jarenlange ervaring verbeteren.

Het 'oude' Traffic& Infra bestond uit de onderdelen spoor (rail), verkeer, water, tunnels, bruggen en sluizen. Dynniq richt zich op drie markten: Mobility, Parking en Energy. Rail hebben ze van de hand gedaan en 'water' in de oude vorm wordt niet langer doorgezet.

Dynniq heeft een slogan: 'We take a seat in your world'. Hiermee willen ze aangeven dat Dynniq de technische oplossingen van morgen ontwerpt, ontwikkelt en onderhoudt. Dynniq wil zich volledig richten op technologie en innovatie. De focus ligt hierbij op het ontwikkelen, verbinden en integreren van systemen. Ook wordt er gekeken naar de toekomst, waarbij communicatie tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en parkeermanagmentoplossingen en wegkantsystemen ontwikkeld en geïntroduceerd wordt. Ook zullen andere technologieën verder ontwikkeld worden.

Ruime ervaring voor de toekomst

Ruim 1.800 medewerkers werken bij Dynniq, verdeeld over verschillende landen. De meeste medewerkers zijn nog van het 'oude' Imtech, en hiermee heeft Dynniq een streepje voor. De grote ervaring van deze medewerkers wordt gestoken in nieuwe ontwikkelingen op het gebied van technologie en innovatie. Dynniq: energising mobility.
© 2016 - 2017 Bibiana, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
TomTom HD Traffic - de beste autonavigatieTomTom HD Traffic - de beste autonavigatieTomTom HD Traffic is volgens de producent van navigatiesystemen zelf een revolutie op gebied van auto-navigatie. Dankzij…
Wannneer heb je een USP?Wannneer heb je een USP?USP, ofwel Unique Selling Proposition/Point. Een afkorting die alom gebruikt wordt door bedrijfskundigen, entrepeneurs e…
Claimemissie KPN en ImtechClaimemissie KPN en ImtechEen claimemissie, zoals bij Imtech eind 2014 en KPN in 2013, is de manier om het eigen vermogen van een bedrijf te verst…
De Motorola Moto E: goedkope smartphone met goede prestatiesDe Motorola Moto E: goedkope smartphone met goede prestatiesNa het succes van de Moto G kwam Motorola Mobility met een nieuwe budget-smartphone. De Moto E is nóg goedkoper, mist ee…
Wat is innovatie?Er bestaat veel onduidelijkheid over het begrip innovatie, iedereen hanteert zijn eigen definitie. Maar wat is innovatie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bedrijf uitgelicht: Dynniq, voorheen Imtech"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2016
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Techniek
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!