Augmented Reality: Wat is het en wat kun je er mee?
Augmented Reality is een verzamelterm voor alle technologie waarbij de realiteit en de virtuele wereld met elkaar gecombineerd worden. Dat kan gaan van heel eenvoudige toepassingen zoals AR-tags, een soort barcode die je met je telefoon kunt scannen om via Internet bijbehorende informatie te krijgen, tot vrij geavanceerd zoals Layar, een applicatie die op je telefoon draait waarbij over het beeld van je camera een laag wordt gelegd met extra informatie over datgene waar je de camera op richt.
Augmented Reality is niet iets van de laatste paar jaar. Hoewel je er nu juist veel over hoort, stamt Augmented Reality al uit de vroege jaren negentig. Dat je er tegenwoordig zoveel over hoort is vooral te danken aan de vooruitgangen op het gebied van de mobiele telefonie. Al jaren wordt het in de televisiewereld gebruikt. Denk maar aan een sportwedstrijd waarbij tijdens de uitzending ervan informatie over het beeld wordt gelegd, van informatie over de wedstrijd zelf tot de virtuele reclameborden naast de goals. Met de komst van telefoons als de iPhone en de Android telefoons zijn telefoons met zoveel sensoren uitgerust (camera, kompas, gps) dat ze een behoorlijke bijdrage leveren aan het gebruik van augmented reality applicaties.
De toekomst van Augmented Reality
Doordat Augmented Reality tegenwoordig steeds meer als marketingmiddel wordt gebruikt en de Augmented Reality applicaties op mobiele telefoons nog in de kindervoeten staan lijkt het allemaal maar een leuke gimmick. Maar er staat een gouden toekomst te wachten voor de technologie, mits ze de verschillende limitaties kunnen overkomen. Zo zouden in de toekomst auto's kunnen worden voorzien van een systeem om direct op de voorruit voor mogelijke gevaren te waarschuwen (iets dat trouwens in straaljagers al gebeurt). Of kun je je telefoon op willekeurig welk voorwerp richten om er meer informatie over te krijgen, of zelfs op personen te richten om meer over ze te weten te komen.
Voordat het echt zover is, zullen er voor een aantal problemen oplossingen moeten worden bedacht. Als je meer over mensen te weten kunt komen door simpelweg je telefoon op ze te richten leveren we weer een behoorlijk deel privacy in. Daarnaast kan het een informatie overkill zijn waar niet iedereen mee om kan gaan. Zoals mensen verslaafd raken aan het vergaren van informatie op Internet zou ook Augmented Reality voor sommigen te veel informatie kunnen zijn. Daarnaast gebruiken veel applicaties voor mobiele telefoons GPS, een technologie die eigenlijk niet precies genoeg is. GPS weet vrij accuraat waar je je bevind, maar niet tot op de meter nauwkeurig wat voor Augmented Reality applicaties wel een vereiste is.
Voorbeelden van Augmented Reality
In winkels van Lego staan “digitale spiegels”, videoschermen die met een camera als spiegel fungeren. Hou je een doos Lego voor deze “spiegel” dan verschijnt boven op de doos een 3d model van wat je met die doos kan bouwen. (
Lego Store demo )
XBox's Natal project is een zeer geavanceerde variant op de “Eyetoy” van Sony. Je plaatst een klein kastje onder je televisie, waarin een set van sensoren jou in het spel kunnen plaatsen. Het grote verschil met de Eyetoy is dat de Natal onder andere is voorzien van twee camera’s, waardoor je een 3d model kunt maken van het beeld dat de camera’s filmen. (
Project Natal )
Zoals al eerder vermeld, Layar, een applicatie voor mobiele telefoon die een laag extra informatie over het beeld van de camera legt. (
Layar )