Het Monty Hall probleem

Het Monty Hall probleem werd bekend door de Amerikaanse spelshow Let’s make a Deal’ met presentator Monty Hall, en is een probleem uit de kansberekening en speltheorie die velen niet kunnen begrijpen. Het druist tegen ieders intuïtie in, maar toch is het mogelijk om de kansen in een spelquiz in jouw voordeel te beslissen. Hoe? Dat lees je hieronder.

Uitleg van de spelsituatie

Het Monty Hall probleem, ook wel driedeurenprobleem genoemd, werkt als volgt:

In de Amerikaanse spelshow ‘Let’s make a Deal’ wordt een deelnemer geconfronteerd met drie gesloten deuren. Achter één van de deuren staat een auto, en achter de andere twee deuren een geit. Iedereen wil natuurlijk de auto winnen, maar alleen de spelpresentator weet achter welke deur die te vinden is. De deelnemer moet één deur aanwijzen en krijgt als prijs datgene wat zich achter die deur bevindt. Als de deelnemer een deur heeft gekozen, opent de spelleider één van de andere twee deuren waarachter een geit staat. Daarna krijgt de deelnemer de mogelijkheid om te wisselen van gesloten deur, dat betekent dat hij mag wisselen van zijn eerder gekozen gesloten deur naar de andere nog gesloten deur. De vraag is wat de deelnemer moet doen? Moet hij bij zijn eerste ingeving blijven, of moet hij van deur veranderen? Of maakt het niets uit, en is de kans dat de auto achter één van de twee deuren zit bij allebei even groot? Dat lijkt misschien wel zo, maar is niet zo…

Waarom je altijd van deur moet veranderen

Er zijn drie deuren waartussen de deelnemer kan kiezen, wat betekent dat de kans dat de auto achter de kozen deur van de deelnemer zit 33.3 procent is, en de kans dat er een geit achter zijn gekozen deur zit precies 66.7 procent is.
De presentator, die wel weet achter welke deur de auto verstopt zit, maakt nadat de deelnemer een deur heeft gekozen een deur open waar een geit achter zit, en stelt vervolgens de magische vraag: ‘Wilt u uw keuze herzien en de andere deur kiezen?’ De bedoeling is om vertwijfeling en verwarring te veroorzaken, want het is beredeneerbaar dat de deelnemer altijd van deur moet wisselen om zijn kansen te doen toenemen op het winnen van de auto.

Bron: Cepheus, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Cepheus, Wikimedia Commons (Publiek domein)
We gaan uit van de situatie dat de deelnemer deur 1 heeft gekozen, en dat de spelleider deur 3 open maakt en laat zien dat er een geit achter zit. Je weet dat de kans dat de auto achter deur 1 zit, precies 33.3 procent is. Dat betekent dat de kans dat de auto achter deur 2 of deur 3 zit, precies 66.7 procent is. Op het moment dat de spelleider deur 3 open maakt en blijkt dat er een geit achter deur 3 zit, verandert de kansverdeling. De kans dat de auto achter deur 1 zit is nog steeds 33.3 procent, maar de kans dat de auto achter deur 2 zit is toegenomen tot 66.7 procent. Waarom hoor ik u denken?

Volgens de regels van kansberekening en statistiek kan de kans dat de auto achter deur 2 of deur 3 zit niet veranderen, die blijft 66.7 procent. Op het moment dat de presenator deur 3 open maakt en de geit zichtbaar wordt die achter de deur staat, weet men dat de kans dat de auto achter deur 3 zit precies 0 is: er staat immers een geit. Omdat de kans dat de auto achter deur 2 of deur 3 stond gelijk blijft aan 66.7 procent en we nu weten dat de kans dat de auto achter deur 3 staat gelijk is aan 0, betekent dit dat de kans dat de auto achter deur 2 zit precies (66.7 – 0 =) 66.7 procent is, precies twee keer zo groot als de kans dat de auto achter deur 1 zit. Van deur wisselen betekent dus dat de deelnemer zijn kans om de auto te winnen precies verdubbelt.
Een waarschijnlijk nog duidelijker voorbeeld is wanneer er een miljoen deuren zouden zijn, en Monty nadat de deelnemer 1 deur heeft gekozen, 999.998 deuren zou openen waarachter een geit zit. De kans dat jouw gekozen deur de auto bevat is 1 op een miljoen, terwijl de kans dat hij achter de enige nog andere gesloten deur zit precies 999.999 op een miljoen is.

