Zelfrijdende auto's, wanneer komen ze op de markt?
Het autorijden heeft een hele weg afgelegd. Inmiddels hebben we steeds meer technische snufjes aan boord. Hierdoor is het zwakste punt van de auto de automobilist. Deze kan afgeleid worden, stuurfoutjes maken, gehaast zijn en hierdoor te hard gaan rijden. Allemaal zaken die de verkeersveiligheid niet ten goede komen. Reden voor de fabrikanten om deze zwakke schakel uit te schakelen.
Google auto in Californië
De zelfrijdende auto is een elektrische auto die onbemand kan rondrijden. Het project werd in mei 2014 opgestart. De Google auto heeft geen pedalen of stuurwiel en het is de bedoeling dat deze auto vanaf 2020 in productie gaat. Voorlopig zitten er nog al wat haken en ogen aan deze productielijn. De huidige Google auto’s hebben voor $150.000,- apparatuur aan boord en dat is nogal kostbaar. Het grootste deel van dit bedrag gaat op aan het LIDAR systeem (samenvoeging van licht en radar). Dit systeem is nodig om veilig te kunnen navigeren en obstakels te kunnen detecteren en te kunnen vermijden. Of dit systeem helemaal waterdicht is, is nog de vraag. Er zijn al een aantal kleine verkeersongevallen geweest met een Google auto. Volgens Google was dit in alle gevallen de schuld van de bestuurder van de ander wagen of gebeurde dit ongeval op een moment dat de auto handmatig werd aangedreven.
Lexus GS en gezichtsherkenningssoftware
In de Lexus bevindt zich sinds 2007 al een camera op de stuurkolom die voortdurend het gezicht van de bestuurder scant. De gezichtsherkenningssoftware (Driver Monitoring System) is gespecialiseerd in het herkennen van vermoeidheid op het gezicht van de bestuurder. Wanneer het systeem tekenen van vermoeidheid herkent worden akoestische en visuele waarschuwingen gegeven om de bestuurder weer alert te krijgen. Wanneer deze nergens op reageert, zal de auto uiteindelijk af gaan remmen.
Ford Focus S-MAX en gezondheid
De Ford Focus S-Max is sinds 2013 uitgerust met een hartslagbewakingssysteem en met een systeem wat het glucoseniveau in het bloed van de bestuurder in de gaten houdt. Ideaal voor diabetici of hartpatiënten. In het ergste geval belt deze auto zelfs om medische hulp.
Meerdere tests met zelfrijdende auto’s
Tests met zelfrijdende auto’s worden nog niet op grote schaal gedaan, maar ook Mercedes is bezig met het testen van een autonome auto. Dit is de luxueuze Mercedes Benz F 015 Luxury. Mercedes denkt in 2030 zover te zijn dat ze de testauto zodanig heeft geperfectioneerd dat deze in productie kan.
De Audi heeft de Audi A7, die in Californië getest wordt op de weg. Deze auto heeft geen stoelen die je om kan draaien om met je rug naar het stoelwiel te gaan zitten zoals de Mercedes Benz F015 dat heeft. Bij deze auto is het wel de bedoeling dat je zelf alert blijft en in geval van nood ingrijpt. De vraag is dan natuurlijk hoe alert je blijft wanneer je niet zelf rijdt.
In het Verenigd Koninkrijk is men eveneens bezig met het ontwikkelen van een autonome auto. Deze wordt de LUTZ (Low-carbon Urban Transport Zone) Pathfinder genoemd. De testen met deze auto worden uitgevoerd door de RDM Group, de universiteit van Oxford, de Britse Automotive Raad en het Department for Business, Innovations & Skills. Het karretje heeft momenteel een topsnelheid van 24 km per uur, dus hier moet nog aardig wat aan gesleuteld worden.
Met een zelfrijdende auto is ook Volkswagen bezig. Volkswagen is al jaren bezig met proeven met een Tijdelijke Auto Pilot (TAP), een soort semi-autonome cruise controle. In 2014 is Volkswagen gestart met een 42 maanden durend project waarin Volkswagen zich samen met 29 partners gaat richten op de doorontwikkeling van efficiëntere en veiligere autonome systemen (het Automated Driving Toepassingen & Technologie project). Hierbij wordt gekeken hoe technieken zoals radar, LIDAR, GPS en computertechnologie zo goed mogelijk op elkaar kunnen worden afgestemd op een betaalbare manier. Zodat de auto veilig is, ook in veranderende omstandigheden, maar wel tegen een kostenplaatje wat betaalbaar is voor de consument. Ook Volkswagen denkt dit in 2020 te kunnen realiseren.
De zelfsturende auto komt hiermee weer een stap dichterbij.