Wat is een nudge en hoe wordt het toegepast?

Wat is de definitie van een nudge?
De definitie van een nudge is: 'het beïnvloeden van (keuze)gedrag door een zetje in de goede richting te geven'. Dit wordt voornamelijk gerealiseerd om een win-winsituatie te creëren voor de bedenker van de nudge en de gebruiker van een proces.Uitleg: hoe werkt een nudge
Een nudge is dus eigenlijk een methodiek om het keuzegedrag van de gebruiker dermate te beïnvloeden dat het voordelig is voor beide partijen (de bedenker en de gebruiker). De bedoeling is om een proces dat een gebruiker doorloopt, vaak onbewust, op een bepaalde wijze aan te passen.
Gebruiker van een nudge
Om een nudge te maken moet de bedenker zich inleven in het proces dat de gebruiker normaliter doorloopt. Wanneer er een punt komt in dit proces waar de gebruiker vastloopt of moeizaam verder gaat, is dit een kans voor de bedenker om in te grijpen.Bedenker van een nudge
De bedenker analyseert het probleem en bedenkt een alternatief of aanpassing voor dat punt. Daarna vindt een controle plaats om te kijken of de doorvoering ook daadwerkelijk voordelig is voor zowel de gebruiker van het proces als de bedenker van de nudge. Wanneer het werkt kan de nudge worden doorgevoerd.Voorbeelden nudge in de praktijk: vliegje en bocht
Vliegjes in urinoirsEen briljante vorm van nudging is toch wel het plaatsen van vliegjes in urinoirs. Dit is verzonnen om gebruikers van een urinoir onbewust een spelletje te laten spelen. Het vliegje is namelijk zo geplaatst dat er zo min mogelijk naast het urinoir kan worden geplast. Dit is niet alleen hygiënischer voor de gebruiker maar ook voor de schoonmaker, win-win dus.
Dodenaantal in bocht verlagen naar nul door toepassing nudge
In Chicago is er een weg met een van de mooiste uitzichten ter wereld, de Lake Shore Drive. Op deze weg is er een punt waar een aantal haarspeldbochten zijn. Er waren een hoop verkeersborden die erop wezen om af te remmen zodat bestuurders niet uit de bocht konden vliegen bij een hoge snelheid. Helaas waren er mensen die de borden niet hadden gezien, de borden negeerden of die te laat waren met remmen. Velen vlogen uit de bocht en hebben het ongeluk niet overleefd.
Hoewel het lastig is om het keuzegedrag van de gebruiker op dat moment te beïnvloeden is er desondanks een fantastische nudge bedacht. De nudge is het overdwars plaatsen van strepen op de weg. De strepen waar de bestuurder overheen rijdt lijken op dezelfde afstand te staan. In werkelijkheid staan de strepen, naar mate de bestuurder dichterbij de bocht komt, steeds dichter op elkaar. Wanneer de bestuurder de bocht nadert krijgt hij dus steeds het gevoel dat de strepen sneller op hem afkomen, zelfs al blijft hij dezelfde snelheid rijden. Dit zorgt ervoor dat het snelle brein automatisch reageert. Het automatische systeem krijgt een signaal dat de bestuurder af moet remmen. Na invoering van deze nudge is het dodental in datzelfde jaar gedaald naar nul.