Pressure Altimeter
De pressure altimeter is een hoogte meetinstrument, dat tot de basic six behoort. Deze meter werkt met behulp van de drukverschillen te opzichte van de atmosfeer. De druk wordt gemeten met de statische poort. Vervolgens wordt de hoogte aangegeven op een zwarte plaat met witte wijzers.
Algemeen
De pressure altimeter is een hoogte meetinstrument, dat tot de basic six behoord. Deze meter werkt met behulp van de drukverschillen ten opzichte van de atmosfeer. De druk wordt gemeten met de statische poort. De hoogte wordt vervolgens aangegeven op een zwarte plaat met witte wijzers. Er zijn twee verschillende soorten altimeters; de counter-pointer altimeter en de counter-drum-pointer altimeter. Wat fout gedacht wordt is dat de pressure altimeter de hoogte ten opzichte van de grond aangeeft, dit is echter niet zo. Hij geeft de drukhoogte aan, dit doet hij aan de hand van verschillende drukhoogtes gedefineerd in ISA. ISA is een standaard waarde, in de werkelijkheid kunnen de druk en de drukverschillen afwijken dit moet worden gecompenseerd.
Werking
De pressure altimeter werkt met behulp van de statische druk, deze druk wordt gemeten via de statische poort. De statische druk is altijd aanwezig en werkt van alle kanten loodrecht op ieder lichaam in (het gehele vliegtuig), omdat er altijd nog een dynamische druk aanwezig is als het waait of als het vliegtuig in beweging is, moet de statische poort op een plek zitten waar de dynamische druk het kleinst is, dit is op de breedste punt van de romp in de ongestoorde stroming. De statische poort zit aan beide kanten van het vliegtuig om zo de drukverschillen te vergelijken om tot een juiste waarde te komen. Deze poort staat in contact met de vrijwel luchtledige membraandoos via een hole buis of slang, hierdoor is de druk in de doos gelijk aan de statische druk. Er zijn meerdere membranen aanwezig in de membraandoos. Als het vliegtuig daalt dan neemt de druk toe, doordat de druk toe neemt zet de membraandoos uit. Dit zet de sector gears in werking, deze bewegen ten opzichte van elkaar en zetten een klein tandwieltje in werking. Dit tandwieltje is zo klein om de beweging van de sector gears te versterken. Het tandwieltje staat in verbinding met de pointers, deze geven de juiste hoogtes aan in feet.
Weergave
De hoogte wordt weergegeven op een zwarte schijf met een schaal van 0 t/m 9 en witte pointers. De pointers hebben verschillende maten, zo is de grootste de 100 foot counter, de middelste wijst de 1000 foot aan en de kleinste is de 10.000 foot counter. De laatste twee willen ook nog wel eens weergegeven worden als een teller in plaats van dat het met een wijzer aangegeven wordt. Verder is er ook een Barometric scale aangegeven, dit getal geeft de luchtdruk aan. Deze schijf is verstelbaar via de barosetting knob. De schaalverdeling van de Barometric scale is in ISA beschreven.
Afwijkingen
Omdat de pressure altimeter met de standaard ISA werkt, ontstaan er een aantal fouten. Eèn van deze fouten is de temperatuursfout van de altimeter. Hierdoor kan je eigenhandig de Barometric scale aanpassen waardoor de fout gecompenseerd wordt, hier is een handige vuistregel voor. “Voor elke 10°C dat de temperatuur boven/onder ISA ligt zal de hoogtemeter een fout vertonen die je kan corrigeren door +/- 4% bij de hoogte te rekenen.” Als de temperatuur boven ISA ligt dan maakt dat weinig uit, in werkelijkheid vlieg je dan 4% hoger per 10˚C boven ISA. Dit is dus een veilige toestand.