InfoNu.nl > Wetenschap > Diversen > Grenzen van Israël: in geografisch onderwijs tot 1948

Grenzen van Israël: in geografisch onderwijs tot 1948

Geograaf professor Yoram Bar Gal heeft een interessante studie geschreven over de grenzen als onderwerp in het geografisch onderwijs in Israël. Het artikel 'Boundaries as a topic in geographic education The case of Israel' staat in het tijdschrift Political Geography uit 1993. In dit eerste deel behandelen we het Zionistisch onderwijs tot 1948 (dus tot aan de oprichting van de moderne Joodse staat). Tevens vindt u de geografische visie van Etsel.

Introductie: wetenschappelijk onderwijs geografie niet waardevrij

Wetenschappelijk schrijven en sociale wetenschappen (zoals sociale geografie) zijn niet waardevrij. Dit geldt ook voor wetenschappelijke bronnen gebruikt in het onderwijs. Scholen zijn belangrijke bronnen om menselijke waarden en geloven/ideeën over te brengen. Educatie helpt bij de vorming van een beeld bij een individu. Dit geldt ook voor het overdragen van geografische kennis aan een individu. De vorming van een territorium bepaalt sterk het karakter en het wereldbeeld van de individu. In Europa met de opkomst van het nationalisme in de 19de eeuw werd het erg belangrijk gevonden om geografie op scholen te onderwijzen. Dit was een nationalistische boodschap. Maar geografisch onderwijs kan ook een wereldlijke boodschap verkondigen door bijvoorbeeld te pleiten voor vrede.

Geografisch onderwijs in Israël

In het artikel van professor Yoram Bar Gal wordt gesproken over Israël onder verschillende namen: Palestina, Erets Jisraeel. Het probleem van de grenzen bestaat al heel lang en heeft de aandacht van de hele wereld.

Educatie over territorium valt in Israël onder de geografie. Hoe reageert het formele geografische onderwijs in Israël op de controversiële kwestie van de grenzen van de staat? Een groot deel van de huidige beleidsmakers hebben Zionistisch onderwijs genoten in Palestina en de Diaspora vóór de oprichting van de staat Israël. Het onderwijs over het Land Israël binnen het Zionisme genoot hoge prioriteit.

De kwestie van territoriale grenzen in het Zionistische onderwijs tot 1948

Het onderwijssysteem van de Zionisten in Palestina werd geïntroduceerd meer een curriculum in 1907 dat werd bijgesteld in 1923. Geografie kreeg veel studie uren toegewezen en de boeken waren in het Hebreeuws. Het onderwijs was gericht op 'liefde voor het Land Israël'.

aanvankelijk geen duidelijkheid over de grenzen

Wat betreft de grenzen van het land in het Zionistisch geografisch onderwijs werd niet aangegeven waar deze precies lagen, m.u.v. de Middellandse Zee. Het waren algemene beschrijvingen van goddelijk beloofde grenzen, de grenzen van het Oude Israël en wat fysisch geografische elementen. Er werden termen gebruikt als 'het land van onze voorouders', 'het goede en vruchtbare land', 'land van melk en honing', etc. Deze grensbepaling kwam niet alleen voort uit een historisch-religieuze benadering maar ook uit het ontbreken van duidelijk fysisch geografische elementen en het verwerpen van de Ottomaanse grenzen als een basis voor de vorming van grenzen van het Land Israël.

rivieren als grenzen

Vanaf de jaren '20 en vooral de jaren '30 van de vorige eeuw kwam er wat meer duidelijkheid over grenzen toen rivieren gebruikt werden als grensdefinities. Ten zuiden van de Dode Zee, via de stromen van de Negev naar Wadi el Arish (in Egypte) die uitmondde in de Middellandse Zee. In tekstboeken van de Diaspora werd het land Israël nog steeds gezien als gebied aan beide zijden van de Jordaan.

Abraham J. Brawer zijn geografisch tekstboek was lange tijd toonaangevend voor de bepaling van de grenzen van Israël

Een belangrijke persoon die decennia lang invloed uitoefende op de bepaling van de grenzen van Israël was geograaf Abraham J. Brawer. Hij onderscheidde drie soorten grenzen die ook genoemd worden in de Bijbel en de Talmoed:
  1. De grenzen van de voorvaders of de dagen van de Messias;
  2. de grenzen ten tijde van Exodus (Mozes en Jozua);
  3. de grenzen van de periode van de terugkeer uit Babylonië (Ezra en Nehemia).

Brawer was een religieus Zionist die de Bijbel gebruikte voor zijn historische bronnen. Hij negeerde volgens professor Bar Gal andere politieke grenzen die hadden bestaan. Het verschil tussen de historisch beloofde grenzen en de werkelijkheid eiste dat Brawer en zijn medestanders tekstboeken aan leerlingen verschaften met politieke en ideologische verklaringen voor de kloof. Zo werd het afstaan van Trans-Jordanië door de Britten gezien als een stap tegen de wil van het Joodse volk.

