InfoNu.nl > Wetenschap > Diversen > Nicaraguakanaal
nieuws uitgelicht

Nicaraguakanaal

Nicaraguakanaal Meer dan honderd jaar nadat de Amerikanen in 1914 het Panamakanaal afwerkten, zijn Chinese bedrijven nu van plan een tweede link tussen de Atlantische Oceaan en Stille Oceaan te graven. Het plan voor een kanaal door het Centraal-Amerikaanse Nicaragua werd onlangs in het parlement van Managua goedgekeurd.

Managua, Nigaragua

Inhoudsopgave


Parlementaire goedkeuring

Bij een stemming in het parlement van Nicaragua in juni 2013 stemden 61 verkozenen voor, en 25 tegen een plan over het nieuwe kanaal door het Latijns-Amerikaanse continent. Nicaragua verwelkomt deze Chinese investering (van de HKND-groep, eigendom van zakenman Wang Jing), die samenhangt met nog andere infrastructuurwerken. De Nicaraguanen denken dat dit kanaal de economie van het land vooruit zal helpen. Zij die ertegen stemden vinden dat deze Chinese investering de Chinezen te veel macht geeft over Nicaragua's economie en bevolking. De meesten zijn wel voor het kanaal te vinden, maar niet in Chinese handen. De voorstanders van het (Chinese) plan vermoeden dat de economie in Nicaragua door de investering jaarlijks met zo'n 10 tot 15 procent zal toenemen, tegenover zo'n 4 à 5 procent nu (2013). De voorstanders wijzen er ook op dat dit project het werkloosheidsprobleem in Nicaragua zou kunnen oplossen. Nicaragua is een van de armste landen in de regio. Volgens critici zal het project de werkloosheid amper terugdringen in Nicaragua, omdat Chinezen vaak niet met plaatselijk personeel maar wel met Chinese werknemers werken.

Milieu-activisten wijzen bovendien op de grote gevolgen voor het ecosysteem van Nicaragua, thuis van veel zeldzame dieren. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het grote Nicaragua-meer een deel van de nieuwe vaarroute. Dat ecosysteem zou grondig verstoord worden. Nicaragua haalt veel drinkwater uit het Nicaraguameer, dat door het kanaal mogelijk verzilt.

Het Belgisch bedrijf SBE (Studiebureau voor Bouwkunde en Expertises) uit Sint-Niklaas zal in opdracht van de Chinese HKND-groep een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de bouw van het kanaal.

Concurrentie voor het Panamakanaal

Het Nicaraguakanaal zal voor een aardverschuiving in de internationale handel zorgen, net zoals de opening van de Noordelijke Zeeroute door veranderingen in het Noordpoolgebied. Het nieuw te bouwen kanaal zou de concurrentie aangaan met het zuidelijker gelegen Panamakanaal, dat ook wordt uitgebreid door onder andere grotere sluizen. Het Panamakanaal staat onder westerse controle. De bouw ervan werd in 1881 aangevat door de Fransen, die het project moesten opgeven omdat te veel arbeiders stierven bij de bouw ervan. Tegen 1914 was het de Amerikanen wel gelukt het kanaal te bouwen, en zij hebben nog steeds veel invloed en controle over het kanaal. Na de bouw werd de zone rond het kanaal een soort vrijstaat binnen Panama, onder Amerikaanse militaire bescherming. Pas sinds 1 januari 2000 liep de overeenkomst die dit bepaalde af, en werd het Panamakanaal ook echt eigendom van Panama. Sindsdien wordt het kanaal beheerd in een aparte entiteit: de Kanaalautoriteit ACP, wat staat voor Autoridad del Canal de Panamá.

Bij het Nicaraguakanaal zou de controle in de eerste plaats toekomen aan China. Bouwwerken zoals dit, maar ook veel projecten in Afrika en het Midden-Oosten zijn volgens sommigen een teken dat China strategische landen koloniseert via haar bedrijven, net zoals westerse multinationals dit al langer doen sinds de formele dekolonisatiegolf vorige eeuw. De concurrentie tussen beide kanalen zou de prijzen voor internationaal transport laten dalen. Nu kost het voor de grootste zeeschepen meer dan 200.000 euro om het Panamakanaal te mogen gebruiken.

Oude plannen

Nicaragua droomt al sinds begin negentiende eeuw van een kanaal dat de Atlantische Oceaan en de Caribische Zee zou verbinden met de Stille Oceaan, maar de plannen verdwenen steeds in de koelkast, onder andere door de hoge kostprijs. Met de goedkeuring in het parlement van dit Chinese investeringsplan lijkt het er nu toch van te komen, en zal het monopolie van het Panamakanaal binnenkort wellicht doorbroken worden.

