InfoNu.nl > Wetenschap > Wetenschappers > Schade door ioniserende en niet-ioniserende straling

Schade door ioniserende en niet-ioniserende straling

Schade door ioniserende en niet-ioniserende straling Geeft de niet-ioniserende straling van de smartphone, tablet en alle zendmasten nu wel of geen schade aan ons lichaam? De wetenschap weet het niet. Er is verdeeldheid. De ene helft zegt dat er niets aan de hand is en de andere helft waarschuwt om voorzichtig te zijn. Wat wel zeker is dat radiogolven niet-ioniserend zijn en officieel geen schade kunnen geven aan een lichaam volgens het elektromagnetisch spectrum. De straling na het zichtbaar licht is ioniserend en geeft officieel wel schade aan een lichaam. Professor Hecht ontdekte dat ook niet-ioniserende straling schade aan een lichaam kunnen geven.

Straling

Straling is het overbrengen van energie van een bron naar een ontvanger, zonder dat daar een tussenstof voor nodig is. Er bestaan verschillende soorten straling gezien vanuit het elektromagnetisch spectrum (EMS). Het elektromagnetisch spectrum is een verzamelnaam voor alle frequenties (trillingen) van elektromagnetische velden of -straling op papier. De soorten straling hier genoemd zijn onderverdeeld in:
  • Kernstraling. Zoals alfa-, bèta- (ultra violet) en gammastraling. Het is straling die ontstaat in de kern van radioactieve stoffen. Dit is straling die zo energierijk is, dat het elektronen uit een atoom (de bouwstenen van een menselijk lichaam) van neutraal geladen naar positief of negatief geladen kunnen veranderen. Het atoom heet dan een ion, vandaar de naam 'ioniserend'. Ioniserende straling (in de volksmond radioactieve straling genoemd) is schadelijk voor levende wezens. Het beschadigt het DNA en herstelt cellen foutief wat resulteert in een verandering van de cellen (kanker).
  • Röntgenstraling. Röntgenstraling wordt door de mens gemaakt en is ioniserend. Een röntgenbuis kan aan- en uitgezet worden.
  • Elektromagnetische straling. Dat is straling waarbij de energie in de vorm van golven of fotonen wordt overgebracht en niet-ioniserend is.

Scheiding

Ongeveer op een derde van het elektromagnetisch spectrum op papier, zit een scheiding bij het zichtbaar licht. Twee derde voor het zichtbaar licht is niet-ionisch en een derde na het zichtbaar licht is ionisch.

Ioniserende straling

Dit is straling die zo energierijk is, dat het elektronen uit een atoom (de bouwstenen van een menselijk lichaam) van neutraal geladen naar positief of negatief geladen kan veranderen. Het atoom heet dan een ion, vandaar de naam 'ioniserend'. Ioniserende straling (in de volksmond radioactieve straling genoemd) is schadelijk voor levende wezens. Het beschadigt het DNA en herstelt cellen foutief wat resulteert in een verandering van de cellen (kanker).

Niet-ioniserende straling

Niet-ioniserende straling bestaat uit elektromagnetische (EM) golven met een energie die te laag is om te ioniseren. Niet-ioniserende straling is volgens het elektromagnetisch spectrum ultraviolette (UV) straling, microgolven en radiostraling (RF). Onder radiostraling vallen bijvoorbeeld mobiele telefoons en hun masten, wifi, elektrische apparaten en hoogspanningslijnen. We weten allemaal dat het beter is om niet onder hoogspanningsmasten te wonen. Het EMS is niet-ioniserend maar wel in verband gebracht met leukemie, Alzheimer en andere degeneratieve aandoeningen.

Wonen onder een hoogspanningmast

De Nederlandse Staat gaat dan ook 370 huishoudens die pal onder een hoogspanningsmast wonen vanaf 2017 een uitkoopregeling aanbieden. Het gaat om woningen die meer dan 0,4 microTesla straling te verduren krijgen. De oude norm was een factor 250 hoger: 100 microTesla (T). Naar Nicola Tesla waar in 1960 de eenheid van magnetische dichtheid is vernoemd (T). Over de schadelijke gezondheidseffecten van de mobiele telefonie bestaat onduidelijkheid. Alle elektromagnetische straling, zowel ioniserend als niet-ioniserend, hebben wetenschappers geclassificeerd naar de uitgezonden golflengte/frequentie en die zijn te zien in het elektromagnetische spectrum.

Het elektromagnetisch spectrum (EMS)Het elektromagnetisch spectrum (EMS)

Elektromagnetische velden of straling

We spreken over elektromagnetische velden wanneer de frequentie laag is. Het gaat om elektromagnetische golven die weinig energie bezitten, het niet-ioniserende gedeelte van het elektromagnetisch spectrum. Voor elektromagnetische golven met een hoge frequentie wordt meestal 'straling' gebruikt, het ioniserende gedeelte van het elektromagnetisch spectrum.

