Fasen van schadevergoeding: de beginfase
In de beginfase bij het vergoeden van schade wordt de schadezaak op rails gezet. Beide partijen leren elkaar kennen en nemen wederzijdse verwachtingen op in een intake-gesprek. Bovendien wordt er naar de verjaringstermijn gekeken en de verzekeraar van de dader. Vervolgens wordt het ongeval of letsel besproken en een melding gedaan namens het slachtoffer bij de dader of de verzekeraar van de dader. Dan kan het proces van schadevergoeding écht beginnen.
Waar moet men rekening mee houden in de beginfase van het schadevergoeden?
Voordat de belangenbehartiger en het slachtoffer met elkaar in zee gaan moeten er een aantal zaken gecontroleerd worden. Sommigen liggen zeer voor de hand, bijvoorbeeld de vraag of er überhaupt een zaak is; anderen liggen minder voor de hand maar zijn zeker niet minder belangrijk.
Is de belangenbehartiger onafhankelijk?
In de praktijk zal men slechts een enkele keer tegen het fenomeen aanlopen dat de belangenbehartiger reeds eerder een zaak voor de dader behartigt heeft. Toch moet deze vraag altijd onderzocht worden om later niet voor verrassingen te komen staan.
De kans is groter dat men een belangenbehartiger treft die niet vrij staat wanneer men een
schaderegelingsbureau in de armen neemt welke voor zovel slachtoffers als verzekeraars werkt. Wanneer men de rechtbijstand in de arm neemt is de kans veel kleiner, al kan het altijd bij toeval zo zijn dat beide verzekeraars van slachtoffer en dader van dezelfde
rechtsbijstandsverzekering gebruik maken.
Hoe zit het met de verjaringstermijn van de zaak?
Een zaak heeft een bepaalde verjaringstermijn. Hier kan men tegenaan lopen wanneer men pas op een later moment besluit een zaak te maken van een ongeval of letsel. In principe is de
algemene verjaringstermijn 5 jaar. Er zijn echter
uitzonderingen, waaronder:
- 3 jaar voor productaansprakelijkheid
- 3 jaar jegens verzekeraars in verkeerszaken
- 1 jaar voor het indienen van een claim bij het fonds voor geweldsmisdrijven
Kan men een toevoeging aanvragen voor extra gefinancierde hulp?
In sommige gevallen kan men in aanraking komen voor gefinancierde rechtshulp door advocaten. In veel letselschade zaken is dit niet noodzakelijk, zeker niet wanneer de aansprakelijkheid reeds erkend is. Bespreek de mogelijkheid met je
belangenbehartiger.
Het intake-gesprek
Het is als slachtoffer verstandig om zo snel mogelijk na het ongeval contact op te nemen met een belangenbehartiger. Dit heeft namelijk als voordeel dat bepaalde
schadeposten gemakkelijker te documenteren zijn dan wanneer je pas in een later stadium een belangerbehartiger in de armen neemt.
Tijdens een eerste (intake) gesprek zijn er een aantal zaken die aan de orde kunnen komen:
- Wat is er gebeurd?
- Wat is het letsel? (inclusief klachten, behandelingen en beperkingen)
- Wat zijn de mogelijke schadecomponenten?
- Hoe verder te handelen?
- Sociale voorzieningen
Schadevergoedingen en het intake gesprek
Slachtoffers hebben vaak geen compleet overzicht van alle mogelijke schadeposten die meegenomen kunnen worden bij het bepalen van een schadevergoeding. Het is raadzaam om voor het
intakegesprek al alle bewijzen van extra gemaakte kosten en verliezen door het ongeval of letsel te verzamelen en bewaren.
De eerste brief aan het slachtoffer
Na afloop van de eerste bespreking maakt de belangenbehartiger een
rapport of
verslag van de besproken zaken en stuurt hiervan een kopie naar het slachtoffer. Zo staan alle zaken helder op een rijtje en kan het slachtoffer eventueel punten in het rapport aanvullen of wijzigen.
De eerste brief aan de dader en/of verzekeraar
Als afsluiting van de beginfase stuurt de belangenbehartiger de dader en/of verzekeraar een brief waarin de volgende onderwerpen besproken moeten worden:
- De melding namens het slachtoffer
- Een korte toelichting op het ongeval
- Een korte toelichting op het letsel
- De staat rondom de aansprakelijkheid
- De aanspraak op wettelijke rente
- Eventueel een verzoek om een voorschot schadevergoeding