Opzet van een onderzoek
Ieder onderzoek is anders en voor ieder onderzoek moet een andere opzet gebruikt worden. Maar globaal is wel te zeggen waaraan een goed onderzoek moet voldoen, of je nou onderzoekt of kinderen op de basisschool het naar hun zin hebben of een onderzoek doet naar de bekendheid van rechten en plichten van huurders voor een bepaalde huurdersvereniging.
Stap 1: Voorlopige probleemstelling
Voordat het onderzoek van start kan gaan moet er een voorlopige probleemstelling opgesteld worden. Dit is van belang om bij het schrijven van je conclusie, aan het einde van het onderzoek, vast te stellen of je wel onderzoek hebt gedaan naar datgene wat je eigenlijk wilde. Dus stel een duidelijke, eenduidige probleemstelling op, waarop je in je conclusie een antwoord kan geven.
Stap 2: Projectaanvraag en oriëntatie
Met deze probleemstelling ga je naar degene voor wie je het onderzoek doet en je bespreekt of dit aan de verwachtingen voldoet. Vervolgens ga je je breed oriënteren op het onderwerp en kijk je welke onderzoeken er in het verleden al gedaan zijn en welke resultaten hieruit je kunt gebruiken.
Stap 3: Voorlopige conclusies
Uit de onderzoeken die je hebt gevonden trek je je voorlopige conclusies. Kijk hierbij kritisch naar deze onderzoeken; zijn ze gedateerd? Zijn ze op de juiste wijze gedaan? Welke variabelen zijn er te vinden? Welk deel van het onderzoek heeft met jouw probleemstelling te maken en welk deel niet? Delen die niets met jouw onderzoek te maken hebben laat je weg en je vermeld het als er op enig punt discussie ontstaat over de uitkomsten van een onderzoek. Als bijvoorbeeld de kans er is dat een docent heeft gemanipuleerd bij een tevredenheidsonderzoek onder derdeklassers, moet je hier rekening mee houden bij het gebruik van dit onderzoek en het onderzoek mogelijk opnieuw doen.
Stap 4: Gewenste resultaten
Nu ga je op weg naar het ontwikkelen van een verandering of en vernieuwing. Bij deze stap beschrijf je wat je gewenste resultaten zijn en hoe je deze wilt behalen. Schrijf de gewenste resultaten altijd volgens de SMART regel op:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Resultaatgericht
- Tijdsgebonden
Dit maakt het evalueren na de uitvoering van de stappen om het resultaat te behalen makkelijker.
Stap 5: Actie, evaluatie en terugkoppeling
Je voert de stappen uit en evalueert of je beoogde resultaat gehaald is. Zo ja, dan is je onderzoek hiermee afgesloten of kun je verder gaan met een andere probleemstelling. Zo nee, dan zul je het resultaat of de acties bij moeten stellen en begin je dus weer overnieuw bij stap 4.