Rampen in Nederland tussen 2000 en 2010

Rampen in Nederland tussen 2000 en 2010 Nederland is een land wat altijd gevoelig zal blijven voor water. Toch buitenom dat er nu voornamelijk huizen van steen zijn blijven branden ook vaak de oorzaak van een ramp. In dit artikel leest u de rampen die in Nederland zijn gebeurd tussen het jaar 2000 en 2010.

Rampen voor de 21e eeuw

Aangezien Nederland onder de zeespiegel ligt zijn de meestvoorkomende rampen overstromingen. Meestal werden deze overstromingen mede veroorzaakt door een storm. De dijken waren destijds niet zo stevig als nu en er waren nog geen verdedigingssystemen zoals nu de afsluitdijk. Toch blijft het water een probleem in Nederland. Zelfs in 2003 werden er nog ongeveer 1500 personen uit Wilnis geëvacueerd nadat er een kadebreuk plaats vond. Buitenom rampen met water waren er vroeger ook rampen met vuur. Deze branden waren niet iets typisch voor Nederland, maar wel typisch voor de oude tijd. De huizen waren voornamelijk van brandbaar materiaal gemaakt zoals bijvoorbeeld van hout. Daarnaast bestond er nog geen brandweer en werden er bij een brand één voor één emmers water doorgegeven om een brand te blussen. Zo woedde er in 1253 een grote brand in de stad Utrecht. Deze brand was pas na 9 dagen geblust. Vlak na deze brand werden de gebouwen weer opgebouwd door middel van stenen om zulke grote branden te voorkomen.

2000 de vuurwerkramp in Enschede

In 1977 vestigde het bedrijf S.E. fireworks zich in Enschede in de woonwijk Roombeek. Omwonende klaagden al over de plaats waar de vestiging was. Hoewel het bedrijf tegenover woonhuizen stond, was dat deel toch officieel een industrieterrein. Dankzij plannen van het bedrijf om te verhuizen werd er ook vuurwerk opgeslagen in tijdelijke boxen. Op 13 mei 2000 ontstond er brand bij het bedrijf. Dankzij het vuurwerk dat ontplofte kwam er een kettingreactie en ging de brand van de ene naar de andere opslag. Er volgde ontploffingen die ervoor zorgde dat de hele wijk werd verwoest. De schade lag rond de 1 miljard gulden en het koste 23 onbetaalbare mensenlevens.

2000-2001 de cafébrand in Volendam

Wat een feestelijke avond hoorde te worden liep uit tot een ramp. In café het Hemeltje was het die bewuste avond vol met mensen. De ruim 300 aanwezige liepen in- en uit om vuurwerk af te steken. Er werden in het café sterretjes aangestoken. Deze sterretjes zorgde ervoor dat de versiering aan het plafond in de brand vloog. De trap naar buiten stond helemaal vol, ook met mensen die nog van niks wisten. Dankzij de weinige hoeveelheid zuurstof was de brand vrij snel gedoofd. Echter door de drukte, verstikking en brand raken er 200 mensen gewond en overlijden er 14 mensen.

2003 verkeersongeval in Veghel

Op 14 augustus reed een vrachtwagen die beladen was met betonplaten frontaal in op een personenauto. De auto schoof door de klap onder de vrachtwagen. De zes inzittende van de Honda personenauto met leeftijden tussen de 20 en 35 jaar, overleefden het ongeluk niet. De vrachtwagenchauffeur was zwaar in shock, maar hij was verder niet gewond geraakt.

2003 kadebreuk in Wilnis

Onderzoeksbureau GEO Delft waarschuwde in 2003 nog voor de staat van de kade. Een week na de waarschuwing verzakte de kade. Meer dan 60 meter van de kade was weggezakt. Mede dankzij de hittegolf in de zomer van 2003 brokkelde de kade af. Rond 02:00 kreeg de brandweer de melding van wateroverlast. Er werden ongeveer 1500 mensen geëvacueerd en pas rond 06:00 stopte de toevoer van het water. Ongeveer 23.000 m³ water had inmiddels de polders en woonwijk bereikt. Dit zorgde dat het water in de woonwijk Veenzijde ongeveer een halve meter hoog stond.

