Techniek op menselijke maat
Wat komt er allemaal kijken bij het ontwerpen van technische producten met betrekking tot de menselijke maat?
Doelgroep
Ieder product heeft een doelgroep. Of de groep groot of klein is, de mensen verschillen. Daar moet de ontwerper rekening mee houden.
Gebruik
Mensen uit de doelgroep moeten gemakkelijk snappen hoe ze een product moeten gebruiken. Ook moet een ontwerper rekening houden met de lichaamsafmetingen van de mensen uit de doelgroep. Gebruiksvriendelijke ontwerpen stelt de toekomstige gebruiker centraal.
Percentiel-waarden
Bij het ontwerpen van ergonomische gebruiksvoorwerpen zijn P(ercentiel)-waarden van lichaamsmaten belangrijk. Die lopen van 1 naar 100. Als iemand bijvoorbeeld een P5-lengte heeft, wil dat zeggen dat hij kleiner is dan 95% van alle mensen. Niet alleen lichaamsmaten, maar ook voor kracht en waarnemingsvermogen zijn er percentieltabellen.
Ontwerpstrategieën
Hoe ontwerpers P-waarden gebruiken verschilt per product en per onderdeel.
Bij het ontwerpen van technische producten en meubels worden vijf strategieën onderscheiden:
- Laag-percentielstrategie (deurbel niet te hoog)
- Hoog-percentielstrategie (lange mensen ook zonder bukken onder de deur door)
- Gemiddeld als maatstaf (stoelen, hoogte wc-pot)
- Verstelbaarheidsstrategie (hoogte douchekop iedereen kan eronder)
- Variantenstrategie (auto met zowel automatische als met handmatige ramen)
Ergonomisch ontwerpen
Ergonomisch ontwerpen streeft ernaar apparaten en gebruiksvoorwerpen geschikt te laten zijn voor zoveel mogelijk mensen. De economische belangen rond de ontwikkelingen en verkoop van een nieuw product bepalen voor een groot deel de speelruimte van ergonomische aanpassingen.