Waardoor zijn de Twin Towers ingestort?
Na de aanslagen op 11 september 2001 leeft dit onderwerp nog steeds onder vele mensen. Hoewel de Twin Towers geraakt waren door verkeersvliegtuigen, vraagt de scepticus zich af of dit de enige invloed is geweest die heeft geleid tot de instortingen. Dit artikel vraagt zich af waardoor de Twin Towers zijn ingestort, onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken, feiten en bewijzen.
11 september 2001, New York City
Twee verkeersvliegtuigen boren zich in de Twin Towers van het WTC-complex. Twee grote explosies gevolgd door hevige branden in beide torens. Al snel wordt duidelijk dat het hier om een terroristische aanslag gaat en dat beweert de Amerikaanse regering nog steeds. Beide torens stortten vervolgens volledig tot aan de grond in.
De Twin Towers, na de instortingen
Bij de instortingen worden door sceptici al snel vraagtekens gezet. Hoe is het mogelijk dat twee stalen gebouwen vanwege schade en brand volledig instortten tot aan de grond? Heeft dit te maken met de constructie van de torens, of hebben meerdere, misschien zelfs andere, factoren geleid tot de instortingen?
Als het klopt wat de regering zegt, zijn de torens bezweken als gevolg van schade en brand door een constructie die niet bestand was hiertegen.
De Twin Towers bestonden elk uit 200.000 ton staal, 400.000 kubieke meter beton, 110 verdiepingen, 103 liften, 43600 ramen, 60.000 ton aan koelapparatuur en de North Tower had nog een Tv-antenne van 120 meter op z’n top. Beide torens hadden 47 stalen kolommen, die de kern van de toren vormden. De North Tower was gereed in 1970 en kwam uit op 417 meter hoogte; de South Tower die klaar was in 1973 kwam twee meter lager uit op 415 meter hoogte.
Volgens de regering is er sprake geweest van het ‘’Pancake’’ effect waardoor de torens volledig zijn ingestort. Het pancake effect houdt niks anders in dan dat een verdieping bezwijkt, op een andere neerstort en die vervolgens ook weer op een ondergelegen verdieping neerstort enzovoort.
Welke schade de twee Boeing verkeersvliegtuigen hebben aangebracht aan de Twin Towers is helaas niet te achterhalen. Wel is er een flinke discussie ontstaan over andere zichtbare factoren die geleid kunnen hebben tot de instortingen. Deze zijn dan ook volledig in tegenspraak met wat de regering beweerd.
Kerosinebranden zouden het staal van de torens verzwakt hebben. Hier worden door vele mensen, waaronder wetenschappers en complotaanhangers, flink wat vraagtekens gezet. Het is namelijk zo dat het staal niet alleen verzwakt is, er zijn zelfs enorme poelen gesmolten staal gevonden onder de Twin Towers na 11 september.
Is het mogelijk dat een kerosinebrand staal kan doen smelten?
Bij beide vliegtuigen, ontplofte het grootste deel van de kerosine direct na de inslag in een enorme vuurbal. Dat er dan ook werkelijk continu kerosinebranden gewoed hebben in de torens is niet erg waarschijnlijk.
Waren de branden in staat het staal te doen smelten?
Het gebruikte staal in de Twin Towers kan niet smelten onder een temperatuur van 1538 ⁰C. Kerosine is een koolwaterstof die na 40 minuten branden een constante temperatuur van 1120 ⁰C kan bereiken, maar alleen als er een continue toevoer van brandstof is. Vrijwel al het kerosine is bij beide torens direct na de inslag ontploft in een grote vuurbal. Het is daarom wetenschappelijk gezien onmogelijk dat kerosine het staal heeft doen smelten.
Toch is er gesmolten staal gevonden. Volgens wetenschappers en complotaanhangers is het wel duidelijk: explosieven, bestaande uit thermiet en thermaat zijn de hoofdoorzaak geweest van de instortingen van beide torens.
Fysicus Steven E. Jones heeft jarenlang onderzoek gedaan naar koude kernfusie. Hij zegt dan ook in zijn onderzoek thermiet en thermaat gevonden te hebben uit stoffen die vrijgekomen zijn na de instortingen. Dit is zelfs bevestigd in officiële rapporten.
Ook thermaat kan zich gemakkelijk door staal snijden. Wanneer thermiet in combinatie is met zwavel, is het thermaat, dat een nog meer krachtige stof is.
Thermiet en thermaat zijn in staat om te branden in een zuurstofarme omgeving omdat het bij de reactie zijn eigen zuurstof aanmaakt. Ook zijn de stoffen in staat om staal te doen smelten, in tegenstelling tot kerosine. Het gebruik van thermiet/thermaat verklaart ook waarom 4 tot 6 weken na de aanslagen nog steeds extreem hete poelen zijn gevonden bij het verwijderen van het puin, ondanks de tonnen bluswater die zijn gebruikt door brandweermannen. Een thermiet of -thermaatreactie verloopt prima, zelfs beter onder invloed van water.
De stoffen worden gebruikt in explosieven waarmee gebouwen gecontroleerd naar beneden gehaald worden, het zogenaamde Controlled Demolition.
Zijn het de andere factoren, of ligt het toch echt aan de constructie van de Twin Towers waarom de torens zijn ingestort?
Antwoorden hierop leveren in ieder geval geen duidelijkheid op.
De Twin Towers waren volgens de ontwerpers berekend op een inslag van een verkeersvliegtuig, een Boeing 707. Dit vliegtuig behoorde toen de torens in aanbouw waren tot het grootste verkeersvliegtuig van die tijd.
De verschillen tussen dit vliegtuig en een Boeing 767 waarvan er op 11 september twee insloegen
Zoals te zien is doet de Boeing 707 qua grootte vrijwel niet onder voor de latere Boeing 767. Daarbij heeft de Boeing 707 vier motoren, in plaats van 2 die de Boeing 767 heeft.
Gebouwen die ook te maken hebben gehad met schade en brand geven ook al geen antwoorden. Alle stalen gebouwen uit de geschiedenis die te maken hebben gehad met enorme branden en ook een inslag van een bommenwerper, zijn niet ingestort.
Het komt er dan ook op neer dat de Twin Towers de eerste twee stalen gebouwen zijn die zijn ingestort vanwege brand en schade.