Soorten autobanden
Er bestaan namelijk twee soorten autobanden, de diagonaalband en de radiaalband. Vroeger werd veelal gebruik gemaakt van de diagonaalband, nu daarentegen gebruiken we enkel nog de radiaalband. Een radiaalband kent veel meer voordelen ten opzichte van een diagonaalband. In dit artikel zul je zien wat nu precies de verschillen, voordelen en nadelen zijn van de twee soorten banden.
De diagonaalband
Onder een diagonaalband verstaan we een autoband die gevuld wordt met lucht, hoeveel die druk juist moet zijn zien we verder in dit artikel. Ook motoren en vliegtuigen maken gebruik van diagonaalbanden. De geëvolueerde versies van de diagonaalband zijn de radiaalband en de diagonaalgordelband. De naam diagonaal duid op de wijze waarop het karkas (daarop wordt het rubber vervaardigt) opgebouwd is. De opbouw bestaan voornamelijk uit vezels die schuin over elkaar lopen. Die vezels kunnen uit polyester, nylon of rayon bestaan. Een band moet aan veel krachten weerstaan, daarom is men verplicht om op dit type band in de looprichting verstevigingsgordels aan te brengen. Deze gordels maken het dan ook mogelijk om dit type band te gebruiken op snelle en zware voertuigen. Naar verloop van tijd werd het noodzakelijk dat de constructie van de band nog steviger moest zijn. Dit leidde tot het ontstaan van de radiaalband. Dit type band werd in 1946 door het bekende merk Michelin ontworpen en nadien op de markt gebracht.
De radiaalband
Met een radiaalband bedoelt men een luchtband geschikt voor alle soort voertuigen die zijn naam dankt aan zijn constructie. Een radiaalband wordt soms ook nog staalgordelband genoemd. Dit type band heeft in vergelijking met de diagonaalband een andere samenstelling waaruit het karkas bestaat. Bij een diagonaalband lopen de koordlagen diagonaal tegenover de rijrichting. Bij een radiaalband is dit niet zo, de koordlagen lopen daar haaks tegenover de rijrichting. Uitsluitend naar de constructie gekeken lijkt het of deze bij de radiaalband zwakker is, maar dit gegeven gebruikt men echter om beter weggedrag en stuurgedrag te bekomen. Tijdens het nemen van bochten vervormt de radiaalband aanzienlijk meer, het loopvlak krijgt op die manier veel meer baanvastheid en heeft uiteindelijk een groter wegcontact. Enkele toepassingen van de radiaalband: deze heeft grotendeels bij personenwagens zijn dienst bewezen. Voor het gebruik bij motorfietsen en vrachtwagens vervormt de band immers te veel. Op dit moment worden toch ook deze voertuigen voorzien van radiaalbanden. Dit is reeds mogelijk dankzij de enorme constructieverbeteringen waaronder de radiaalbanden beschikken. De problemen die ontstaan inzake het vervormen van de banden worden onder andere opgelost door gebruik te maken van meer koordlagen en een grotere bandenspanning.
Voor- en nadelen
Voordelen:
- Doordat de koordlagen bij een radiaalband elkaar niet kruisen, ontstaat er heel wat minder interne wrijving als gevolg dat de band minder warm wordt dan een diagonaalband.
- Radiaalbanden kunnen niet roesten.
- Bij een radiaalband is het rijcomfort veel beter door de zachtere zijwanden van de band.
- Het harde loopvlak bij een radiaalband krijgt beduidend minder warm met gevolg tot een minder snelle slijtage van de band.
- Doordat de rolweerstand bij een radiaalband veel kleiner is, heeft de wagen een aanzienlijk lager brandstofverbruik.
Nadelen:
- Er is bij een radiaalband meer rijgeluid door het hardere loopvlak.
- Kleine weg oneffenheden worden slechter opgevangen doordat de radiaalband bestaat uit een staalgordel.
- Een radiaalband beschikt over een kwetsbare zijwand, dit kan echter voor problemen zorgen bij zwaardere voertuigen die bijvoorbeeld per ongeluk een stoeprand raken, zoals autobussen. Voor dit soort voertuigen zijn echter wel banden met verstevigde zijwanden te verkrijgen.
Lees verder