InfoNu.nl > Wetenschap > Techniek > Wat is een "zwarte doos"

Wat is een "zwarte doos"

Wat is een "zwarte doos" Een zwarte doos. U heeft er vast weleens van gehoord. Maar hoe wat zit er eigenlijk allemaal in zo'n doosje en hoe waarom is het "bijna" onverwoestbaar bij een crash. In dit artikel vindt u de eigenschappen van de "Zwarte Doos".

Wat is de zwarte doos?

Wellicht heeft u het vaak de woorden "zwarte doos" gehoord. Meestal worden deze woorden gebruikt in het journaal wanneer er een ongeluk heeft plaatsgevonden. Vaak gaat het dan om een ongeluk met een vliegtuig, maar tegenwoordig zijn ze ook wel te vinden in sommige treinen of schepen. Een zwarte doos is een oranje gekleurde doos waar de gegevens van de vlucht in worden opgeslagen en de opnames van de piloten als het een vliegtuig betreft. De doos is oranje gekleurd, omdat dit namelijk een kleur is die het meest opvalt, wanneer men probeert bij een ongeluk de zwarte doos te vinden. De naam zwarte doos is eigenijk ontstaan omdat niemand weet wat er in zich in dat mysterieuze doosje bevindt. Bij een vliegtuig zit zo'n zwarte doos, in het Engels Black Box, achterin de staart. Dit is gedaan, omdat de staart van een vliegtuig bij een ongeval de minst harde klap krijgt te verduren en de kans daardoor groter is voor de zwarte doos om een crash te kunnen overleven. De doos zelf is namelijk al van titanium gemaakt, waardoor het in principe al oersterk is. Daarbij heeft de zwarte doos nog meer eigenschappen en kenmerken om in een goede staat te blijven.

Eigenschappen en kenmerken van een zwarte doos

Behuizing

De buitenkant van de zwarte doos bestaat uit titanium. Dit is een uiters sterk materiaal die de inhoud moet beschermen tegen de crash bij het neerstorten van een vliegtuig. Zonder een keiharde en beschermende buitenkant is de inhoud van de zwarte doos te zwak om te kunnen overleven. De titaniumplaat zorgt voor een enorme drukbestendigheid.

Geheugen

Het geheugen wat in de doos zit is tevens crashbestendig en over het algemeen geschikt om voor zo'n 25 uur aan digitale vluchtgegevens op te nemen.

Opnamedeel

Hierin zitten de algemene vluchtgegeven en de gesprekken die de piloten voeren in de cockpit. Hieruit kan men vaak na de crash de oorzaak achterhalen van het ongeluk.

Isolatieschuim

Tevens zit er onder de pantserplaat van titanium een isolatieschuim. Dit schuimt kan een temperatuur van 1000 graden Celsius aan voor tenminste een half uur lang.

Hittebestendig

In de box, om het geheugen heen, zit een dikke laag paraffinewas. Deze laag was smelt namelijk bij brand en beschermt het geheugen. Tevens neemt de paraffinelaag de hitte van het vuur in zich op. Ook dit is een manier om de doos in goede staat te houden.

Locatiebaken

Aan de voorkant van de zwarte doos bevindt zicht de locatiebaken. Deze wordt automatisch actief wanneer het onder water komt. Het gaat dan op de noodfrequentie 37,5 KHz 90 dagen lang elke seconde een pieptoon uitzenden om zichzelf herkenbaar te maken en dus makkelijker vindbaar. Het sonarsignaal dat uigezonden wordt blijft functioneren tot een diepte van maar liefst 6000 meter.