De golflengte

Radiostraling in het elektromagnetisch spectrum is van 3 hertz tot 30 gigahertz; van extreem lage frequenties tot super hoge frequenties. Met golflengtes van 10.000 kilometer tot 10 centimeter. De straling met een lager energieniveau heeft een grotere golflengte dan de straling met een hoger energieniveau tot het zichtbaar licht en is niet-ioniserend. De straling na het zichtbaar licht is ioniserend.

Een scheiding van ioniserende straling en niet-ioniserende straling in het elektromagnetisch spectrum

Straling kan men niet zien, horen, proeven, ruiken of voelen. Zowel de niet-ioniserende straling en ioniserende straling niet. In het elektromagnetisch spectrum is de niet-ioniserende en ioniserende straling zichtbaar gemaakt met het zichtbaar licht als grens van het een naar het ander. De grens precies tussen infrarood, dat 0,3 tot 394 terahertz is, en het zichtbaar licht, dat 394 terahertz tot 789 terahertz is. Infrarood is dus niet ioniserend en zichtbaar licht wel.

Professor K. Hecht en niet-ioniserende straling

Prof. Dr. Med. Karl Hecht is in Duitsland emeritus hoogleraar neurofysiologie. Professor Hecht heeft veel wetenschappelijke publicaties en boeken geschreven en vraagt in november 2015 om de huidige manier van de stralingsproblematiek ter discussie te stellen. Naar aanleiding van een geheel nieuwe kijk waar ook niet-ioniserende straling schadelijk zijn voor een mensenlichaam en hij vraagt zich af of de niet-ioniserende straling (radiofrequent en infra rood) niet bij de ioniserende straling hoort in het elektromagnetisch spectrum.

Waarom de scheiding verleggen?

De cellen in ons lichaam worden op natuurlijke wijze geordend door magnetisme. Dit is de bio-elektriciteit die de basis is voor al het leven. Ons lichaam maakt vrije radicalen zelf aan. Een vrije radicaal is een molecuul of atoom al dan niet geladen en heeft een elektron dat niet tot één elektronenpaar behoort. Het elektron gaat daardoor gemakkelijk een reactie aan ten goede. De radiofrequente golven van het niet-ioniserende gedeelte van het elektromagnetisch spectrum verstoren de natuurlijke processen van een organisme waaronder de stofwisseling en de vrije radicalen in een mensenlichaam.

Niet-ioniserende straling beïnvloedt de vrije radicalen

Vrije radicalen ontstaan bij de normale stofwisseling en worden door het lichaam zelf aangemaakt. Zo ontstaat er een evenwicht in vrije radicalen en ziekteverwekkers. Bij rokers en bij het zonnen is het bekend dat vrije radicalen kunnen ontstaan. Verder kunnen bij bepaalde ziekten veel vrije radicalen worden gevormd, zoals bij ontstekingsreacties. Wat ook bekend is dat vrije radicalen door ioniserende elektromagnetische velden, door röntgenstraling bijvoorbeeld, kunnen ontstaan. Dit is afhankelijk van de duur en de sterkte van de blootstelling. De ioniserende straling heeft bovendien een verder effect in het menselijk lichaam, het veroorzaakt namelijk DNA-beschadigingen. In 2015 is door professor Hecht bekendgemaakt dat niet-ioniserende straling met zwakke of zeer zwakke energie, het normale ionisatieproces om vrije radicalen te vormen, beïnvloedt. Hij vraagt daarom af; “moet het elektromagnetisch spectrum niet aangepast worden”?

Visie van onderzoekers Warnke en Hensinger

De productie van vrije radicalen wordt ook gedaan door radiogolven, zeggen biofysicus Dr. Ulrich Warnke en Peter Hensinger. Warnke en Hensinger onderzoeken sinds 2001 wetenschappelijke werken over niet-ioniserende straling. De conclusie is dat elektromagnetische straling, oxidatieve stress kan veroorzaken in een menselijk lichaam. Door zwakke magnetische velden (bijv. van transformatoren in apparaten) en verschillende radiofrequenties, verhoogt het niveau van vrije radicalen en hun reactie die toxische gevolgen hebben. De non-ioniserende straling van mobiele telefoonnetwerken en andere draadloze communicatietechnologieën kan leiden tot 'cell stress' en tot oxidatie in het menselijk lichaam. Op den duur lokt het ziektes uit als:
  • chemische gevoeligheid;
  • chronisch vermoeidheidssyndroom;
  • burn-out;
  • fibromyalgie;
  • spierpijn.

Deze ziekten kunnen worden gegroepeerd als ook milieuverontreiniging-gerelateerde ziekten.

Samenvatting

Zowel de ioniserende straling als zelfs de niet-ioniserende straling wekken vrije radicalen op. Biologische schade kan daarom van beide soorten straling uitgaan.
© 2015 - 2017 Rieja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.