2003 instorten van steiger in Amercentrale

De Amercentrale is vernoemd naar de naastgelegen rivier de Amer en is eigendom van Essent. De Amercentrale voorziet een aantal plaatsen van elektriciteit en verwarming. Deze energie wordt gewonnen uit grote ketels waar brand weer zorgt voor stoom en stoom weer om wordt gezet in energie. Deze ketels worden eens in de zoveel tijd schoongemaakt. Op 28 september waren er 8 mensen aan het schoonmaken in de ketel. Rond 11:00 stortte de steiger waarop hun aan het werk waren in. Drie mensen konden worden gered waarvan één pas op de volgende dag. De slachtoffers waren zeer moeilijk te bereiken waardoor er gaten werden gemaakt in de ketel. Het duurde nog langer omdat de ketel wellicht anders ook nog zou instorten. Er kwamen helaas 5 mensen bij deze ramp om het leven.

2005 de Schipholbrand

Bij het laatste bijgebouwde deel van het cellencomplex bij Schiphol brak op donderdag 27 oktober brand uit. In dit cellenblok zaten voornamelijk mensen die Nederland moeten verlaten. De bewakers begonnen vanaf de cel die het meest ver was van de werkelijke brand de deuren te openen. Daarbij werkte niet alle ventilatie even goed en stond de brandweer in eerste instantie voor een dicht hek te wachten. Mede dankzij de bovengenoemde punten kwamen er 11 mensen om het leven.

2009 Crash van Turkisch-Airlines

Op 25 februari stortte een passagiers vliegtuig van Turkisch-Airlines vlakbij Schiphol neer. Hoewel mensen vanaf de snelweg het zagen gebeuren duurde het langer voor er hulp kon komen. Het vliegtuig was namelijk midden in een weiland neergestort. Bij het raken van de grond brak het vliegtuig in drie stukken. Een kapotte radiometer was onder andere de oorzaak van deze crash. Er kwamen bij deze ramp 9 mensen om het leven. Op 15 maart werden de laatste brokstukken van het vliegtuig verwijderd uit de polder.

2009 ramp in Apeldoorn

Hoewel Koninginnedag een feestdag is was het een zwarte dag in 2009. Rond tien voor twaalf reed een man door de afzetting heen en richting de bus waar de Koninklijke familie in zat. Dankzij de snelheid en de beschadigde auto knalde de bestuurder tegen het monument de Naald. Doordat de man dwars door de menigte heen reed kwamen er 6 mensen om het leven. Één slachtoffer was zwanger dus het waren er zelfs eigenlijk 7. Daarbij waren er zoveel kinderen ooggetuigen van dit verschrikkelijke drama. Uit het korte gesprek met de dader bleek het opzettelijk te zijn geweest. De nacht van 30 april op 1 mei is de dader overleden.
© 2012 - 2024 Bembi, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hulporganisatie Cordaid Mensen in NoodHulporganisatie Cordaid Mensen in NoodWat is de hulporganisatie Cordaid Mensen in Nood? Wat doen zij? Hoe helpen zij slachtoffers van rampen? Helpen zij bij d…
Wat te doen bij een ramp en met het noodpakketWat te doen bij een ramp en met het noodpakketVeel mensen hebben er vaag wel eens iets over gehoord, maar het merendeel van de Nederlandse bevolking weet niet wat het…
Bent u voorbereid op een ramp?Bent u voorbereid op een ramp?Nederland is een relatief veilig land. Rampen, crises en oorlogen gebeuren nauwelijks. Toch kan het gebeuren dat de stro…
Ik ben veilig na een ramp of noodsituatieIk ben veilig na een ramp of noodsituatieJe moet er niet aan denken, maar stel: jij krijgt te maken met een ramp, een natuurramp of met een noodsituatie. Of een…

Cultuurdimensies van HofstedeCultuurdimensies van HofstedeDe wetenschapper Geert Hofstede heeft vijf cultuurdimensies vastgesteld. De cultuurdimensies van Hofstede geven inzicht…
De Oorsprong van Aids/HIVToen de eerst gevallen van aids opdoken in de Verenigde Staten was iedereen verbijsterd. Waar kwam deze nieuwe ziekte va…
Bronnen en referenties
Bembi (500 artikelen)
Gepubliceerd: 25-04-2012
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.