Augmented reality, toegevoegde werkelijkheid
Augmented reality is bij de meeste consumenten bekend geworden door het spelletje Pokémon Go, waarbij animaties geprojecteerd worden op het beeld van de camera van de smartphone en zo worden toegevoegd aan de werkelijke wereld. Dat is een leuke toevoeging, maar er kan veel meer met augmented reality en dit wordt al op veel plaatsen op een functionele manier toegepast. Het einde hiervan is nog lang niet in zicht.
Wat is augmented reality?
Bij augmented reality wordt er aan de echte wereld digitale informatie toegevoegd als een soort overlay. Je kan dit bijvoorbeeld gebruiken voor leerdoeleinden op school.
Een leerling monteur kijkt naar een motor die hij uit elkaar moet halen via het scherm van een mobiele telefoon of door een virtuele bril. Hij ziet de motor met daarnaast allerlei informatie. Bijvoorbeeld informatie over hoe hij deze motor het beste uit elkaar kan halen of waar de meest voorkomende problemen zijn te vinden. Om dezelfde motor weer als voorbeeld te nemen, zou in een garage de monteur via augmented reality direct de relevante informatie over deze motor kunnen uitlezen. Zijn er niet-werkende onderdelen? Wat is het olieverbruik? Wat is de leeftijd van de onderdelen?
Bij augmented reality wordt dus relevante informatie toegevoegd aan de werkelijkheid.
Mixed reality
Mixed reality lijkt op augmented reality, alleen het verschil is dat hierbij virtuele realiteit wordt toegevoegd aan de werkelijkheid. Bij Pokémon Go is dus eigenlijk sprake van mixed reality. Er is een werkelijke wereld waaraan een virtuele wereld wordt toegevoegd. Hierbij ontmoeten fantasie en werkelijkheid elkaar. Zoals je ziet is het verschil klein.
Augmented reality voor de consument
Augmented reality kan een extra dimensie geven aan een beleving. Stel je loopt door Rome en je ziet al die oude gebouwen. Je kan dan ouderwets een reisgidsje erbij pakken om te kijken waar je naar kijkt, maar het is ook mogelijk om je mobiele telefoon op het gebouw te richten of hier door een virtuele bril naar te kijken en informatie op te vragen. Wat is dit voor een gebouw. Wanneer is het gebouwd, waarvoor is het gebruikt?
Er wordt anno 2016 al door bedrijven gebruik gemaakt van toegevoegde informatie aan een QR-code, een zogenaamde AR-tag. Een bedrijf als Vuforia doet veel op dit gebied, waarbij door het uitlezen van de QR-code animaties, filmpjes en informatie wordt toegevoegd aan voorwerpen en verpakkingen. Bedrijven die hier gebruik van maken zijn allerlei automerken, maar ook Kellogg’s, Adidas, Coca Cola, Nestle, Sony, Philips enz.
Met behulp van de Ikea app kan je meubels virtueel in je huiskamer neerzetten voordat je ze koopt. Zo kan je van te voren zien of de uitverkoren stoel wel goed bij de rest van de meubels in jouw huiskamer past.
Hiernaast zijn er natuurlijk heel veel mogelijkheden voor spelletjes in de vorm van mixed reality of virtuele reality. Er zijn al heel veel applicaties voor de smartphones en tablets in omloop die gebruik maken van augmented reality, al zijn deze wisselend van kwaliteit.
Toepassing in bedrijven
De mogelijkheden in bedrijven zijn legio. Je kan dit gebruiken voor presentaties, maar ook ontwerpers die aan hun manager duidelijk willen maken waar ze mee bezig zijn, kunnen hun ontwerpen visueel zichtbaar maken. Een product met een virtuele servicehandleiding maakt het makkelijker om service te verlenen, maar ook om verbeteringen aan te brengen wanneer blijkt dat een bepaald onderdeel wel erg vaak mankementen geeft.
Een chirurg kan gebruik maken van augmented reality tijdens zijn operaties. Gegevens van eerder onderzoek kan hierbij helpen om de exact locatie van bijvoorbeeld een tumor te lokaliseren. Verder kan augmented reality gebruikt worden voor trainingsdoeleinden.
Een forensisch onderzoeker kan augmented reality gebruiken om extra informatie te verkrijgen over de plaats waar een misdaad heeft plaatsgevonden. Nu wordt alleen gebruik gemaakt van foto’s en beschrijvingen, maar wanneer je de plaats delict virtueel opnieuw kan doorlopen kunnen zaken opvallen die men de eerste keer heeft gemist.
Een therapeut kan augmented reality gebruiken in zijn therapie. Hij kan een cliënt op die manier digitaal confronteren met zijn angsten, zodat deze in een veilige omgeving zijn angsten kan overwinnen.
Dit zijn slechts een aantal voorbeelden. De mogelijkheden zijn legio en anno 2016 staat augmented reality nog in de kinderschoenen.
Virtuele bril
Bij een virtuele bril denken de meeste mensen aan Google glass. Maar naast deze virtuele bril zijn er ook augmented reality-brillen op de markt. Dit zijn anno 2016 de Hololens van Microsoft, de SmartEyeglass van Sony, Magic Leap smart glasses en de CastAR van twee medewerkers van Valve.