Economie: De vier P's
Marketing hangt samen met 4 begrippen, de zogenaamde 4 P’s. in dit artikel worden de 4 P’s uitgelegd.
Product
Het allerbelangrijkste van marketing is het product wat verkocht moet worden. Je moet jouw product aanpassen aan de doelgroep. Als je bijvoorbeeld een pak cornflakes verkoopt, moet je een passende doos ontwerpen, afhankelijk van de doelgroep. Niet alleen het uiterlijk is belangrijk, ook de kwaliteit dient hoog te zijn. Zorg ook altijd voor een goede prijs - kwaliteit verhouding, zodat de klant waar krijgt voor zijn geld.
Ook het merk is een belangrijk onderdeel van het product. Hoe betere producten je maakt en verkoopt, hoe beter de naam van het bedrijf is. Als bijvoorbeeld Nokia een nieuwe, niet zo goede telefoon zou maken, heb je grote kans dat die meer wordt verkocht dan een uiterst goede telefoon van een onbekende maatschappij. Je ‘image’ is dus heel belangrijk. Een onbekende producent zal er dus alles aan doen om zijn consumenten de kwaliteit van het product te laten zien, zodat zijn bedrijf een goede naam krijgt.
Prijs
Het vaststellen van de verkoopprijs is een onderdeel van het vak Management en Organisatie (M&O). Het vaststellen van de prijs is heel belangrijk en vergt veel tijd en geduld. Als je de prijs te hoog inschat, omdat je per product veel winst wilt maken, zal dat tot gevolg hebben dat maar weinig mensen het te dure product kopen. Als je de prijs lager maakt, heb je minder winst per product, maar de totale winst zal hoger zijn. Als je het product te laag in prijs maakt, maak je helemaal geen winst meer op een product, en dat is ook weer niet de bedoeling. Zorg dus altijd voor een goede prijs – kwaliteit verhouding, zodat de klant waar krijgt voor zijn geld.
Plaats
In de categorie plaats is het belangrijk in welke winkel het product komt te staan. Komt het product in een plaatselijke supermarkt, of juist bij de grootste supermarktketen in Nederland? Dat soort vragen komen in dit onderdeel aan bod. Ook is het belangrijk om de concurrentie binnen een supermarkt te onderzoeken. Is jouw product bijvoorbeeld leverworst, en in de plaatselijke supermarkt liggen al 6 verschillende soorten merken leverworst, is het handiger om een andere plek te zoeken. Je zal nooit de enige met zo’n product zijn in een supermarkt, daarom moet je ‘vechten’ voor een plaats in het schap.
Promotie
Als jouw product eenmaal in de winkel ligt, is het zaak om het product te promoten. Een goed hulpmiddel hierbij is reclame. Je kan een reclamemaker de opdracht geven om jouw product in de schijnwerpers te zetten. Door middel van marketing wordt de juiste doelgroep gevonden. Ook hebben de meeste supermarkten een klantenkaart. Met die kaart kan de winkel zien wie wat koopt. Zo kan de winkel ook gerichter reclameren. Als een consument veel Italiaanse producten koopt, kan de winkel dat zien en de consument alarmeren wanneer er iets in de aanbieding is. Tevens is de klantkaart een goede klantentrekker. Veel supermarkten geven mensen korting op vertoon van de klantkaart.
© 2008 - 2024 Sjoerdvo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen