Summative Model of Attitude (summatieve model van attitude)

Summative Model of Attitude (summatieve model van attitude) De Summative Model of Attitude is een theorie in het leven gebracht door Martin Fishbein in 1967. Het is een model waarin de attitude (houding) van mensen tegenover een bepaald onderwerp wordt gemeten. Het model gaat ervan uit dat iemands houding tegenover een onderwerp wordt bepaald door de belangrijkste opvattingen van deze persoon. Bij het model hoort een formule, waarin de sterkte van de opvatting (belief strength) en evaluatie van de opvatting (belief evaluation) de belangrijkste waarden zijn die zorgen voor het bepalen van de attitude.

Attitude (houding)

Het Summative Model of Attitude is een op opvattingen gebaseerd model (Belief-Based Model) waarmee een attitude kan worden bepaald. Het model gaat er dus van uit dat attitudes worden bepaald door de opvattingen die iemand heeft over een bepaald onderwerp. Van de op opvattingen gebaseerde modellen om attitudes te bepalen is de Summative Model of Attitude anno 2015 het meest gebruikt. Het model wordt gebruikt in de persuasieve communicatie of marketing.

Summative Model of Attitude

De Summative Model of Attitude houdt rekening met twee waarden. Beide waarden kunnen worden gemeten op een semantisch differentiaal. Dit is een schaal waarmee stellingen worden gemeten met tegenstellingen die waarden aannemen van bijvoorbeeld -3 tot en met 3 (in dit geval dus een 7-puntsschaal).

Sterkte van de opvatting (belief strength)
De sterkte waarmee iemand gelooft in zijn/haar opvattingen. Dus hoe belangrijk de opvatting is voor hem/haar. De sterkte van de opvattingen kun je meten door stellingen voor te leggen aan een persoon die worden beantwoord met waarschijnlijk-onwaarschijnlijk, waar-niet waar, aannemelijk-niet aannemelijk.

Evaluatie van de opvatting (belief evaluation)
De evaluatie van de betreffende opvatting. De evaluatie van een opvatting kan worden gemeten door bijvoorbeeld de volgende stellingen: goed-slecht, wenselijk-onwenselijk, schadelijk-onschadelijk.

Voor beide waarden wordt een gemiddeld cijfer berekend. Dit is een cijfer dat ligt tussen -3 en 3. Beide getallen worden vervolgens vermenigvuldigd met elkaar. Dit cijfer staat voor de attitude tegen een bepaald onderwerp.

Waarvoor kan dit model gebruikt worden?

Dit model kan goed worden gebruikt in de marketing. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf wil weten hoe de attitude tegenover hun product of dienst wordt gevormd. Met dit model kan een bedrijf erachter komen wat de onderliggende gedachten (opvattingen) van consumenten zijn voor het wel of niet kiezen voor hun product. Bijvoorbeeld bij een tandpasta kunnen verschillende opvattingen worden gemeten zoals; het witter maken van tanden, de smaak, mogelijkheid tot het voorkomen van gaatjes, de prijs, het geven van een frisse adem, enzovoort. Niet alleen kan de tandpastaproducent door dit model weten wat de opvattingen van consumenten zijn over hun product, maar ook hoe zwaar elke opvatting weegt.

Kritiek op de Summative Model of Attitude

Dit model is een op opvattingen gebaseerd model, opvattingen worden daarmee gezien als het enige dat bepalend is voor een attitude tegenover een bepaald onderwerp. Het is de vraag of opvattingen de enige determinanten zijn voor het bepalen voor een attitude. Andere factoren die niet op onze cognitie zijn gebaseerd spelen wellicht ook een rol. Denk aan conditionering, waarin de attitude eigenlijk een soort reflex is.
© 2015 - 2024 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is de theorie van de weloverwogen handelingen?Een bekende slogan van de laatste tijd is: "een beter milieu begint bij jezelf". Natuurlijk is dit zo en iedereen zou ge…
Attitude en gedragDe woorden attitude en gedrag worden veelvuldig genoemd, afzonderlijk van elkaar, maar ook in combinatie met elkaar. Wat…
Attitude, attitudemodellen & multi-attribuutmodelEen attitude is in de marketing de houding van een consument ten opzichte van een object. Een marketeer probeert een pos…
GezondheidsvoorlichtingGVO staat voor gezondheidsvoorlichting- en opvoeding. Gezondheidsvoorlichting is een belangrijk onderdeel van de gezondh…

Verliefd en houden van: wat gebeurt er in de hersenen?Verliefd en houden van: wat gebeurt er in de hersenen?Vlinders in je buik, hartkloppingen, knikkende knieën, euforische gevoelens en de wereld draait maar om die ene persoon:…
Social Judgment Theory (sociale-beoordelingstheorie)Social Judgment Theory (sociale-beoordelingstheorie)De Social Judgment Theory is een theorie voornamelijk ontwikkeld door Muzafer Sherif & Carolyn Sherif. De theorie wordt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • O’Keefe, D. J. (2016). Persuasion: Theory and research (3rd ed.). Los Angeles, CA: Sage Publications. ISBN: 978-1-4522-7667-0 [2016 copyright; published March 2015].
Shiny (132 artikelen)
Laatste update: 24-11-2020
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.