Conclusie

We kunnen concluderen dat de eerste keuze van de deelnemer om een deur te kiezen puur willekeurig is, een gevoel. De kans dat de auto achter deur 1, deur 2 of deur 3 zit is voor elke deur precies even groot. Op het moment dat de spelleider echter één deur met een geit openmaakt, verandert de kansverdeling.

Geloof je het nog niet? Dan kun je deze spelsituatie heel simpel nabootsen, en kom je er achter dat het echt zo werkt. Je kunt dit thuis met allerlei voorwerpen doen, bijvoorbeeld met drie bekers die je ondersteboven op tafel zet, en waaronder één beker een klein voorwerp verstopt ligt. Laat iemand anders de spelleider zijn, die weet onder welke beker iets verstopt ligt. Boots de spelsituatie van de drie deuren na, en herhaal het experiment meerdere keren. De kans dat je de beker met het kleine voorwerp uiteindelijk hebt door van beker te veranderen nadat de spelleider één van de twee niet door jou gekozen bekers heeft omgedraaid, is voor elk experiment 66.7 procent. Succes is dus niet gegarandeerd, maar de kans dat je wint is wel onmiskenbaar groter dan wanneer je bij je eerste keuze blijft!
© 2011 - 2025 Crashtester, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org
  • http://www.montyhallproblem.org
  • Afbeelding bron 1: Cepheus, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Reacties
Arnoldkurver, 09-12-2011
Als er keus is uit a, b en c heeft ieder daarvan 1/3 kans de juiste keus te zijn - combinaties a/b, a/c en b/c hebben allen 2/3 kans - als a wegvalt resteert alleen nog b en c met ieder afzonderlijk 1/2 kans - als gesteld wordt dat b de beste keus is omdat b in de combinatie a 2/3 kans bood staat daartegenover dat c in combinatie met a ook 2/3 kans bood - wijziging van keus tussen b en c verandert daar niets aan en is dus een denkfout!Reactie infoteur, 09-12-2011
Helaas, maar zo werkt het Monty Hall dilemma toch niet.

We gaan weer van dezelfde situatie uit, waarbij ik als deelnemer deur 1 kies. De spelleider weet achter welke deur de auto zit, en maakt altijd één van de twee overgebleven deuren waar dus een geit achter zit.

Er zijn zoals gezegd drie mogelijkheden. De auto kan achter deur 1, deur 2 of deur 3 zitten. Nu ga ik eens kijken wat er gebeurt met alle mogelijke uitkomsten als ik deur 1 kies.

De auto zit achter deur 1: Ik heb deur 1 gekozen, de spelleider maakt deur 2 of deur 3 open waar de auto niet achter zit (maakt dus niet uit welke, want de auto zit achter deur 1), en ruil van deur. Uitkomst: Ik heb een geit.

De auto zit achter deur 2: Ik heb deur 1 gekozen, de spelleider maakt deur 3 open. Dat moet hij wel, omdat de auto achter deur 2 zit. Als ik nu van deur ruil eindig ik met deur 2, en win ik de auto.

De auto zit achter deur 3: Ik heb deur 1 gekozen, de spelleider maatk deur 2 open. Dat moet hij wel, omdat de auto achter deur 3 zit. Als ik nu van deur ruil eindig ik met deur 3, en win ik de auto.

Zoals je kan zien win je in 2 van de 3 gevallen de auto als je van deur ruilt. ;)

Ik hoop dat dit het nog iets duidelijker voor je maakt.

Warning: Undefined array key "gebruikersnaam" in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 246

Deprecated: strtolower(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 246

Fatal error: Uncaught Error: Undefined constant "datum" in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php:249 Stack trace: #0 /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/index.php(82): include() #1 {main} thrown in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 249