Onbeperkte energie voor thuisgebruik
De wereld kampt met een steeds groeiend energieprobleem. Wetenschappers menen een goedkope oplossing te hebben gevonden.Energie, sleutelprobleem in deze tijd
De mens heeft energie nodig om te levenIn de eenvoudigste vorm gaat het over een kampvuur, waarop je je eten klaarmaakt, of een vuurtje in huis of hut om je aan te warmen. Moderne mensen verbruiken veel meer energie, zowel voor comfort (verwarming of afkoeling), dagelijkse behoeften (koken, wassen, enz.), verplaatsing, als voor alle elektrische en elektronische toestellen in huis.
Ook de industrie verslindt ontzettend veel energie
We leven in een complexe wereld. Ons voedsel komt niet meer rechtstreeks uit de tuin. Het heeft een aantal bewerkingen ondergaan. Bovendien gebeuren deze bewerkingen vaak op verschillende plaatsen en we kunnen rekenen dat tussen het landbouwbedrijf en ons bord al gauw vier of vijf transportacties nodig zijn. Dit vraagt allemaal veel energie.
Dit geldt nog veel meer voor onze gebruiksvoorwerpen. Als je bedenkt dat de componenten van je computer soms uit meer dan 10 landen moeten worden verzameld. Voor je behaatje moeten soms twintig verschillende bestanddelen uit evenzoveel plaatsen bij de fabrikant samenkomen! Heb je er al bij stilgestaan dat je overhemd al meer heeft gereisd voor je het kocht dan het wellicht ooit zal doen wanneer je het draagt? Het katoen wordt verbouwd in Egypte of de VS. De balen worden per vrachtwagen naar de weverij gedaan. Hier komen rollen geweven katoen buiten. Die gaan per vrachtwagen naar Portugal om te worden versneden, omdat dit land hier erg goedkoop voor is. Maar het stikken is dan weer goedkoper in Polen. Weer de vrachtwagen op. Uiteindelijk gaan de afgewerkte overhemden naar de officiële producent die er zijn label in naait. Nu kunnen ze eindelijk naar de winkel worden getransporteerd. Wat een energieverbruik!
Waar halen we die energie vandaan?
Energie is eindeloos beschikbaar in de natuur. We moeten ze gewoon naar ons toehalen. Dit kan gebeuren door brandstof te verwarmen, zoals hout, of fossiele brandstoffen, als steenkool, aardgas en aardolie. Maar dit geeft een te grote vervuiling en wordt dus best beperkt. Kernenergie heeft de naam de schoonste energiebron te zijn, behalve dan wat de kernafval betreft! Windenergie lijkt de gedroomde oplossing, maar ze is wel erg duur. Ook is het zo dat de componenten van de windmolens na een poos versleten zijn, en moeten worden vervangen. Zonne-energie is zeer goed voor locaal gebruik. Waterkrachtcentrales kunnen een zeer groot vermogen opwekken, als je maar voldoende verval en debiet op de waterloop hebt.Het kostenplaatje:
Volgens een studie zou kernenergie 50 USD/MWatt kosten, tegen 60 USD voor steenkool en maar liefst 140 USD voor windenergie!