InfoNu.nl > Wetenschap > Onderzoek > Online marktonderzoek

Online marktonderzoek

Online marktonderzoek Met de komst van het Internet is de populariteit en het gebruik van online marketing en online marktonderzoeken fors toe genomen. Steeds meer bedrijven schakelen een zogenaamd bureau voor online marktonderzoek in, welke vragenlijsten door stuurt naar een groot panel met leden uit diverse lagen en leeftijden van de bevolking. Klinkt allemaal heel aanlokkelijk, maar is het online marktonderzoek wel even effectief en betrouwbaar als het traditionele offline marktonderzoek? De ontwikkeling van online markt onderzoek is één van de belangrijkste veranderingen op het gebied van marktonderzoek. De toenemende populariteit van het online afnemen van een onderzoek online is voornamelijk te danken aan de het steeds toegankelijker worden van het Internet en de lage kosten die een online marktonderzoek met zich meebrengt. Bovendien geeft een marktonderzoek online een snellere respons dan traditionele onderzoeken.

Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het online marktonderzoek. Een vreemde zaak dunkt me, aangezien je de betrouwbaarheid en validiteit van een onderzoek wel moet kunnen garanderen wil je een kwalitatief goed onderzoek kunnen uitvoeren en voltooien.

Ontwerp onderzoek

Uit een onderzoek naar hoe een online onderzoek er uit moet zijn is naar voren gekomen dat een lange vragenlijst een relatief hoog responspercentage behaalt. Het is dus niet nodig je te beperken tot korte vragenlijsten, langere kunnen ook gebruikt worden. Uit eerder onderzoek naar de beloning van offline marktonderzoek kwam naar voren dat een kleine financiële beloning voor elke respondent meer respons opleverde dan een kans op een hoger geldbedrag dat te winnen is via een lotterij of iets dergelijke. Wanneer men echter meerdere kleinere financiële beloningen uitlooft per online marktonderzoek, levert dit geen significant lagere responspercentages op. Het vertonen van afbeeldingen in het onderzoek verhoogde de kwalititeit van de antwoorden in online marktonderzoek.

Online versus offline onderzoek

Uit onderzoek is gebleken dat online én offline marktonderzoeken sterk vergelijkbare antwoorden opleveren. Dit komt waarschijnlijk doordat zij op dezelfde manier opgebouwd zijn en een groot deel van het offline onderzoek nu reeds telefonisch afgenomen wordt. Het aantal en de lengte van de antwoorden blijken ook niet significant van elkaar te verschillen in offline en online marktonderzoek. Wel kwam er naar voren dat respondenten die een online marktonderzoek aangegaan zijn meer feedback geven en sneller aangeven naar welke concurrent zij overwegen over te stappen.

Respondenten

Waar je met een offline marktonderzoek werkelijk alle lagen van de bevolking en doelgroepen kunt bereiken met als enige voorwaarde dat zij over een brievenbus beschikken, ligt dit bij online marktonderzoek iets ingewikkelder. Hoewel de databases met potentiële respondenten vaak reusachtig zijn, zijn deze mensen toch als deels voorgeselecteerd, omdat alleen die mensen die beschikking hebben over een computer én weten hoe met een computer om te gaan respondent kunnen zijn. Daarnaast kunnen de respondenten sterk verschillen in motieven voor deelname aan het online onderzoek. Zo heb je bijvoorbeeld mensen die mee doen omdat zij het belangrijk vinden hun mening te geven, maar je hebt ook mensen die primair meedoen voor de beloning die tegenover de deelname aan het onderzoek staat. Dit kan verschil in respons creëren.
© 2008 - 2019 Melod, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marktonderzoek: de verschillende soorten onderzoekMarktonderzoek: de verschillende soorten onderzoekMarktonderzoek is het vakgebied dat zich bezighoudt met het verzamelen en analyseren van gegevens op het gebied van mark…
Marktonderzoek: secundaire gegevens (deskresearch)Marktonderzoek: secundaire gegevens (deskresearch)In het proces van marketingonderzoek is het verzamelen van gegevens een belangrijke stap. Het verzamelen van gegevens is…
Marktonderzoek: ProbleemanalyseMarktonderzoek: ProbleemanalyseAlvorens aan een marktonderzoek te beginnen, is het verstandig het probleem te analyseren. Dit wordt gedaan in de proble…
Inschrijven voor deelname aan marktonderzoekInschrijven voor deelname aan marktonderzoekAls deelnemer aan marktonderzoek op locatie of via internet kun je veel geld verdienen. 100 euro plus reiskosten voor…
OnderzoeksmethodenOnderzoeksmethodenAls je een marktonderzoek gaat uitvoeren zul je een onderzoeksmethode moeten kiezen. Hier kun je vinden welke onderzoeks…
Bronnen en referenties
  • Informatie, november 2007

Reageer op het artikel "Online marktonderzoek"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Melod
Laatste update: 16-07-2008
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Onderzoek
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!