Negentiende eeuwse plannen van het Panama- en Nicaraguakanaal. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Negentiende eeuwse plannen van het Panama- en Nicaraguakanaal. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
Het Nicaraguakanaal zou bijna vier keer zo lang zijn als het Panamakanaal (77 km), waarvan de bouw tien jaar geduurd heeft. Het Nicaraguakanaal zou 286 kilometer lang worden. Het kanaal door Nicaragua zou minder hoogte moeten overwinnen dan het Panamakanaal en minder en kleinere sluizen nodig hebben. Door het geringe hoogteverschil twijfelen sommige experts of de verschillen in eb en vloed tussen de twee oceanen onder controle gehouden kunnen worden. Het Chinese bedrijf zou nog in 2014 aan de bouw willen beginnen, en hoopt de werken tegen 2019 af te ronden.

De bouw van het Panamakanaal duurde meer dan drie decennia. Met hedendaagse technologie zal het nieuwe kanaal door Nicaragua veel sneller gebouwd kunnen worden. Het project zal waarschijnlijk meer dan 30 miljard euro kosten. Dat is zo'n vier maal het bruto binnenlands product van het land. De concessie van het Chinese bedrijf duurt vijftig jaar, waarna ze nog eens vijftig jaar verlengd kan worden.

Uitstel

Begin 2014 werd duidelijk dat de bouw toch nog zou worden uitgesteld. Er zou nu ten vroegste in 2015 met de werken begonnen worden. Er is naar verluidt meer tijd nodig om de haalbaarheid van het Nicaraguakanaal te bestuderen en het beste traject nauwkeurig uit te stippelen. Het bericht van uitstel kwam er kort na berichten over de renovatie (en uitbreiding) van het Panamakanaal, waaraan onder andere het Belgische baggerbedrijf De Nul meewerkt. Dat project blokkeerde begin januari 2014 omdat de kostprijs veel hoger opliep dan eerst gepland, onder meer door een verkeerde inschatting van de klimatologische situatie in het Centraal-Amerikaanse land. Er kan dus maar beter eerst goed bestudeerd en in kaart gebracht worden, alvorens met de werken te starten...

Lees verder

© 2013 - 2018 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overzicht van alle landen in Noord-AmerikaNoord-Amerika bestaat uit Canada, de Verenigde Staten, Midden-Amerika en het Caribisch gebied. Midden-Amerika is een cul…
Panamakanaal (81 kilometer kanaal)Panamakanaal (81 kilometer kanaal)Het Panamakanaal is een 81 kilometer lang kanaal dat de Grote Oceaan met de Atlantische Oceaan verbindt. Het voordeel va…
Kwalificatie WK 2014 Noord-Amerika, loting en speelschemaKwalificatie WK 2014 Noord-Amerika, loting en speelschemaWK 2014 kwalificatie Noord-Amerika en Midden-Amerika: loting en speelschema. Uit de kwalificatie voor Noord- en Midden-A…
Het Panamakanaal varen is een onvergetelijke ervaringHet Panamakanaal varen is een onvergetelijke ervaringEen tocht door Het Panamakanaal is een onvergetelijke ervaring. Men vaart gedurende 8 uur langs het ondoordringbare trop…
Costa Rica als vakantielandCosta Rica als vakantielandCosta Rica is de laatste jaren één van de populairste vakantiebestemmingen geworden voor mensen die van natuur en natuur…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • http://wetenschap.infonu.nl/techniek/2539-panamakanaal-81-kilometer-kanaal.html
  • Al Jazeera http://bcove.me/xhsncsfm; www.aljazeera.com
  • http://www.dwtonline.com/laatste-nieuws/2013/06/14/parlement-nicaragua-stemt-in-met-aanleg-kanaal/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nicaragua#Geography_and_climate
  • http://abcnews.go.com/International/wireStory/glance-history-nicaragua-canal-plans-19394163#.Ub-acJx1C2U
  • http://www.mo.be/artikel/breder-dieper-sneller-het-kanaal-20
  • http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1687134/2013/08/14/Belgisch-bureau-onderzoekt-haalbaarheid-Nicaraguakanaal.dhtml
  • Afbeelding: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kanal_MK1888.png (This image comes from the 4th edition of Meyers Konversationslexikon (188590). The copyrights have expired and this image is in the public domain.)
  • http://pacifictycoon.com/blog/2013/06/14/nicaraguan-congress-approves-chinese-bid-for-nicaragua-canal/
  • 'Bouw Nicaraguakanaal uitgesteld tot 2015' - Deredactie.be (vrt) via http://www.deredactie.be/permalink/1.1824139
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Nicaraguakanaal"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Swah
Laatste update: 04-07-2015
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 12
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!