Handsfree bellen: ook gevaarlijk
Handfree bellen. Sinds 2002 mogen mensen in hun auto niet meer met de mobiele telefoon in de hand bellen. Als ze daarop worden betrapt worden ze bekeurd. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat ook handsfree bellen gevaarlijk is. Door handsfree te bellen verliezen veel mensen nog steeds de aandacht voor het verkeer.
Handsfree bellen: 97,5 procent stuurt minder goed
Uit onderzoek van de universiteit van Utah is gebleken dat automobilisten maar in 2,5 procent van de gevallen nog even goed stuurt tijdens handsfree mobiel bellen. De andere 97,5 procent doet dit dus niet. Om op deze uitkomst te komen werden 200 mensen in een rijsimulator gezet en moesten ze een moeilijk gesprek voeren. Bijna iedereen ging daarna veel slechter rijden.
Wat gebeurt er tijdens bellen en rijden?
Automobilisten die handsfree belden bleken een aantal zaken veel slechter te doen. Dit waren onder andere:
- Veel later remmen
- Langzamer en minder alert rijden
- Richtingsborden of andere aanwijsborden missen
- De weersomstandigheden niet meer zo goed meenemen in de rijstijl
- Vergeten om de autogordel om te doen
- Vaker af slaan zonder goed uit te kijken of er ander verkeer op de weg is dat daardoor gevaar kan lopen
Minder goed remmen door telefoneren in de auto
Als er gebeld wordt met een handsfree remt een automobilist veel later dan daarvoor. Dit was in een vijfde van de gevallen zo.
Meer dan een derde ging veel langzamer rijden en zette het andere verkeer daarmee dus een beetje op slot
Waarom wil bellen en autorijden niet gelijkertijd - zelfs niet als het handsfree gebeurt?
Om te kunnen bellen en autorijden tegelijk hebben mensen het vermogen nodig om verschillende moeilijke dingen tegelijkertijd te kunnen doen. Dit wordt ook wel supertasking genoemd. Het is maar weinigen gegeven dat ook werkelijk te kunnen. Daar komt nog bij dat heel veel mensen zelf wel denken dat ze er heel goed in zijn, maar dan bewijst de praktijk vaak het tegendeel. Ook is het nodig om in het verkeer heel alert te zijn omdat er natuurlijk heel veel andere medeweggebruikers zijn. Als zij ook proberen om meerdere zaken tegelijk te doen en dat lukt bij een aantal van hen niet zo goed, dan wordt het risico op onveilige situaties steeds groter.
Een luchtig gesprek voeren is minder gevaarlijk
Even snel een gesprekje voeren dat weinig betekenis heeft is overigens minder risicovol dan een gesprek waarbij iemand moet nadenken. Iemand die laat weten dat hij of zij zo thuis is, maakt over het algemeen veel minder brokken dan iemand die een ingewikkelde materie moet bespreken. Bovendien wordt het gevaar nog groter als er bijvoorbeeld opeens onverwachte situaties ontstaan zoals als er al een ongeluk is gebeurd voor iemand of als er een file ontstaat.
Bellen in de auto levert vaak weinig op
Bovendien is uit onderzoek ook nog eens gebleken dat het bellen in de auto terwijl de persoon zelf stuurt eigenlijk ook heel weinig oplevert. Omdat de aandacht voortdurend verdeeld moet worden, blijft er veel minder hangen van de informatie dan iemand zou willen.
Bekeuren voor handsfree bellen
In de auto bellen mag als er handsfree wordt gebeld. Toch kan de politie iemand ook bekeuren als degene daarvan gebruik maakt. Als bij het intoetsen van een nummer bijvoorbeeld (dat toch nog altijd met de hand moet gebeuren) iemand begint te slingeren of een gevaar oplevert voor de omgeving, kan de politie alsnog iemand staande houden.
De boete voor bellen in de auto kan oplopen tot 2000 euro
Iemand die een voertuig bestuurt met een motor daarin mag niet bellen, maar ook niet sms-en., een adres opzoeken of een telefoonnummer alleen maar opslaan of opzoeken. Het is kortom verboden om een mobiele telefoon vast te houden in auto, op bromfiets, motor of invalidenvoertuig. Betrapt de politie iemand daar wel op dan is de minimale boete voor niet-handsfree bellen 150 euro. Wordt geconstateerd dat iemand heel gevaarlijke situaties heeft veroorzaakt of zelfs een ongeluk dan kan dit zelfs oplopen tot 2 maanden cel of een boete van 2000 euro.