Bijbelse Archeologie in Jeruzalem
Wat is nog terug te vinden in Israël over de Bijbelse tijd? Hebben archeologen nog iets terug kunnen vinden van de Heilige der Heiligen, de Tempel van Salomo? In het Heilige land, het land Israël, is nog veel terug te vinden van gebouwen en plaatsen uit de tijd van Jezus. Het is dan ook heel treurig dat dit prachtige land verscheurd wordt door haat en vijandschap. Palestijnen proberen bovenop de Tempelberg alle Joodse resten van de eerste Tempel te vernietigen. Is dat waar?
Welkom in Jeruzalem?
Jeruzalem lag in de oudheid op een heuvel en werd later
de stad van David genoemd. Aan de oostzijde lag een spankelende waterbron. De naam van deze bron was
Gichonbron. Het moet een imposant gezicht zijn geweest in die tijd. Om de waterbron heen stonden namelijk ook vier grote torens. Maar later toen koning David Jeruzalem in wilde nemen, waren de torens al deels vernietigd. Jeruzalem groeide uit tot de hoofdstad van
Israël. En koning Salomo liet later weer de eerste
Tempel voor God bouwen op de berg Moria. Van de tweede Tempel is helaas alleen nog maar de beroemde Westmuur,
Klaagmuur, overgebleven.
Aan de noordzijde van Jeruzalem zijn, nog niet zo lang geleden, door archeologen de resten opgegraven van het koninklijke paleis. Dit bouwwerk is ooit enorm versterkt om het leger van de Assyriërs tegen te kunnen houden. In het Joodse kwartier van Jeruzalem is een brede muur van een verdedigingswerk blootgelegd. Het toont allemaal aan hoe vaak er conflicten zijn geweest in en rond Jeruzalem. In de tijd van
Jezus moet Jeruzalem ook prachtig en imposant zijn geweest. Een hoge dikke muur omsloot de stad. Via speciale poorten kon men de stad binnen treden. Naast deze poorten stonden mannen die bazuingeschal lieten horen.
Uit de Bijbel:
Het evangelie van Matteüs, de intocht in Jeruzalem:
De leerlingen gingen op weg en deden wat Jezus hun had opgedragen. Ze brachten de ezelin en het veulen mee, legden er mantels op en lieten Jezus daarop plaatsnemen. Vanuit de menigte spreidden velen hun mantels op de weg uit, anderen braken twijgen van de bomen en spreidden die uit op de weg.
De talloze mensen die voor hem uit liepen en achter hem aankwamen, riepen luidkeels: 'Hosanna voor de Zoon van David! Gezegend Hij die komt in de naam van de Heer. Hosanna in de Hemel!'
Toen hij Jeruzalem binnenging, raakte de hele stad in rep en roer. 'Wie is die man?' wilde men weten. Uit de menigte werd geantwoord: 'Dat is Jezus, de profeet uit Nazaret in Galilea.' Jezus ging de Tempel binnen, hij joeg iedereen daar weg die daar iets kocht of verkocht, gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver en riep hun toe: 'Er staat geschreven: "Mijn huis moet een huis van gebed zijn," maar jullie maken er een rovershol van!'
De Tempelberg.
De Tempelberg is een heuvel in het oosten van de oude stad Jeruzalem. Volgens zowel het Jodendom als het Christendom moet deze locatie ook de plek zijn geweest waar Abraham bijna zijn zoon opofferde aan God. De Tempelberg is enorm belangrijk voor de Joden, Christenen en de Moslims.
Het Jodendom verbiedt iedereen om de Tempelberg zelf te betreden omdat dan het risico bestaat dat men op de plek komt waar eens het
Heilige der Heiligen was. Dat is de plek binnenin de Tempel waarin de Ark des Verbonds stond. Voor de wereld van de archeologen is dat natuurlijk erg jammer. Vooral ook omdat uit oude overlevering bekend is dat er ook geheime ruimten onder de Tempel moeten zijn.
Aan de voet van de Tempelberg zijn wel opgravingen door archeologen bezig. Bij deze opgravingen zijn voorwerpen terug gevonden uit de tijd van de eerste Tempel. Vlak bij de Klaagmuur wordt een bezoekerscentrum gebouwd. Maar natuurlijk behoren archeologen deze plek eerst grondig te bestuderen en op te graven. Bij deze opgravingen zijn de archeologen gestuit op de resten van een gebouw uit de tweede Tempelperiode.
Verder zijn er al enige tijd gravingen bezig bovenop de Tempelberg door de Palestijnen. Archeologen vermoeden dat, overigens buiten hun medeweten en betrokkenheid, alle voorwerpen uit de eerste Tempel periode daarbij systematisch worden vernietigd ter uitbreiding van de Al Aksa moskee. Daardoor kunnen de Palestijnen weer op hun beurt de grond bovenop de Tempelberg claimen en daarmee zeggen dat zich niets Joods bovenop de Tempelberg bevindt.