InfoNu.nl > Wetenschap > Sterrenkunde > Sterrenkunde: Pagina 9
Artikelen 81 - 90 in de rubriek Sterrenkunde

Sterrenkunde (Wetenschap)

Kepler-37b – Ontdekking van een planeet

Sterrenkundigen turen dagelijks naar de hemel om te kijken wat er zich in de ruimte om Aarde afspeelt. Soms ontdekken ze een nieuwe planeet. Kepler-37b is een kleine planeet die in februari 2013 wordt… Sjaanfanameland, Sterren en Planeten, 24-02-2013
Exoplaneten en buitenaards leven

Het is de fascinatie van jong tot oud: buitenaards leven, sterren, melkwegstelsels en exoplaneten. De technieken worden steeds beter om steeds verder te kijken en dus neemt de kans toe om het daadwerk… Geinformeerd, Universum, 23-02-2013
Meteoorinslag in Rusland

Meteorieten en asteroïden vliegen door de ruimte en komen regelmatig dicht in de buurt van Aarde. Soms volgt er een botsing en dan spreken we van een meteorietinslag. Op 15 februari 2013 is er in de R… Sjaanfanameland, Sterren en Planeten, 16-02-2013
Asteroïde – 2012 D14 scheert langs aarde

Er zweeft van alles in de ruimte en astronomen proberen zoveel mogelijk in kaart te brengen. Soms krijgen ze een ruimte rotsblok in de lens van de sterrenkijker, een asteroïde, die dan met belangstell… Sjaanfanameland, Sterren en Planeten, 15-02-2013

De komeet ISON: zichtbaar met het blote oog in 2013

Eens in de zoveel tijd komt er een komeet langs die met het blote oog zichtbaar is. Deze ‘grote kometen’ zijn zo helder, dat ook overdag te zien kunnen zijn. In 2013 wordt verwacht dat de komeet C/201… Info_lisa, 01-01-2013
Exoplaneten: wat zijn dat en hoe worden ze ontdekt

Exoplaneten zijn planeten buiten ons zonnestelsel. Pas in de jaren negentig werd het bestaan van exoplaneten aangetoond. Dit komt omdat de technologie niet eerder goed genoeg ontwikkeld was om telesco… Ymbakker, 19-12-2012

De Oortwolk rond ons zonnestelsel

Recente astronomische ontdekkingen onthullen een fascinerende structuur binnen ons zonnestelsel. Het lijkt opgebouwd uit drie zones, of vier wanneer je de zon zelf ook als een zone beschouwt. In het m… Botella, Sterrenkunde, 22-09-2012
De Kuipergordel

Dankzij onderzoek met de Hubble-telescoop is er een enorme vooruitgang geboekt in het in kaart brengen van ons zonnestelsel. Tot voor kort hadden we een vrij stabiel beeld van ons zonnestelsel: de zon… Botella, Sterrenkunde, 22-09-2012

M8 - de Lagunenevel

De Lagunenevel is in tegenstelling tot de zeven objecten die hem op Messier's lijst voorgaan een plek waar alles nog aan het beginnen is. Het is een enorme gaswolk waarin grote hoeveelheden sterren wo… Ophiuchus, 30-08-2012

M7 - De Ptolemaeuscluster

Iets ten zuidwesten van zijn voorganger M6 vinden we de zeer opvallende open sterrenhoop M7. Deze sterrenhoop is op zuidelijker breedten gemakkelijk met het blote oog te zien, bij goed donkere hemel z… Ophiuchus, 30-08-2012