Economie: De vier P's

Marketing hangt samen met 4 begrippen, de zogenaamde 4 Pís. in dit artikel worden de 4 Pís uitgelegd.

Product

Het allerbelangrijkste van marketing is het product wat verkocht moet worden. Je moet jouw product aanpassen aan de doelgroep. Als je bijvoorbeeld een pak cornflakes verkoopt, moet je een passende doos ontwerpen, afhankelijk van de doelgroep. Niet alleen het uiterlijk is belangrijk, ook de kwaliteit dient hoog te zijn. Zorg ook altijd voor een goede prijs - kwaliteit verhouding, zodat de klant waar krijgt voor zijn geld.

Ook het merk is een belangrijk onderdeel van het product. Hoe betere producten je maakt en verkoopt, hoe beter de naam van het bedrijf is. Als bijvoorbeeld Nokia een nieuwe, niet zo goede telefoon zou maken, heb je grote kans dat die meer wordt verkocht dan een uiterst goede telefoon van een onbekende maatschappij. Je Ďimageí is dus heel belangrijk. Een onbekende producent zal er dus alles aan doen om zijn consumenten de kwaliteit van het product te laten zien, zodat zijn bedrijf een goede naam krijgt.

Prijs

Het vaststellen van de verkoopprijs is een onderdeel van het vak Management en Organisatie (M&O). Het vaststellen van de prijs is heel belangrijk en vergt veel tijd en geduld. Als je de prijs te hoog inschat, omdat je per product veel winst wilt maken, zal dat tot gevolg hebben dat maar weinig mensen het te dure product kopen. Als je de prijs lager maakt, heb je minder winst per product, maar de totale winst zal hoger zijn. Als je het product te laag in prijs maakt, maak je helemaal geen winst meer op een product, en dat is ook weer niet de bedoeling. Zorg dus altijd voor een goede prijs Ė kwaliteit verhouding, zodat de klant waar krijgt voor zijn geld.

Plaats

In de categorie plaats is het belangrijk in welke winkel het product komt te staan. Komt het product in een plaatselijke supermarkt, of juist bij de grootste supermarktketen in Nederland? Dat soort vragen komen in dit onderdeel aan bod. Ook is het belangrijk om de concurrentie binnen een supermarkt te onderzoeken. Is jouw product bijvoorbeeld leverworst, en in de plaatselijke supermarkt liggen al 6 verschillende soorten merken leverworst, is het handiger om een andere plek te zoeken. Je zal nooit de enige met zoín product zijn in een supermarkt, daarom moet je Ďvechtení voor een plaats in het schap.

Promotie

Als jouw product eenmaal in de winkel ligt, is het zaak om het product te promoten. Een goed hulpmiddel hierbij is reclame. Je kan een reclamemaker de opdracht geven om jouw product in de schijnwerpers te zetten. Door middel van marketing wordt de juiste doelgroep gevonden. Ook hebben de meeste supermarkten een klantenkaart. Met die kaart kan de winkel zien wie wat koopt. Zo kan de winkel ook gerichter reclameren. Als een consument veel Italiaanse producten koopt, kan de winkel dat zien en de consument alarmeren wanneer er iets in de aanbieding is. Tevens is de klantkaart een goede klantentrekker. Veel supermarkten geven mensen korting op vertoon van de klantkaart.
© 2008 - 2020 Sjoerdvo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Productiefactoren - Economie op het voortgezet onderwijsProductiefactoren zijn middelen die gebruikt worden door mensen om iets te produceren of een dienst te leveren. Er zijn…
Verschillende soorten marketing besprokenMarketing is niet meer weg te denken uit het hedendaagse leven. Overal kom je grote reclamecampagnes tegen en kijk je te…
Ontwikkeling van het geldstelselOntwikkeling van het geldstelselGoederen hebben dienst gedaan als ruilmiddel om de handel te versoepelen voordat de ontwikkeling van het geldstelsel ont…
Summative Model of Attitude (summatieve model van attitude)Summative Model of Attitude (summatieve model van attitude)De Summative Model of Attitude is een theorie in het leven gebracht door Martin Fishbein in 1967. Het is een model waari…

Econoom, economen: Van Smith, Marx tot Keynes en FriedmanEconoom, economen: Van Smith, Marx tot Keynes en FriedmanAdam Smith, Karl Marx, John Stuart Mill, John Maynard Keynes, Milton Friedman, John Kenneth Galbraith... U zult ongetwij…
Economie: Micro-economie - Producten en MarktvormenIn de Economie zijn er verschillende marktvormen: Monopolie, Oligopolie, Volkomen concurrentie en Monopolistische concur…

Reageer op het artikel "Economie: De vier P's"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Sjoerdvo
Laatste update: September 2008
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Economie
Schrijf mee!