InfoNu.nl > Wetenschap > Sterrenkunde > Sterrenkunde: Pagina 6
Artikelen 51 - 60 in de rubriek Sterrenkunde

Sterrenkunde (Wetenschap)

Is de maan ontstaan na een botsing met planeet Theia? nieuws uitgelicht

Is de maan ontstaan na een botsing met planeet Theia?

Een nieuw onderzoek maakt op 6 juni 2014 bekend, dat de maan is ontstaan doordat er in een heel ver verleden een hemellichaam tegen de aarde botste. Duitse wetenschappers hebben basaltstenen onderzoch… Rieja, Zon en maan, 09-06-2014
Het maanoppervlak vanuit de aarde gezien

Het aanblik van de volle maan heeft iets betoverends. Vanaf de aarde gezien lijkt er een gezicht op de maan te zitten. Twee rondachtige zachtgrijze ogen en iets naar beneden tussen de ogen, een neus a… Rieja, Zon en maan, 06-06-2014
De grootste objecten in het heelal

Niet alleen is het universum oneindig groot, ook de objecten die zich erin schuilhouden zijn kolossaal. Sommige van deze structuren zijn zo gigantisch dat zelfs het licht er miljoenen jaren over doet… Jusoran, 01-06-2014
Lichten op Mars ontdekt. Wat zijn het? nieuws uitgelicht

Lichten op Mars ontdekt. Wat zijn het?

Planeet Mars blijft wetenschappers verbazen, en zo hoort het ook. Want sinds vanaf de aarde bestuurbare rovers de rode planeet onderzoeken, zijn er al een aantal voorvallen geweest die tot op heden ni… Kisses, Buitenaards en kosmos, 12-05-2014
Waar komen kometen vandaan?

Een komeet kan een doorsnede van wel 50 kilometer hebben en bestaat uit ijs, gas, stof en gruis. Eenmaal dicht bij de zon sublimeert een deel van de materie en vormt een langgerekte staart van miljoen… Orion, Hemelverschijnselen, 09-04-2014
Nieuwe ronde voor radiotelescoop Dwingeloo

Met behulp van radiotelescopen wordt de radiostraling, die door objecten in het heelal wordt uitgezonden, onderzocht. Radiotelescopen dragen in belangrijke mate bij tot betere inzichten in het heelal… Hansvg, 07-04-2014
Kijken naar de sterren

Sterrenkunde is een zeer oude wetenschap. De observatiemethoden van weleer waren eenvoudig en noodzakelijk. Van oudsher werd in de zeevaart immers genavigeerd op de stand van de sterren. Tegenwoordig… Orion, Hemelverschijnselen, 07-04-2014
Zijn de fundamenten van de Big Bang theorie stevig?

De big bang of oerknaltheorie is heden ten dage het standaard scheppingsverhaal voor de moderne wetenschap. De standaardtheorie probeert te verklaren wat er NA de big bang tot heden is gebeurd en in d… Erik67, 18-03-2014
De eerste minuten van de Big Bang

Als we teruggaan in de tijd, steeds dichter naar de big bang, raken we steeds meer van onze vertrouwde ideeën over het universum kwijt. Geen sterrenstelsels meer, geen sterren meer en nog dichter bij… Erik67, 09-03-2014

Pluto een planeet of niet?

Er is al een jaren lange discussie over dit onderwerp. Is Pluto een planeet? Ik probeer uit te leggen waarom deze discussie gaande is en wat er zo bijzonder is aan Pluto. Waar discuteren mensen hierov… Jeroenvangamere, 03-02-2014