De invloed van licht op onder andere koopgedrag
In winkels worden we verleid tot allerlei aankopen. Met geuren, met beelden en met mooie uitstallingen. Maar wat velen niet weten is dat ook het licht dat in bedrijven schijnt van belang is. Er is koud en warm licht en dat heeft invloed op ons koop-,, maar ook op ons werkgedrag. Hoe licht de mens kan beïnvloeden.
Licht bepaalt de menselijke psyche
Licht is bepalend voor de menselijke psyche. Het maakt dat we een slaap- en waakritme hebben, maar licht zorgt er ook voor dat mensen zich goed voelen. In de winter – door het gebrek van veel zonlicht – voelen veel mensen zich naargeestig en triest. Lichttherapie kan dan helpen.
Licht uit een lamp heeft een ander effect dan licht uit de natuur
Kunstlicht is niet iets dat de mens zich al eigen heeft gemaakt. We leven ermee, omdat we niet anders kunnen, maar toch blijkt de invloed van kunstlicht op de mens anders dan zonlicht. Bovendien heeft dezelfde hoeveelheid licht uit een lamp niet het effect dat dezelfde hoeveelheid zonlicht op de mens heeft.
De kleurtemperatuur van licht
De kleurtemperatuur van licht is van belang op die beleving. Blauwig licht bijvoorbeeld doet koud aan. Lampen die meer roodachtig zijn geven wat mensen “warm” licht noemen. Veel gloeilampen en schemerlampen geven dan ook roodachtig licht.
De effecten van de kleur van licht op de mens
Blauwachtig licht heeft een heel ander effect op het gedrag van mensen dan roodachtig licht. Bij blauw licht wordt het slaaphormoon melatonine verminderd. Mensen voelen zich daardoor in blauw licht fitter en vitaler. Ook is het licht veel minder slaapverwekkend dan roodachtig licht. Buitenlicht heeft datzelfde effect. Bij roodachtig licht zijn minder veel minder alert en komt de slaap dus ook veel eerder opzetten.
Het licht bij McDonald’s: warm om mensen te trekken aan de buitenkant, kil in het restaurant
Hamburgerketen McDonald’s zet licht ook heel duidelijk in om te zorgen voor klandizie. Tegen de avond is er bij het Amerikaanse hamburgerbedrijf veel rood en zachtgeel neonlicht te zien. Aan de buitenkant dan, om mensen te trekken. Maar wie naar binnen loopt na gelonkt te zijn vindt daar weer het blauwe en koele licht. Daarvoor is duidelijk een reden, want McDonald’s wil niet dat iemand na het eten van een frietje en een hamburger nog uren blijft zitten. Het licht wordt daarom op die manier binnen zo (ongezellig) ingezet, dat er weer nieuwe klanten bediend kunnen worden omdat de oude al weer zijn vertrokken.
Kledingwinkels zouden gebaat zijn bij verlichting die “prettig” aandoet
In een kledingzaak is licht van het grootste belang. Niet alleen om klanten tevreden naar huis te sturen en ze niet thuis tot de conclusie te laten komen dat ze toch een andere kleur trui hebben gekocht dan ze dachten. Maar ook omdat licht soms genadeloos wat minder mooie kanten van iemand kan belichten. Zacht licht dat wel de juiste kleuren aangeeft is het beste. Vooral in paskamers is licht vaak genadeloos hard en meedogenloos. Wie in zo’n licht iets aantrekt, zal minder geneigd zijn een kledingstuk te kopen dan als er een goed gevoel ontstaat na het aantrekken van iets nieuws.