Het onderhoud van de wagen
Voor veel mensen is het wat onduidelijk waarom de wagen een periodiek onderhoud nodig heeft en hoe alles precies in zijn werk gaat. Voor het onderhoud van je wagen ga je best naar een erkende merkgarage. Ikzelf ben garagist, dus het lijkt me erg nuttig om hierover een woordje uitleg te geven.
Wanneer op onderhoud
Als je nog lang van je auto wil genieten is het van groot belang dat je op bepaalde tijdstippen op onderhoud gaat. Wanneer en om de hoeveel kilometer is afhankelijk van de afstand die je jaarlijks doet. Ik persoonlijk raad je aan om minstens 1 keer per jaar op onderhoud te gaan. Doe je 10.000 km of minder, dan is die ene keer voldoende. Rij je meer kilometer per jaar, dan is het toch verstandig om elke 10.000 km eens binnen te gaan. Indien je wagen op vol synthetische of roetfilter olie draait, hoeft deze pas iedere 20.000 km vervangen te worden.
Soorten onderhoud
Bij een
klein onderhoud wordt de motorolie ververst en de oliefilter vervangen. Verder worden de remblokken gecontroleerd of die nog tot de volgende onderhoudsbeurt kunnen meegaan, indien nodig moeten deze vervangen worden. De banden worden terug op druk geblazen. Als er echter teveel druk uit de banden is verdwenen, kan dit onder andere wijzen op een lek. Een lek wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een schroef of nagel, door een aanrijding tegen een stoeprand of het versterven van het rubber ventiel. Als er een nagel of dergelijk is teruggevonden kan het lek eenvoudig gedicht worden met een speciale dichtingswiek. Verder wordt de wagen onderaan helemaal gecontroleerd op mogelijke problemen. Er wordt nagekeken of alle verlichting nog werkt. In de winter wordt het koelwater van de radiator en de ruitensproeivloeistof gecontroleerd tegen de vorst. Na het onderhoud wordt het oliepeil voor alle zekerheid nog eens gecheckt. Als dit alles achter de rug is mag de wagen terug de baan op. Een
groot onderhoud vindt iedere 30.000 km plaats Hierbij wordt exact hetzelfde gedaan als bij een klein onderhoud, enkel wordt ook de lucht- en interieurfilter, bougies (enkel bij benzine motoren), en de brandstoffilter mee vervangen. Ook zijn er nog vele andere
andere werkzaamheden die regelmatig aan vervanging toe zijn, bijvoorbeeld distributieriem, v-riemen, versnellingsbakolie, pon- en differentieel olie (enkel bij 4x4). Wanneer juist deze onderdelen aan vervanging toe zijn is van wagen tot wagen verschillend. Raadpleeg daarvoor de onderhoudstabel in het instructieboekje van de wagen.
Keuring
Het is erg aan te raden om alvorens naar de periodieke keuring te gaan eens in de garage te passeren voor onder andere het regelen van de lichten, meten van de bandenspanning en remverschil, en het nakijken van eventuele roestvorming aan de carrosserie. Zorg er ook voor dat je steeds alle boorddocumenten bij de hand hebt. Als je wagen nadien afgekeurd wordt ben je wel verplicht de zaken die niet voldoen aan de eisen te laten herstellen. Een oudere wagen heeft uiteraard meer kans om afgekeurd te worden dan een recente.
Lees verder