InfoNu.nl > Wetenschap > Onderzoek > Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome (BADS)

Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome (BADS)

De BADS is een testbatterij voor het meten van executieve stoornissen met als doel problemen in het dagelijks leven te voorspellen die het gevolg zijn van plannings- en organisatiestoornissen. In dit artikel wordt deze test besproken.

Algemeen

De BADS is een testbatterij waaruit onderdelen worden gekozen, afhankelijk van de resultaten van de basisset. Als er op deze test een lage score wordt behaald, kan dit betekenen dat er sprake is van een 'Dysexecutive Syndrome' (ook wel: 'a dysfunction in the executive functions', dysfunctioneren van uitvoerende functies, zoals plannen en organiseren).

De BADS bestaat uit 6 subtests:
  1. De regel-wisseltest
  2. Actie-plantest
  3. Sleutelzoektest
  4. Temporele-schattingstest
  5. Dierentuin-plattegrondtest
  6. Vereenvoudigende Zes-elemententest
  7. DEX-vragenlijst voor plannings- en organisatieproblemen
Hieronder zullen 3 van de 7 subtesten beschreven worden.

Praktische informatie

De BADS is in 1997 bedacht en is bedoelt om af te nemen bij mensen tussen de 16 en 78 jaar. De afnamenduur verschilt per testpersoon. Bij het bestellen van deze test ontvang je het volgende: testmaterialen, scoreformulieren en een stopwatch. Verder heb je een potlood en water nodig. De afnameduur is 30 à 45 minuten. De kosten zijn: Complete set €1064,93, Handleiding €120,73, 25 scoreformulieren €76,04, 50 Dex-vragenlijsten €62,95.

Scoring

Eerst wordt per subtest de profielscore berekend aan de hand van het aantal fouten en de gemeten tijd. Hierna worden de profielscores van de subtesten bij elkaar opgeteld tot een totale profielscore. Deze kan vervolgens omgezet worden in een standaardscore, welke wordt vergeleken met de normscores.

Normering

De gegevens voor de normering zijn verkregen door de resultaten van een patiëntengroep te vergelijken met de resultaten van een controlegroep. In totaal deden er 216 neurologisch gezonde mensen mee aan het onderzoek. Zij werden verdeeld over drie groepen op basis van hun intelligentie. Hierna werden alle proefpersonen tevens verdeeld op basis van hun leeftijd.
Hiernaast was er een patiëntengroep (neurologisch zieke mensen) welke uit 92 mensen bestond. Zij hadden last van verschillende uiteenlopende neurologische aandoeningen. Bij de scoring moet er eerst gekeken worden naar de leeftijd: valt de persoon in de leeftijdsgroep <41 jaar, tussen de 41 en 65 jaar of tussen de 65 en 87 jaar. De classificaties die hier vervolgens uitkomen zijn: gestoord, borderline-laag, Laag-gemiddeeld, gemiddeld, hoog-gemiddeld en hoog. De DEX-vragenlijst geeft alleen kwalitatieve informatie (i.p.v. kwantitatieve informatie zoals de andere subtesten) dus kan niet worden meegenomen voor de profielscore. Als je de temporele schattingslijst niet afneemt, kan alsnog de profielscore berekend worden.

Subtest 1: Regel-wisseltest

Deze test wordt ook wel de 'Rule Shift Cards Tests' genoemd en is bedacht door Wilson, Alderman,Burgess, Emslie en Evans (1996).
Deze test meet het vermogen om over te gaan van de ene op de andere regel en het vermogen om ‘kleur’ en ‘de te hanteren regel’ te onthouden. De instructies zijn: “Ik heb hier een stapeltje kaarten. Ik leg steeds 1 kaart voor u neer. Daarna de volgende kaart. Wilt u “Ja’ zeggen als de kaart rood is en ‘Nee’ zeggen als de kaart zwart is?” Oefen nu met 3 kaarten, zeg: “We gaan eerst even oefenen”. Als het goed gaat begint je aan de echte test. Neem vervolgens het tweede deel van de test af: "Goed. Nu gaan we het anders doen. Wilt u ‘Ja’ zeggen als de kaart dezelfde kleur heeft als de vorige kaart, en ‘Nee’ zeggen als de kaart een andere kleur heeft als de vorige kaart?” Oefen weer met 3 kaarten en zeg: “We gaan eerst even oefenen”.