Visie van Etsel

Het is moeilijk te bepalen wat de grenzen van Israël moeten zijn. Sommige nationalistische Joden pleiten nog steeds voor een gebied van de Nijl tot de Eufraat zoals door God beloofd is. Zo groot is Israël echter nog nooit geweest, ook niet onder koning David en koning Salomo. Voor een bevolking ruim 7 miljoen (anno 2011) zou dat uiteraard een veel te groot gebied zijn. Alleen al om die reden niet uitvoerbaar. De grenzen van Israël liggen nog steeds niet formeel vast. En het zal nog lang gaan duren voordat het zover is. Misschien komt het pas met de komst van de Masjiach (Messias).

Overigens is het bepalen van de grenzen van het gebied dat Israël heet, niet specifiek iets voor Israël. Ook andere gebieden in de wereld waar zelfs geen conflict gaande is wordt geworsteld met de grensbepaling. Neem nu bijvoorbeeld de Gelderse Vallei dat onderzocht is door professor Gerard Hoekveld in de Gelderse Vallei. Hij begon met een voorlopige begrenzing via een fysisch geografische en historisch geografische invalshoek. Na de beschrijving van de fysische en historische regio stelt Hoekveld vast dat de Gelderse Vallei fysisch geografisch begrensd moet worden. Maar over de precieze grenzen zal altijd wel onduidelijkheid blijven bestaan.

Ditzelfde geldt voor Israël. Stel er komt een overeenkomst met de Palestijnen en Israël staat delen van Judea en Samaria af. Moet dan op grond van de 'nieuwe' grenzen gesteld worden dat Judea en Samaria niet meer bij Israël horen? Ja, politiek gezien klopt dat. Maar historisch gezien is dat natuurlijk onjuist. Judea en Samaria vormden altijd het hartland van Israël.

De drie soorten grenzen die geograaf Brawer onderscheidt zijn volgens mij de beste grensbepalingen. Ze komen overeen met wat in de Bijbel en Talmoed staat. Duidelijk is dat alleen de Bijbel/Talmoed als richtsnoer genomen kan worden. Alleen in die periode woonden er eerder Joden in het Land Israël alhoewel de grenzen toen ook steeds veranderden. Hou hierbij overigens tevens rekening met het feit dat geen enkele buitenlandse overheerser van Palestina ooit een eigen staat in het land heeft opgericht. Palestina maakte altijd onderdeel uit van een groter rijk en was nooit zelfstandig. Alleen onder Joodse rechtmatige heerschappij is het land zelfstandig geweest. Dus kijken we naar de grenzen van het Land Israël dan kan alleen de Bijbel als richtsnoer worden genomen.

Overigens heeft de Lubavitcher Rebbe altijd opgemerkt dat in het conflict met de Arabieren om het land het niet draait om hoe groot Israël moet zijn, maar hoe voorkomen kan worden dat Joods bloed vergoten wordt (pikoeach nefesj). Een klein Israël is kwetsbaar en leidt tot bloedvergieten.

Lees verder

© 2011 - 2019 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Adaptief OnderwijsHet is zover. Je kind is oud genoeg om naar de basisschool te gaan. Er zijn veel keuzes die je als ouder kan maken. Welk…
Particulier onderwijs, toenemende plaats in onderwijslandUit onvrede met het reguliere onderwijs sturen meer en meer ouders kinderen naar het particulier onderwijs. Volgens het…
Het Montessori OnderwijsJe kind gaat naar de basisschool. Er moet een belangrijke keuze gemaakt worden. Naar welke school gaat je kind en wat vo…
Soorten basisonderwijsSoorten basisonderwijsIeder kind in Nederland heeft recht op basisonderwijs. Het wordt gegeven aan kinderen van vier tot twaalf jaar en het is…
Goed doel: Stichting Collectieve Israël Actie (CIA)Goed doel: Stichting Collectieve Israël Actie (CIA)De Stichting Collectieve Israël Actie (CIA) zamelt in Nederland geld in voor sociale en humanitaire doelen in Israël ten…
Bronnen en referenties
  • Boundaries as a topic in geographic education The case of Israel' - Yoram Bar Gal - in het tijdschrift Political Geography
  • De Gelderse Vallei - Prof. G.A. Hoekveld
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/14102-israelisch-arabisch-conflict-1-focus-op-het-behoud-levens.html

Reageer op het artikel "Grenzen van Israël: in geografisch onderwijs tot 1948"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Franet (infoteur), 26-08-2011 16:33 #1
De grenzen van Israël staan in Genesis: van de Nijl tot de Eufraat. Nu is het echter zo dat mensen dit niet kunnen bewerkstelligen. Maar God zal dit doen op de voor Hem bestemde tijd. En uit de tekenen der tijden kunnen we opmaken dat het niet lang meer zal duren voordat de profetieën over Israël in vervulling zullen gaan. Het Vrede-rijk is aanstaande!
Groeten Franet.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Diversen
Special: Geografie Israël
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 1
Schrijf mee!