Is de Titanic echt gezonken?
De meeste mensen kennen het verhaal van de Titanic wel, het luxe cruiseschip dat in 1912 zonk na een aanvaring met een ijsberg. Maar liefst 1523 mensen stierven tijdens het ongeluk. Maar was het wel een ongeluk? En is de Titanic wel echt gezonken? Hieronder licht ik even een sterk onderbouwde theorie voor die uw gedachten over de Titanic voor altijd zullen beïnvloeden.
Olympic
De Titanic was eigendom van de
White Star Line. Het beroemde schip was echter niet uniek, want gezien het veel geld kost om zo'n groot schip te ontwerpen, werden er verschillende schepen van de zelfde plannen gemaakt. Zo liet de White Star Line nog voor de bouw van de Titanic de
Olympic bouwen.
In september 1911 kwam de Olympic echter in aanvaring met de HMS Hawk, een marineschip. Beide schepen waren zwaar beschadigd. De fout van de aanvaring lag bij de Olympic zelf, waardoor de verzekering niet zou tussenkomen en de White Star Line volledig voor alle kosten zou moeten opdraaien.
De wisseltruc
De Olympic was nog in staat om op eigen kracht terug naar de dokken te keren waar arbeiders volop bezig waren met de voorbereidingen voor de eerste reis van de Titanic. De White Star Line zat met een groot probleem, ze verkeerde reeds in financiële moeilijkheden en indien ze de Olympic wouden repareren zouden ze arbeiders van de Titanic moeten weghalen. Als ze dit deden zou een reeds volgeboekte reis voor de Titanic in het gedrang komen.
Daarom bedachten ze bij de White Star Line een plan. Ze zouden de Olympic oppervlakkig repareren en verwisselen met de Titanic. Daarna zouden ze tijdens de reis het schip kunnen laten zinken en zo de verzekeringen oplichten.
Het omwisselen van deze schepen was niet zo moeilijk. De schepen lagen namelijk samen in een afgelegen dok en enkel de namen van de schepen zouden opnieuw geschilderd moeten worden.
Een van de arbeiders met naam "
Paddy the Pig" zou hebben getuigd dat hij hieraan mee heeft gewerkt. Na deze verklaring werd echter niets meer van hem vernomen.
Reddingsoperatie
Uiteraard wou de White Star Line geen hele hoop doden op hun geweten hebben. Daarom werd er hoogstwaarschijnlijk een reddingsoperatie opgezet.
Op amper 8km van de plek waar de Titanic/Olympic zonk lag namelijk een ander schip, de SS Californian. Opvallend was dat het schip zo dichtbij de Titanic lag en dat het schip zo goed als leeg was, de enige vracht waren 3000 dekens en 3000 wollen truien. Dit was merkwaardig omdat in 1912 de steenkool-crisis volop op gang was en dat het uitsturen van een schip zonder een rendabele vracht of missie totaal onverantwoord was.
De theorie dat de SS Californian als een reddingsschip moest fungeren is enkel maar geloofwaardiger als je bedenkt dat de eigenaar van de Californian,
JP Morgan, tevens de grote baas van de White Star Line was.
Het feit dat er toch nog zo veel doden vielen zou te wijten zijn aan een slechte synchronisatie met de SS Californian. Er wordt gezegd dat de bemanning van de Titanic/Olympic op de hoogte zou zijn geweest van deze reddingsoperatie. Dit zou verklaren waarom het orkest zo lang bleef spelen, en waarom de kapitein op het schip bleef, ze waren er wellicht van overtuigd dat de Californian hun zou komen redden.
Overige aanwijzingen
Een van de weinige verschilpunten tussen de Titanic en de Olympic was dat beide schepen een verschillende middelste schroef hadden. Toen het wrak van de "Titanic" echter werd teruggevonden ontbrak de middelste schroef.
Eigenaar JP Morgan annuleerde op de laatste moment nog zijn deelname aan de grote reis van de Titanic om nog onduidelijke reden.