Van frituurvet en slachtafval biodiesel maken
Van frituurvet en slachtafval maken in 2010 al drie fabrieken biodiesel. Wie dus zijn afgewerkte frituurafval inlevert bij een winkel, werkt mee aan een schoner milieu. Maar wat zijn biobrandstoffen als biodiesel? En hoe kan van frituurvet en slachtafval biobrandstof als biodiesel worden gemaakt. Alles over biobrandstof gemaakt van alledaagse zaken.
Bijmengplicht voor biobrandstof
In 2005 is er een Europese wet uitgevaardigd die aangaf dat er een bijmengplicht werd ingevoerd van biobrandstof in benzine en diesel. In 2020 moet 10 procent van de benzine en diesel bestaan uit biobrandstof. Dat betekent dat er in dat jaar 800 miljoen liter biodiesel nodig is om de 8 miljard diesel die elk jaar wordt verbruikt te mengen. (Als het gebruik tenminste gelijk blijft).
Biodiesel: gemaakt van plantaardige en dierlijke vetten
Vanaf 2005 is er veel geld en energie gestoken in de ontwikkeling van biodiesel op basis van plantaardige en dierlijke vetten. In totaal is 400 miljoen euro geïnvesteerd om 1.5 miljard liter biodiesel te leveren. Toch is het grote succes uitgebleven. Biodieselfabrikant Rosendaal Energie in Sluiskil is in 2009 failliet gegaan, Energiebedrijf Delta is gestopt met het maken van biodiesel en Dutch Biodiesel in Rotterdam is tijdelijk gestopt met de productie van biodiesel. Ecopark Harlingen dat in het leven is geroepen om biodiesel te maken op basis van koolzaadolie produceert nu vooral voor de voedingsmiddelenindustrie.
Waarom is de productie van biodiesel geen succes?
Veel van de fabrieken die biodiesel zijn gaan maken, hebben veel te veel van de brandstof gemaakt. Niet omdat het niet wordt afgenomen, maar omdat er veel meer biodiesel vanuit de Verenigde Staten naar Europa is gekomen. Gesubsidieerde biodiesel wel te verstaan waardoor fabrieken hier daar nooit tegen op konden qua prijs. Dat zal in 2010 wel beter gaan, omdat Europa een importheffing heeft opgesteld, maar voordat er echt weer vraag was naar Nederlandse biodiesel duurde behoorlijk lang. De tanks waren namelijk allemaal nog gevuld met de goedkopere biodiesel vanuit de VS.
Food-Fuel debat: moet je landbouwgronden gebruiken voor het produceren van biodiesel
Bovendien is de vraag of biodiesel echt wel zo goed is. Voor het milieu qua uitstoot vast wel, maar niet voor al de landbouwgrond die niet meer kan worden gebruikt voor het verbouwen van voedsel, omdat er op die grond alleen nog maar koolzaad wordt verbouwd voor de productie van biodiesel. Door de tegenwerking is daarom het bijmengpercentage wettelijk verlaagd van 5,75 procent naar 4 procent.
Afgewerkt frituurvet en slachtafval verwerken tot biodiesel
Waarom natuurbronnen gebruiken om biodiesel te maken als er ook producten zijn die al gebruikt zijn en die ook voor hetzelfde resultaat kunnen zorgen? Want van slachtafval en van oud frituurvet kan ook biodiesel worden gemaakt. Drie bedrijven in Nederland zijn daar heel goed in en zijn al vanaf 2008 bezig met dit concept. Dit zijn:
- Sunoil Biodiesel in Emmen
- Biodiesel in Kampen
- Biodieselfabriek Green Mills in Amsterdam
Dubbeltelling Betere Biobrandstoffen
In 2009 kregen deze bedrijven steun van de minister van Milieu doordat zij de regeling Dubbeltelling Betere Biobrandstoffen introduceerde. Biobrandstoffen die een grotere CO2 winst behalen zijn daarin in het voordeel en worden dus indirect financieel gecompenseerd. Oliemaatschappijen die van frituurvet biodiesel maken hoeven maar te voldoen aan de helft van de bijmengnorm. Dit betekent dat ze maar 2 procent hoeven te leveren in plaats van 4 procent.
Hergebruiken van frituurvet via 1500 inzamelpunten
Om zoveel mogelijk frituurvet her te gebruiken voor de productie van biodiesel is er een nieuw inzamelpunt in het leven geroepen waarbij mensen hun oude frituurvet kunnen inleveren. Via www.hergebruikfrituurvet.nl zijn 1500 punten te vinden waar dat kan, meestal bij supermarkten overigens.
Bijmengnorm van biodiesel in Nederland is erg laag
In Nederland hoeft dus maar 4 procent biodiesel te worden gemengd met de normale brandstoffen voor auto’s en motoren. In andere landen ligt dat percentage veel hoger. In Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld moet worden voldaan aan een bijmengregeling van 6,75 procent.
Biodiesel is nog steeds erg duur: 30 cent duurder dan gewone diesel
Of het werkt dat die normen worden gehaald is nog maar de vraag. Biodiesel is namelijk wel 30 eurocent duurder dan gewone diesel en dat betekent dat maar een beperkte groep er gebruik van kan maken. Het verlagen van accijnzen of BTW zou dat al verhelpen. Biodiesel wordt nu net zo belast als andere vormen van brandstof.
Hergebruik van frituurvet en slachtafval is schoner dan van biobrandstoffen uit koolzaad en palmolie
Het hergebruik van frituurvet en slachtafval is milieutechnisch gezien beter dan om uit koolzaad en palmolie biobrandstof te maken. De Co2 winst is dus veel groter. De verlaagde bijmengregel voor frituurvet en slachtafval kan er echter wel toe leiden dat er een groot tekort ontstaat en dat producten toch weer terug moeten grijpen naar het koolzaad en de palmolie. Dit gaat ten koste van landbouwgronden.