Eigenlijk zitten er in een vliegtuig twee zwarte dozen. Namelijk een CVR (Cockpit Voice Recorder) en een FDR (Flight Data Recorder). Een CVR zorgt voor de opnames van alle radioverkeer, de conversaties van de piloten en alle overige geluiden die plaats kunnen vinden in een cockpit. Denk hier bijvoorbeeld aan ruzies of alarm. De FDR neemt de informatie op die betrekking hebben op de gegevens van de vlucht en het vliegtuig zelf. Denk hier aan de snelheid, de hoogte waarop men vliegt, in welke stand de vleugels staan etc. Eigenlijk alle elektronische gegevens die het vliegtuig maakt.

Al deze informatie wordt opgeslagen in het een chip dat zich dus in de zwarte doos bevindt. Alles wat zich om deze chip heen bevindt is gemaakt ter bescherming en vindbaarheid van de zwarte doos.

Vroeger werd deze gegevens weleens gebruikt om een verantwoordelijke te kunnen aanwijzen voor het ongeluk, maar tegenwoordig worden deze gegevens gebruikt om te kunnen analyseren hoe het ongeluk is ontstaan en om het in de toekomst te kunnen voorkomen.

© 2009 - 2019 Martinq79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwarte doos in een vliegtuigZwarte doos in een vliegtuigZwarte doos vliegtuig: Als een zwarte doos onverwoestbaar is, waarom maken ze dan geen vliegtuigen van hetzelfde materia…
Is vliegen veiliger geworden sinds 1950?Is vliegen veiliger geworden sinds 1950?Met de immer voortschrijdende ontwikkeling van de technologie in een vliegtuig, zou je mogen verwachten dat deze vorm va…
De eerste black box voor fietsersDe eerste black box voor fietsersFietsen zit ons in het bloed. En we hebben als fietser allemaal wel eens benauwde ogenblikken doorgemaakt in het verkeer…
Simpele surprise: fotocamera/fototoestelSimpele surprise: fotocamera/fototoestelIn begin december breekt de tijd van de surprises weer aan. Voor sommige een leuke uitdaging waar ze veel tijd en creati…
Europese kentekenplatenEuropese kentekenplatenOp de Nederlandse autowegen kunt u auto's uit verschillende landen tegenkomen. Vaak is dan de vraag: wat betekenen die l…
Bronnen en referenties
  • www.eo.nl/digibieb Dagblad van het Noorden.

Reageer op het artikel "Wat is een "zwarte doos""

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Peter, 22-05-2016 17:16 #5
Waarom zit er in een FDR of de VDR geen compartiment waar een luchtdruk cylinder inzet met een erg stevige ballon zodat als die geactiveerd word die dingen boven komen drijven als een vliegtuig in het water gedonderd is? Reactie infoteur, 07-08-2016
Beste Peter,

Hier heb ik helaas ook geen antwoord op. Misschien wel interessant om het eens bij een vliegtuigmaatschappij na te gaan.

Miranda, 31-12-2014 09:07 #4
Als de zwarte doos een sonarsignaal uitzendt, waarom is het dan zo moeilijk om een vliegtuig te vinden nadat het gecrashed is en blijven sommige onvindbaar?

Fred, 28-07-2014 19:20 #3
Waarom wordt er geen filmmateriaal en geluidsopnamen van de passagierscabine opgenomen en opgeslagen in de zwarte doos i.v.m evt. Ongelukken? Deze zouden na elke vlucht weer gewist kunnen worden?

Bram, 29-05-2014 13:39 #2
Waarom word er 37,5 kHz piepjes gebruikt voor flight data recorder en niet bijvoorbeeld 300 kHz. Heeft dat met doordringings-vermogen te maken?

Stef, 16-01-2013 11:57 #1
Waarom heet de zwarte doos de zwarte doos, want hij is namelijk oranje. Reactie infoteur, 16-01-2013
Omdat eigenlijk niemand weet wat er zich in het "mysterieuze" doosje bevindt, heeft het de naam "zwarte doos" gekregen. Het heeft inderdaad niets met het fysieke doosje zelf te maken, maar je moet het meer spreekwoordelijk zien.

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 04-06-2009
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Techniek
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 5
Schrijf mee!