InfoNu.nl > Wetenschap > Economie > Kwaliteitsverbetermethodiek: Lean Six Sigma

Kwaliteitsverbetermethodiek: Lean Six Sigma

In de huidige economie krijgen de klanten een steeds meer bepalende stem: men wil diensten of producten sneller ontvangen, neemt geen genoegen meer met lage kwaliteit, verwacht optimale ondersteuning, en bovenal wil men niet veel betalen. Hoe ga je als bedrijf daarmee om? Hoe kom je aan al deze wensen tegemoet en zorg je voor een tevreden klant, waarbij je een gezonde (financiële) bedrijfsvoering niet uit het oog verliest? Lean Six Sigma kan daarbij helpen.

Lean Six Sigma

Deze verbetermethodiek is een combinatie van twee verbetermethodieken: Lean en Six Sigma. Alles wat binnen een organisatie gebeurt, is te beschrijven als een proces. Deze verbetermethodieken gaan actief aan de slag met processen. Waar Lean antwoord geeft op de vraag: “hoe kun je hetgeen wat je doet, sneller en efficiënter doen?“, gaat Six Sigma juist in op de vraag: “hoe kun je hetgeen wat je doet, beter en bij voorkeur in één keer goed doen?”. De combinatie pakt dus zowel de efficiëntie (Lean) aan, als ook de effectiviteit (Six Sigma). Doel is om blijvende resultaten te behalen. Het doel dat je uiteindelijk wil bereiken kan op verschillende fronten liggen: verhogen inkomsten, verminderen kosten, verhogen klanttevredenheid, versnellen proces (bijvoorbeeld levering), en zo zijn er nog veel meer doelen te stellen.

Lean

Lean betekent letterlijk: mager, dun. En dat beschrijft ook het resultaat van een Lean project. Je gaat je proces ontdoen van bijvoorbeeld overbodige stappen, je reduceert doorlooptijden, en houdt een gestroomlijnd proces over. Om te kunnen herkennen welke vormen van verspilling zich binnen jouw proces bevinden wordt wel TIM WOOD gebruikt (Transport, Inventory, Motion, Waiting, Overproduction, Overprocessing, Defects).

Six Sigma

Six Sigma gaat meer in op het verbeteren van de kwaliteit. Hierbij wordt een projectplan gebruikt dat je stap voor stap door jouw verbeterproject loodst. Dit plan is opgebouwd uit vijf stappen: DMAIC (zie hieronder). Binnen Six Sigma speelt statistiek een rol: door het principe van ‘meten is weten’ wordt een statistische onderbouwing gecreëerd voor het nemen van beslissingen. Hiermee voorkom je dat beslissingen op basis van ‘onderbuikgevoel’ worden genomen.

DMAIC

Deze afkorting staat voor: Define, Measure, Analyze, Improve, Control. Het zijn de stappen die je doorloopt om een verbeterproject tot een succesvol resultaat te brengen. Veelal ben je geneigd om bij het vaststellen van een probleem, de meest voor de handliggende oplossing door te voeren. Daarmee ga je van de Define-fase direct naar de Improve-fase. Je slaat het daadwerkelijk meten van waarneming en het analyseren van de resultaten hiervan over. Door juist deze stappen toe te voegen onderbouw jij je project, en kom je wellicht tot de conclusie dat die voor de hand liggende oplossing wellicht helemaal niet de juiste oplossing is. Bij het doorlopen van de stappen, neem je aan het einde van elke stap een beslissing (tollgate). Je doorloopt een checklist en stelt jezelf de vraag: ga ik verder naar de volgende stap of niet?

Certificering

Binnen Six Sigma kun jij je certificeren. Afhankelijk van je rol binnen een organisatie en in hoeverre jij je tijd gaat besteden aan verbeteren, kun je kiezen uit verschillende niveaus qua certificering. Oplopend van een kennismaking met de methodiek tot aan senior niveau, zijn deze niveaus: Yellow Belt, Orange Belt, Black Belt en Master Black Belt. Er zijn verschillende aanbieders van Lean en Six Sigma trainingen.

De verbetermethodiek Lean Six Sigma heeft al heel veel jaren vele organisaties, groot en klein, geholpen bij het behalen van succesvolle, blijvende resultaten. Dit artikel beschrijft slechts de basis van de methodiek en raakt enkele onderdelen ervan.
© 2011 - 2019 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zorglogistiek, drie concepten nader toegelichtIn toenemende mate worden logistieke principes toegepast in de zorg, om een bijdrage te kunnen leveren aan de verbeterin…
Logistiek & LeanLean, oude wijn in een nieuw jasje? Kan de Lean filosofie gezien worden als ‘logistiek 2.0’ of is het daadwerkelijk een…
Proces beschrijven met SIPOCAls je een proces gaat verbeteren, kun je SIPOC gebruiken om het proces in kaart te brengen. Het is een hulpmiddel uit h…
Lean Manufacturing als productiemethodeLean Manufacturing als productiemethodeLean Manufactering wordt als productiemethode steeds vaker toegepast. Lees hier alles over Lean Manufactering als produc…
Hoe bepaal je de Lean-heid van een organisatieHoe bepaal je de Lean-heid van een organisatieVeel mensen hebben wel eens gehoord van Lean Manufacturing. Maar hoe Lean is je eigen organisatie eigenlijk? Aan de hand…
Bronnen en referenties
  • www.leansixsigma.nl

Reageer op het artikel "Kwaliteitsverbetermethodiek: Lean Six Sigma"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Solnah
Laatste update: 29-07-2011
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Economie
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!