Wat is een "zwarte doos"
Een zwarte doos. U heeft er vast weleens van gehoord. Maar hoe wat zit er eigenlijk allemaal in zo'n doosje en hoe waarom is het "bijna" onverwoestbaar bij een crash. In dit artikel vindt u de eigenschappen van de "Zwarte Doos".
Wat is de zwarte doos?
Wellicht heeft u het vaak de woorden "zwarte doos" gehoord. Meestal worden deze woorden gebruikt in het journaal wanneer er een ongeluk heeft plaatsgevonden. Vaak gaat het dan om een ongeluk met een vliegtuig, maar tegenwoordig zijn ze ook wel te vinden in sommige treinen of schepen.
Een zwarte doos is een oranje gekleurde doos waar de gegevens van de vlucht in worden opgeslagen en de opnames van de piloten als het een vliegtuig betreft. De doos is oranje gekleurd, omdat dit namelijk een kleur is die het meest opvalt, wanneer men probeert bij een ongeluk de zwarte doos te vinden. De naam zwarte doos is eigenijk ontstaan omdat niemand weet wat er in zich in dat mysterieuze doosje bevindt. Bij een vliegtuig zit zo'n zwarte doos, in het Engels Black Box, achterin de staart. Dit is gedaan, omdat de staart van een vliegtuig bij een ongeval de minst harde klap krijgt te verduren en de kans daardoor groter is voor de zwarte doos om een crash te kunnen overleven. De doos zelf is namelijk al van titanium gemaakt, waardoor het in principe al oersterk is. Daarbij heeft de zwarte doos nog meer eigenschappen en kenmerken om in een goede staat te blijven.
Eigenschappen en kenmerken van een zwarte doos
Behuizing
De buitenkant van de zwarte doos bestaat uit titanium. Dit is een uiters sterk materiaal die de inhoud moet beschermen tegen de crash bij het neerstorten van een vliegtuig. Zonder een keiharde en beschermende buitenkant is de inhoud van de zwarte doos te zwak om te kunnen overleven. De titaniumplaat zorgt voor een enorme drukbestendigheid.
Geheugen
Het geheugen wat in de doos zit is tevens crashbestendig en over het algemeen geschikt om voor zo'n 25 uur aan digitale vluchtgegevens op te nemen.
Opnamedeel
Hierin zitten de algemene vluchtgegeven en de gesprekken die de piloten voeren in de cockpit. Hieruit kan men vaak na de crash de oorzaak achterhalen van het ongeluk.
Isolatieschuim
Tevens zit er onder de pantserplaat van titanium een isolatieschuim. Dit schuimt kan een temperatuur van 1000 graden Celsius aan voor tenminste een half uur lang.
Hittebestendig
In de box, om het geheugen heen, zit een dikke laag paraffinewas. Deze laag was smelt namelijk bij brand en beschermt het geheugen. Tevens neemt de paraffinelaag de hitte van het vuur in zich op. Ook dit is een manier om de doos in goede staat te houden.
Locatiebaken
Aan de voorkant van de zwarte doos bevindt zicht de locatiebaken. Deze wordt automatisch actief wanneer het onder water komt. Het gaat dan op de noodfrequentie 37,5 KHz 90 dagen lang elke seconde een pieptoon uitzenden om zichzelf herkenbaar te maken en dus makkelijker vindbaar. Het sonarsignaal dat uigezonden wordt blijft functioneren tot een diepte van maar liefst 6000 meter.
Eigenlijk zitten er in een vliegtuig twee zwarte dozen. Namelijk een CVR (Cockpit Voice Recorder) en een FDR (Flight Data Recorder). Een CVR zorgt voor de opnames van alle radioverkeer, de conversaties van de piloten en alle overige geluiden die plaats kunnen vinden in een cockpit. Denk hier bijvoorbeeld aan ruzies of alarm. De FDR neemt de informatie op die betrekking hebben op de gegevens van de vlucht en het vliegtuig zelf. Denk hier aan de snelheid, de hoogte waarop men vliegt, in welke stand de vleugels staan etc. Eigenlijk alle elektronische gegevens die het vliegtuig maakt.
Al deze informatie wordt opgeslagen in het een chip dat zich dus in de zwarte doos bevindt. Alles wat zich om deze chip heen bevindt is gemaakt ter bescherming en vindbaarheid van de zwarte doos.
Vroeger werd deze gegevens weleens gebruikt om een verantwoordelijke te kunnen aanwijzen voor het ongeluk, maar tegenwoordig worden deze gegevens gebruikt om te kunnen analyseren hoe het ongeluk is ontstaan en om het in de toekomst te kunnen voorkomen.
Reacties
Peter, 22-05-2016
Waarom zit er in een FDR of de VDR geen compartiment waar een luchtdruk cylinder inzet met een erg stevige ballon zodat als die geactiveerd word die dingen boven komen drijven als een vliegtuig in het water gedonderd is?
Reactie infoteur, 07-08-2016
Beste Peter,
Hier heb ik helaas ook geen antwoord op. Misschien wel interessant om het eens bij een vliegtuigmaatschappij na te gaan.
Stef, 16-01-2013
Waarom heet de zwarte doos de zwarte doos, want hij is namelijk oranje.
Reactie infoteur, 16-01-2013
Omdat eigenlijk niemand weet wat er zich in het "mysterieuze" doosje bevindt, heeft het de naam "zwarte doos" gekregen. Het heeft inderdaad niets met het fysieke doosje zelf te maken, maar je moet het meer spreekwoordelijk zien.