Subtest 3: Sleutel-zoektest

Deze test heet ook wel de 'Key Search Test', naar een test oorspronkelijk beschreven door Terman en Merrill (1937). Bij deze test moet er gezocht worden naar een verloren sleutel. Deze situatie lijkt op situaties of gebeurtenissen die in het dagelijks leven veelvuldig voorkomen. Deze subtest geeft hierdoor aanwijzingen voor het vermogen om doelgerichte en efficiënte handelingen te plannen. De instructies zijn: “U ziet hier een vierkant. Ik wil dat u zich voorstelt dat dit een voetbalveld is. Ergens op dit veld bent u uw sleutels verloren. Wilt u met een potlood aangeven wat volgens u de beste manier zou zijn om over het veld te lopen om uw sleutels terug te vinden. U mag hier beginnen”. Wijs hierbij de stip onder het vierkant aan.

Subtest 5: Dierentuin-plattegrondtest

Deze test heet ook wel de "Zoo Map Test" en is ontworpen door Alderman, Evans, Emslie, Wilson en Burgess (1996). In 2 condities worden de spontane planningsvermogens in een weinig gestructureerde situatie (conditie 1) vergeleken met het vermogen om een concrete extern opgelegde strategie te volgen in een zeer gestructureerde situatie (conditie 2). Bij de eerste conditie moet de testpersoon zijn weg door een dierentuin aangeven waarbij hij een aantal onderdelen in willekeurige volgorde moet afgaan. Deze conditie doet een beroep op het plannings- en organisatievermogen. Bij de tweede conditie moet de testpersoon zijn weg door een dierentuin aangeven waarbij hij een aantal onderdelen van de dierentuin afgaat volgens een checklist. Aan de hand van deze tweede conditie kan behaald worden in hoeverre het gebruik van een checklist bruikbaar is bij het omzeilen van plannings- en organisatieproblemen.

NB: Alleen een psycholoog wordt geacht in staat te zijn de NLV op de juiste manier af te nemen en te scoren. Indien u geen psychologie opleiding heeft gedaan, wordt afgeraden deze test af te nemen en conclusies aan te resultaten te verbinden.
© 2013 - 2019 Cst1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een psycholoog?Wat doet een psycholoog?Psychologen bestuderen het menselijk gedrag. Ze proberen het gedrag te begrijpen, te verklaren en te voorspellen en daar…
Psychologie studeren, UniversiteitPsychologie studeren, UniversiteitVeel studenten kiezen ervoor om psychologie te gaan studeren. Meer kennis over de beweegredenen van mensen is vaak de re…
Dementie en kauwen: goed gebit, voedsel en goede bewegingDementie en kauwen: goed gebit, voedsel en goede bewegingHet geheugen van mensen met dementie ten gevolge van bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer, profiteert van kauwen! Om goe…
Psychologie: de universitaire opleidingIedereen vindt psychologie wel interessant. Iedereen is wel eens benieuwd waarom mensen doen wat ze doen, hoe ze dat ged…
Positieve psychologiePositieve psychologieGeluk? Wanneer ben je nu precies gelukkig? Komt dit door wat je meemaakt, wat je voelt, hoe je denkt of wat je bezit? Di…
Bronnen en referenties
  • http://www.vumc.nl/afdelingen-themas/69713/27797/6928993
  • Wood RL, Liossi C, The ecological validity of executive tests in a severely brain injured sample. Department of
  • Psychology, University of Wales Swansea.
  • Jelicic M, Henquet CE, Derix MM, Jolles J, Test-retest stability of the behavioural assessment of the dysexecutive
  • Syndrome in a sample of psychiatric patients, Int J Neurosci. 2001 Sep;110(1-2):73-8.
  • Bennett PC, Ong B, Ponsford J, Measuring executive dysfunction in an acute rehabilitation setting: using the
  • Dysexecutive questionnaire (DEX). Department of Psychology, School of Psychology, Psychiatry and
  • Psychological Medicine, Monash University, Victoria, Australia.
  • Wilson BA, Alderman N, Burgess PW, Emslie H, Evans JJ, Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome
  • (BADS), Thames Valley Test Company, 1996 version, Reviewed by Elaine Chamberlain.

Reageer op het artikel "Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome (BADS)"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Cst1991
Gepubliceerd: 25-02-2013
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Onderzoek
Bronnen en referenties: 10
Schrijf mee!