Onderzoek: frisdrank leidt tot leverschade / vetlever
Uit een nieuwe Israëlische studie blijkt dat het dagelijks consumeren van twee blikjes frisdrank of twee glazen fruitsap, op de lange termijn kan leiden tot leverschade. Volgens dr. Nimer Assy, lopen mensen die meer dan een liter frisdrank of gezoete vruchtensap per dag drinken, een vijf keer zo groot risico op het ontwikkelen een vervette lever. Uit eerder onderzoek was al vast komen te staan dat frisdrank kan leiden tot suikerziekte en gewichtstoename.(1)Onderzoek: frisdrank leidt tot leverschade / vetlever
- Frisdrank leidt tot een vervette lever
- Het inperken van frisdrankconsumptie
- Light producten geen goed alternatief
Klik hier voor een artikelenreeks over allerlei uiteenlopende leveraandoeningen en wetenswaardigheden over de lever.
Frisdrank leidt tot een vervette lever
De bevindingen van dr. Nimer Assy zijn geplubliceerd in het Journal of Hepatology.(2) In zijn onderzoek volgt Assy 90 gezonde patiënten zonder zichtbare risico voor vette lever. Hij ontdekte dat ongeveer 80% van de mensen in het onderzoek die werden gediagnosticeerd met leververvetting, meer dan een halve liter (iets meer dan twee glazen) koolzuurhoudende frisdranken en gezoete sappen per dag dronken, terwijl slechts 17% van de mensen in de controlegroep deze aandoening had.Twee glazen frisdrank of fruitsap per dag is voldoende om langdurige schade toe te brengen aan de lever. Maar het brengt ook schade toe aan het hart en het verhoogt het risico op diabetes (suikerziekte). Een liter frisdrank per dag geeft een vijf keer zo hoog risico op een vervette lever. Bij zo'n 20-30% van de mensen met leververvetting leidt de aandoening tot een leverontsteking, ofwel Niet Alcoholische Steatose Hepatitis (NASH). Op den duur kan dit overgaan in levercirrose, een leverziekte die beschouwd kan worden als een voorstadium van kanker en in ernstige gevallen kan leiden tot leveruitval.
Citaat:
"Het is een goed idee om het sap in het lunchpakket van uw kind te vervangen door een fles water."(3)
"Het is een goed idee om het sap in het lunchpakket van uw kind te vervangen door een fles water."(3)
Het inperken van frisdrankconsumptie
De reden dat de consumptie van frisdrank en gezoete vruchtensappen op den duur leidt tot leververvetting, is dat het ingrediënt fructose, een soort suiker, dat in de lever terecht komt direct wordt omgezet in vet. Onderzoeksleider Nimer Assy, die bekent dat zijn eigen kinderen cola drinken, raadt ouders de frisdrankconsumptie van hun kinderen in te perken. Niet meer dan één glas per dag.Volgens de onderzoeker kun je optimaal profiteren van fruit - van de vitamines en mineralen - en tegelijk leverschade voorkomen, door het fruit in z'n geheel te eten of het drinken van de sap mét de pulp, omdat de vezels in vruchten voorkomen dat fructose opgenomen wordt in de lever en omgezet wordt in vet.
... kan de gezondheid schaden
Light producten geen goed alternatief
Light-producten lijken geen goede vervangers te zijn. De onderzoeker is de mening toegedaan dat de kunstmatige zoetstoffen die aan de light-producten zijn toegevoegd, een vergelijkbaar effect kunnen hebben als fructose. Hoewel light-frisdranken geen fructose bevatten, zijn ze rijk aan aspartaam en karamel kleurstoffen: "Beide verhogen de insulineresistentie en dit kan leiden tot een vervette lever," aldus Assy. Naast een verminderde gevoeligheid voor insuline zijn obesitas (overgewicht) en een hoge of verhoogde bloeddruk risicofactoren in het ontstaan van een vetlever. Een andere zeer veel voorkomende oorzaak van leververvetting is langdurig excessief alcoholgebruik. In dat geval spreken we van alcoholische leververvetting.Voor alcohol geldt al langer het advies: niet meer dan twee consumpties per dag. Voor frisdrank geldt vanaf nu: dagelijks niet meer dan één glas. Daar zal de frisdrankindustrie geen toast op uitbrengen.
Noten
- Suikerziekte en gewichtstoename door frisdrank: http://www.ortho.nl/actueel/4/suikerziekte-en-gewichtstoename-door-frisdrank (voor de laatste keer geraadpleegd op 6 september 2009)
- http://www.jhep-elsevier.com
- Israëli study: soda drinks cause liver damage: http://www.israel21c.org; (voor de laatste keer geraadpleegd op 6 september 2009)
Lees verder
- Leveraandoening: leverontsteking, hepatitis A,B,C,D (lever)
- Leveraandoeningen symptomen: vergrote lever/geelzucht/kanker
- Alcohol: gevolgen van alcoholgebruik door kinderen (jeugd)
- Leveraandoeningen: vette/vervette lever/leververvetting NASH
- Leverkanker symptomen, lever tumoren, HCC (leveraandoening)
© 2009 - 2012 Tartuffel, gepubliceerd in Onderzoek (Wetenschap) op .
Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Aspartaam: slecht voor je gezondheid? Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten…
Aspartaam: het witte gif? Steeds meer mensen willen gezond leven. Iedereen kent wel coca cola zero, één van de recentere…
De gevaren van zoetstof De laatste jaren neemt het gebruik van synthetische zoetstoffen alleen maar toe met de voornaamst…
Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals Stevia We letten op de lijn, van onszelf en onze kinderen. Tijdens he…
Gerelateerde artikelen
Aspartaam; gezond of schadelijk? Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken.…Aspartaam: slecht voor je gezondheid? Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten…
Aspartaam: het witte gif? Steeds meer mensen willen gezond leven. Iedereen kent wel coca cola zero, één van de recentere…
De gevaren van zoetstof De laatste jaren neemt het gebruik van synthetische zoetstoffen alleen maar toe met de voornaamst…
Dieet? Gebruik natuurlijke gezondere zoetstof zoals Stevia We letten op de lijn, van onszelf en onze kinderen. Tijdens he…
Bronnen en referenties
- Suikerziekte en gewichtstoename door frisdrank: http://www.ortho.nl/actueel/4/suikerziekte-en-gewichtstoename-door-frisdrank (voor de laatste keer geraadpleegd op 6 september 2009)
- Israeli study: soda drinks cause liver damage: http://www.israel21c.org; (voor de laatste keer geraadpleegd op 6 september 2009)
- http://www.jhep-elsevier.com
- http://matzav.com/israeli-study-soda-drinks-cause-liver-damage
- http://mrgreenbiz.wordpress.com/2009/08/29/soda-pop-and-natural-juices-increase-incidence-of-fatty-liver-disease