Maslow's behoeftepyramide
De piramide van Maslow, ofwel behoeftepiramide, ofwel the hierarchy of needs triangle, is een theorie van Abraham Maslow. Deze piramide bevat vijf behoeftes waarin mensen moeten voldoen om goed te kunnen functioneren. Sommige behoeftes zijn meer nodig dan andere. Eerst zullen de basisbehoeftes moeten worden voldaan om op een hoger niveau te komen.
Abraham Maslow (1908-1970) is een psycholoog die er vanuit gaat dat al het menselijk gedrag kan worden verklaard en aangetoond. Mensen doen wat ze doen omdat ze bepaalde behoeftes hebben en bepaalde doelen willen na streven. Uiteindelijk bedacht hij een piramide met vijf behoeftes.
Eerste basisbehoefte
De primaire basisbehoefte beslaat het grootste gedeelte van de piramide en is dus echte de fundering van de piramide. Om verder te komen zal dus eerst aan de basis moeten worden voldaan. Deze behoefte zijn dingen als eten, drinken, zuurstof, slaap, warmte etc. In de derde wereld landen hebben consumenten al problemen met deze behoeftes te vervullen en zullen dus ook niet overgaan tot hogere niveaus.
Behoefte aan veiligheid
De tweede behoefte is de behoefte aan veiligheid. Mensen willen zich zeker voelen en hebben behoefte aan orde en structuur. Zekerheid zullen ze krijgen door bijvoorbeeld een vaste woning en een vast inkomen. Ook rondlopen met een wapen kan een behoefte aan veiligheid en zekerheid zijn. In sommige culturen zal een vorm van zekerheid het krijgen van een kind zijn, omdat de kinderen later voor de ouderen zullen zorgen.
Behoefte aan liefde
De derde behoefte is liefde ontvangen en geven. Deze fase wordt ook wel de saamhorigheidsfase genoemd. Mensen willen hun sociale contacten ontwikkelen. Dit doen ze door vrienden te maken, relaties aan te gaan. Ook zullen ze meer aandacht besteden aan familie.
Behoefte aan waardering en erkenning
De vierde behoefte is waardering en erkenning. Waardering en erkenning krijgen voor het werk dat iemand doet. Dit zal uiteindelijk leiden tot het krijgen van zelfrespect. Deze fase is alleen mogelijk als je voldoende vrienden hebt. Als je voldoende vrienden hebt, kan je pas het gevoel krijgen dat je door de groep wordt geaccepteerd. Behoefte aan waardering kan ook betekenen dat je erkenning krijgt in je werk, door bijvoorbeeld een compliment van je baas of collega’s te krijgen.
Zelfverwezenlijking
Het hoogste niveau is zelfverwezenlijking. Maslow definieert dit als ‘het verlangen om alles te worden waartoe men in staat is’, oftewel, het best uit jezelf te halen. Veel mensen lukt het niet om tot het hoogste niveau te komen. Volgens Maslow heeft dit verschillende redenen. De eerste verklaring is dat niet iedereen bewust is van zijn eigen doen en kunnen. Als je denkt dat je iets niet kunt zal je ook niet proberen dit wel te verwezenlijken. Een andere reden is de behoefte aan veiligheid. Iets nieuws proberen is natuurlijk in strijd met de behoefte aan veiligheid en structuur. Men zal dus uit zijn vertrouwde schulp moeten kruipen en opzoek gaan naar zichzelf, dit zullen niet veel mensen aandurven. De belangrijkste rede volgens Maslow ligt aan de maatschappij. Volgens hem zijn er in de maatschappij te weinig kansen en mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Bijvoorbeeld, voor veel vrouwen was het tot een paar jaar geleden niet mogelijk om zichzelf te ontwikkelen, vrouwen mochten niet werken maar alleen maar in de huishouding bezig zijn. Stereotypering is dus een voorbeeld waarom het maatschappelijk gezien soms niet haalbaar is om tot zelfverwezenlijking te komen. Jezelf ontplooien kan door hogerop te komen in je werk of bijvoorbeeld te studeren. Veel mensen zullen dit doen door hun imago te verbeteren, dus bijvoorbeeld door een dure sportauto te kopen of dure merkkleding.
Conclusie
Uitgangspunt in het denken van Maslow is dat behoeften van een lagere orde in ieder geval tot op zekere hoogte vervuld moeten zijn voordat iemand zich bewust wordt van hogere behoeften en erdoor gemotiveerd raakt. Dus wanneer iemand niet in de basisbehoeften voorziet, zal hij ook niet hoger op kunnen komen. Als iemand niet in de behoefte van sociale contacten voldoet, zal hij ook niet tot het hoogste niveau van zelfverwezenlijking kunnen komen. Dit sociologische model wordt vandaag de dag nog veel gebruikt door economen, marketeers en bedrijfsdeskundigen om de behoeftes van consumenten te kunnen inschatten. De piramide kan makkelijk worden gelinkt aan de economie. Stel dat het consumentenvertrouwen afneemt, fase 2 (veiligheid en zekerheid) gaat dan omlaag. Mensen zullen dus niet geld uitgeven voor een hoger niveau (zelfontplooiing, luxegoederen) omdat niveau 2 niet vervuld is. Echter zal de vraag naar basisgoederen (eten en drinken) altijd blijven bestaan omdat dat de basis is van ieder mens.