nieuws uitgelichtHyperloop in Europa
De Hyperloop, het futuristische supersnelle nieuwe transportsysteem is volop in ontwikkeling. Hoewel het initiatief bij Elon Musk (PayPal, Tesla, SpaceX) ligt en in Amerika volop diverse systemen getest worden, lijkt Europa er echter met de primeur van de Hyperloop vandoor te gaan. Er is namelijk bekend gemaakt dat er anno 2016 vergevorderde plannen zijn om een Hyperloop aan te leggen tussen drie Europese steden. Drie opvallende namen, namelijk Wenen, Boedapest en Bratislava.
Elon Musk
Wie is die Elon Musk eigenlijk? Musk kan een van de meest succesvolle, maar vooral meest vooruitstrevende ondernemers van de wereld genoemd worden. De Canadees Amerikaanse veertiger, geboren in Zuid-Afrika, besloot al op jonge leeftijd dat hij de wereld wilde veranderen. In plaats van mopperen, besloot hij echter om actie te ondernemen. Musk vond online betalen te lastig en onbetrouwbaar, hij richtte PayPal op. Musk ergert zich aan alle milieuvervuilende auto’s, hij richt elektrische autorevolutionair Tesla op. Musk wil ruimtereizen voor iedereen bereikbaar maken, hij richt SpaceX op.
Eind 2015 richt hij zijn pijlen op de introductie van supersnel transport van zowel personen als goederen; de Hyperloop. Een systeem waarmee in minder dan 30 minuten tussen San Francisco en Los Angeles gereisd zou kunnen worden.
De Hyperloop
De Hyperloop wordt als decennia in science fiction beschreven als supersnel transportsysteem. Maar sinds Elon Musk zich er serieus mee bemoeit maakt het project grote stappen. Begin 2016 worden in Amerika de eerste tests gedaan met verschillende systemen. Musk blijkt echter helemaal geen tijd te hebben om nog een bedrijf te runnen en gaf zijn plannen aan iedereen die het wilde hebben. Er werd tevens een wereldwijde wedstrijd uitgeschreven voor ontwerpers, waar ook een aantal Nederlandse Universiteiten aan meededen. De TU Delft levert een bijdrage onder de naam
Delft Hyperloop.
Op 30 juni 2016 presenteert de TU Delft hun model van de hyperloop. Het gepresenteerde model is een verkleinde versie van hoe het eindproduct er uiteindelijk uit moet komen te zien. Het ontwerp bestaat uit een gestroomlijnde capsule, ook wel pod genoemd, die in een buis over een magneetbaan beweegt. De TU Delft wijk hier af van het originele idee van Musk om de Hyperloop door een vacuümbuis te laten reizen. Ook wordt bekend dat de Hyperloop voorlopig nog niet naar Nederland zal komen omdat de afstanden te klein en de gebieden te dichtbevolkt zijn. zijn. Gericht wordt op landen als Amerika, Rusland en China.
Hoe het eindproduct er ook uiteindelijk uit zal gaan zien, zeker is dat het systeem vergelijkbaar is met de ouderwetse buizenpost die we wellicht nog kennen uit banken en ziekenhuizen. Een koker (in dit geval gevuld met reizigers of goederen), wordt met hoge snelheid door een gesloten buizensysteem gezogen. Hiermee zouden snelheden van meer dan 1000 kilometer per uur gehaald worden. Een ritje Amsterdam Parijs zou dan nog geen half uur in beslag nemen. Meest serieuze kandidaat in Amerika is het bedrijf Hyperloop Technologies. Hun doel is het verkorten van de reistijd van San Francisco naar Los Angeles van een aantal uren naar een spectaculaire 30 minuten. Dit alles compleet aangedreven op zonne-energie.
Hyperloop in Europa
Het hele hyperloopverhaal krijgt, na het nieuws over de testen, in maart 2016 ineens een spectaculaire wending. Het bedrijf Hyperloop Transport Technologies (HTT) zegt dan met serieus onderzoek bezig te zijn om de Hyperloop als eerste in Europa te introduceren. Zij hebben een verbinding tussen de steden Bratislava, (Slowakije), naar Wenen (Oostenrijk) en Budapest (Hongarije) op het oog. Wellicht misschien niet de steden die de gemiddelde toerist op zijn lijstje had staan, maar daar gaat wellicht verandering in komen.
Zo zou het zomaar kunnen zijn dat de steden binnenkort met gemak op één dag bezocht kunnen worden. De reistijden moeten namelijk flink teruggebracht kunnen worden, aldus HTT. Wie nu met de trein van Bratislava naar Wenen reist doet daar een uur over. Met de hyperloop zou dit in 8 minuten kunnen. De twee uur durende reis van Bratislava naar Boedapest zou in minder dan een half uur kunnen.
Tot slot
Pas in 2020 staan de eerste testritten in Europa gepland. Maar als deze slagen dan is de kans uiteraard groot dat Musk, na het betalingsverkeer, het autorijden en de ruimtevaart nu ook de transportsector compleet op zijn kop zal zetten. Wie wil er nu niet in enkele minuten van Europese hoofdstad naar hoofdstad hoppen. Buckle up, want de toekomst komt er aan.