Summative Model of Attitude (summatieve model van attitude)

Summative Model of Attitude (summatieve model van attitude) De Summative Model of Attitude is een theorie in het leven gebracht door Martin Fishbein in 1967. Het is een model waarin de attitude (houding) van mensen tegenover een bepaald onderwerp wordt gemeten. Het model gaat ervan uit dat iemands houding tegenover een onderwerp wordt bepaald door de belangrijkste opvattingen van deze persoon. Bij het model hoort een formule, waarin de sterkte van de opvatting (belief strength) en evaluatie van de opvatting (belief evaluation) de belangrijkste waarden zijn die zorgen voor het bepalen van de attitude.

Attitude (houding)

Het Summative Model of Attitude is een op opvattingen gebaseerd model (Belief-Based Model) waarmee een attitude kan worden bepaald. Het model gaat er dus van uit dat attitudes worden bepaald door de opvattingen die iemand heeft over een bepaald onderwerp. Van de op opvattingen gebaseerde modellen om attitudes te bepalen is de Summative Model of Attitude anno 2015 het meest gebruikt. Het model wordt gebruikt in de persuasieve communicatie of marketing.

Summative Model of Attitude

De Summative Model of Attitude houdt rekening met twee waarden. Beide waarden kunnen worden gemeten op een semantisch differentiaal. Dit is een schaal waarmee stellingen worden gemeten met tegenstellingen die waarden aannemen van bijvoorbeeld -3 tot en met 3 (in dit geval dus een 7-puntsschaal).

Sterkte van de opvatting (belief strength)
De sterkte waarmee iemand gelooft in zijn/haar opvattingen. Dus hoe belangrijk de opvatting is voor hem/haar. De sterkte van de opvattingen kun je meten door stellingen voor te leggen aan een persoon die worden beantwoord met waarschijnlijk-onwaarschijnlijk, waar-niet waar, aannemelijk-niet aannemelijk.

Evaluatie van de opvatting (belief evaluation)
De evaluatie van de betreffende opvatting. De evaluatie van een opvatting kan worden gemeten door bijvoorbeeld de volgende stellingen: goed-slecht, wenselijk-onwenselijk, schadelijk-onschadelijk.

Voor beide waarden wordt een gemiddeld cijfer berekend. Dit is een cijfer dat ligt tussen -3 en 3. Beide getallen worden vervolgens vermenigvuldigd met elkaar. Dit cijfer staat voor de attitude tegen een bepaald onderwerp.

Waarvoor kan dit model gebruikt worden?

Dit model kan goed worden gebruikt in de marketing. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf wil weten hoe de attitude tegenover hun product of dienst wordt gevormd. Met dit model kan een bedrijf erachter komen wat de onderliggende gedachten (opvattingen) van consumenten zijn voor het wel of niet kiezen voor hun product. Bijvoorbeeld bij een tandpasta kunnen verschillende opvattingen worden gemeten zoals; het witter maken van tanden, de smaak, mogelijkheid tot het voorkomen van gaatjes, de prijs, het geven van een frisse adem, enzovoort. Niet alleen kan de tandpastaproducent door dit model weten wat de opvattingen van consumenten zijn over hun product, maar ook hoe zwaar elke opvatting weegt.

Kritiek op de Summative Model of Attitude

Dit model is een op opvattingen gebaseerd model, opvattingen worden daarmee gezien als het enige dat bepalend is voor een attitude tegenover een bepaald onderwerp. Het is de vraag of opvattingen de enige determinanten zijn voor het bepalen voor een attitude. Andere factoren die niet op onze cognitie zijn gebaseerd spelen wellicht ook een rol. Denk aan conditionering, waarin de attitude eigenlijk een soort reflex is.
© 2015 - 2020 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is de theorie van de weloverwogen handelingen?Een bekende slogan van de laatste tijd is: "een beter milieu begint bij jezelf". Natuurlijk is dit zo en iedereen zou ge…
Theorieën van effecten van de mediaEr zijn verschillende theorieën over de effecten van de media. Zou zouden mensen beïnvloed worden als er een aantrekkeli…
Wat is de Cognitieve Dissonantietheorie?"Hij zit nog in de ontkenningsfase!" is een veelgehoorde uitdrukking over iemand die (herhaaldelijk) ontkennend antwoord…
Lineaire regressieMachine learning is het wetenschappelijke gebied dat algoritmen bestudeert die kunnen leren van data. Het leren van data…

Verliefd en houden van: wat gebeurt er in de hersenen?Verliefd en houden van: wat gebeurt er in de hersenen?Vlinders in je buik, hartkloppingen, knikkende knieën, euforische gevoelens en de wereld draait maar om die ene persoon:…
Social Judgment Theory (sociale-beoordelingstheorie)Social Judgment Theory (sociale-beoordelingstheorie)De Social Judgment Theory is een theorie voornamelijk ontwikkeld door Muzafer Sherif & Carolyn Sherif. De theorie wordt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • O’Keefe, D. J. (2016). Persuasion: Theory and research (3rd ed.). Los Angeles, CA: Sage Publications. ISBN: 978-1-4522-7667-0 [2016 copyright; published March 2015].

Reageer op het artikel "Summative Model of Attitude (summatieve model van attitude)"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Shiny
Laatste update: April 2017
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!