Waarom concurrenten vaak op dezelfde locatie gaan zitten

Twee concurrenten op een strand
De reden dat concurrerende bedrijven vaak zo dicht op elkaar zitten heeft veelal te maken met een zo groot mogelijk marktaandeel scoren. Om te zien waarom wordt hier een versimpeld voorbeeld gebruikt. Stel je voor dat er een strand is waar mensen in de zomer graag naar toe gaan om te zwemmen. Door het warme weer krijgen mensen zin in een ijsje. Twee ijscoboeren, Vincenzo en Mario, zien hier een mogelijkheid om ijsjes te verkopen. Ga er van uit dat zij de enige twee ijscoboeren zijn.Iets wat belangrijk is om hier te bedenken is dat mensen op een warme dag graag ijs willen. De twee ijscoboeren besluiten dezelfde prijs te vragen en hetzelfde ijs aan te bieden. Mensen die trek hebben in een ijsje zal het niet uitmaken of dit ijsje van Mario of van Vincenzo komt. De keuze valt niet op prijs of kwaliteit, maar berust eerder op de loopafstand naar de ijscokraam. De keuze tussen Mario en Vincenzo wordt gemaakt door wie er het dichtst in de buurt is.
In de ideale wereld
Vincenzo en Mario spreken af om samen het strand eerlijk te verdelen. Het strand heeft een kustlijn van precies 100 meter en je kan op elk punt het strand op en af. Ze besluiten dat Vincenzo op het 25 meter punt gaat staan en Mario op het 75 meter punt. Op deze manier zal de verdeling als volgt zijn: iedereen die tussen 0 en 25 meter op het strand ligt zal naar Vincenzo gaan. Vincenzo is altijd dichterbij voor hen dan Mario, die op 75 meter staat. Iedereen tussen de 75 en 100 meter zal om diezelfde reden voor Mario kiezen. Alles tussen meter 25 en meter 50 zal bij Vincenzo ijs halen, dit uiteraard omdat Vincenzo dichterbij is dan Mario. Iedereen tussen meter 50 en meter 75 zal naar Mario gaan omdat hij dichterbij is dan Vincenzo. Voor de mensen die exact op de 50 meter lijn liggen zal het om het even zijn, omdat het naar beide plekken 25 meter lopen is. Op deze manier is het strand eerlijk verdeeld over de twee ijscoboeren en verdienen zij beiden 50% van de totale verkoop aan ijs op het strand.Vals spelen
De volgende dag komt Vincenzo op het strand en zet hij zijn ijscokarretje weer netjes op meter 25 neer. Hij merkt alleen dat de verkopen iets minder zijn dan de dag ervoor. Als hij 's middags naar Mario gaat om te kijken of die hetzelfde probleem heeft, ziet hij dat Mario opgeschoven is. Mario heeft overnacht besloten dat hij meer winst kan maken als hij dichter bij het midden van het strand gaat staan. Hij is nu op meter 65 gaan staan, 10 meter verder naar het midden van het strand in vergelijking met de dag ervoor. Wat heeft dit voor gevolgen voor de verkopen van beide ijscoboeren?- meter 0 tot 25: Vincenzo is dichterbij dan Mario, dus kopen ze ijs bij Vincenzo
- meter 25 tot 45: Vincenzo is dichterbij dan Mario, dus kopen ze ijs bij Vincenzo
- meter 45 tot 65: Mario is dichterbij dan Vincenzo, dus kopen ze ijs bij Mario
- meter 65 tot 100: Mario is dichterbij dan Vincenzo, dus kopen ze ijs bij Mario
In totaal betekent het dus dat Vincenzo nu nog maar aan 45 meter van het strand ijs verkoopt, en daardoor dus maar 45% marktaandeel heeft van de volledige ijsverkoop. Intussen is de ijsverkoop van Mario gestegen naar 55% door meer naar het midden te gaan staan.
Tegenreactie
De volgende dag besluit Vincenzo hetzelfde te doen als Mario. Vincenzo schuift 10 meter dichter naar het midden, op meter 35. Dit betekent het volgende voor de ijsverkoop:- meter 0 tot 35: Vincenzo is dichterbij dan Mario, dus kopen ze ijs bij Vincenzo
- meter 35 tot 50: Vincenzo is dichterbij dan Mario, dus kopen ze ijs bij Vincenzo
- meter 50 tot 65: Mario is dichterbij dan Vincenzo, dus kopen ze ijs bij Mario
- meter 65 tot 100: Mario is dichterbij dan Vincenzo, dus kopen ze ijs bij Mario
Hierdoor komen beide ijscoboeren qua gebied weer gelijk te staan en hebben ze beiden een marktaanbod van 50%.
De dag erna ziet Vincenzo echter dat Mario weer 10 meter dichter bij het midden is gaan staan, nu op meter 45. Dat heeft weer de volgende gevolgen voor de verkoop:
- meter 0 tot 35: Vincenzo is dichterbij dan Mario, dus kopen ze ijs bij Vincenzo
- meter 35 tot 45: Vincenzo is dichterbij dan Mario, dus kopen ze ijs bij Vincenzo
- meter 45 tot 55: Mario is dichterbij dan Vincenzo, dus kopen ze ijs bij Mario
- meter 55 tot 100: Mario is dichterbij dan Vincenzo, dus kopen ze ijs bij Mario
Opnieuw zorgt dit voor een marktaandeel van 45% voor Vincenzo en 55% voor Mario.
Op deze manier blijven de twee ijscoboeren steeds dichter naar het midden van het strand komen. Op een gegeven moment zijn ze zo ver naar het midden dat ze allebei op 1 meter van het midden afstaan: Vincenzo op 49 meter en Mario op 51. Ze kunnen nu beiden een stap naar het midden doen, waardoor ze beiden op meter 50 komen te staan. En dan? Verder naar het midden kan je niet gaan, en verder gaan op het gebied van de ander heeft geen zin omdat je dan in principe simpelweg van kant wisselt. Stel je bijvoorbeeld voor dat Vincenzo nog 5 meter doorloopt naar meter 55 en Mario ook nog vijf meter doorloopt naar meter 45. Dan heb je precies dezelfde situatie als het vorige voorbeeld, maar nu staan Vincenzo en Mario op elkaars plekken. Dus 50 meter lijkt het einde te zijn van deze "turf war".