Artificial Horizon (kunstmatige horizon)

De Artificial Horizon toont een kunstmatige horizon. Met dit instrument heeft de piloot overzicht van de stand van het vliegtuig. De Artificial Horizon werkt dankzij de eigenschap standvastigheid van een gyroscoop. Door de fouten in gyroscopen zullen de gyroscopen gekalibreerd worden. Het instrument is op een dusdanige manier ontworpen zodat de stand van het vliegtuig snel is af te lezen. Op de Artificial Horizon worden in feite de veranderingen over de lange-as en de dwars-as weergegeven.

Werking

De gyroscoop in de Artificial Horizon heeft drie los van elkaar draaiende ringen. Gecombineerd met een verticaal geplaatste gyroscoop zal elke beweging op de lang- en dwars as waargenomen en weergegeven worden. De langs-as is de as vanaf de staart naar de neus van het vliegtuig en de dwars-as is de as die vanaf de rechter vleugeltip naar de linker vleugeltip gaat.
In de schematische weergave van een Artificial Horizon is te zien dat aan de voorkant een plaat bevestigd is. Deze plaat stelt de horizon voor. Er kan zo gemakkelijk gezien worden hoe de stand van het vliegtuig is. De plaat is zodanig bevestigd aan de ophanging rond de gyroscoop, zodat elke beweging weergegeven kan worden. De Artificial Horizon is vol cardanisch opgehangen. Deze ophanging maakt het mogelijk dat de gyroscoop gaat kalibreren, dat wil zeggen dat de gyroscoop weer de juiste positie weergeeft nadat het uit positie gebracht is.

Er zijn een aantal mogelijkheden voor het kalibreren, namelijk de kogeldoos, de kleppendoos en de vloeistofschakelaar. De meest voorkomende is de kleppendoos. Een kleppendoos is aan de as van een gyroscoop bevestigd en heeft in totaal vier openingen die elk voor de helft afgesloten worden door een klepje. In de kleppendoos word lucht geblazen. Het kleppendoosje wordt alleen gebruikt voor gyroscopen die door lucht aangedreven worden. Als de kleppendoos horizontaal staat, zijn alle openingen gelijk en zal er dus geen verschil zijn tussen de openingen. Zodra de gyroscoop ontzet is zal er een verschil komen tussen de openingen. Twee kleppen zullen bijvoorbeeld meer open staan dan de anderen. Hierdoor ontstaat er een drukverschil in het kleppendoosje. Dit verschil moet gecompenseerd worden door meer lucht naar binnen te blazen. Door precessie zal het kleppendoosje weer recht gezet worden en daarbij ook de gyroscoop.

Weergave

De Artificial Horizon geeft de neusstand ten opzichte van de horizon weer. Het zorgt ervoor dat de piloot ten alle tijden kan zien hoe de stand van het vliegtuig is ten opzichte van de aarde. Op het scherm zijn de bank angle, de lucht, de pitch angle, een schematische vliegtuigweergave en de grond te zien. De bank angle geeft weer hoeveel graden een vliegtuig rolt, dat is de beweging om de lange- as, en de pitch angle geeft weer hoeveel graden het vliegtuig maakt ten opzichte van de horizon. Zodra het schematische vliegtuig in het instrument in het blauwe gedeelte staat, is er sprake van een hoge neusstand. Dit betekend dat de stand van de neus hoger is dan de schematische horizon. Als het schematische vliegtuig in het bruine gedeelte staat is er sprake van een lage neus stand. Dit betekend dat de stand van de neus lager is dan de schematische horizon. Bij het maken van een bocht zal de bank angle een uitslag geven. Het rode pijltje slaat uit in de richting van de bocht. Het pijltje van de bank angle staat altijd loodrecht boven het schematische vliegtuig.
© 2011 - 2024 Cabelona, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Heading indicatorDe heading indicator behoord tot de basic six. Met dit instrument wordt er gebruik gemaakt van een gyroscopisch kompas.…
Het fotograferen van landschappenHet fotograferen van landschappenHet fotograferen van landschappen trekt heel veel mensen aan, maar het is ook iets wat veel mensen lastig vinden. Hoe ka…

Turn and Bank IndicatorDe Turn and Bank Indicator wordt ook wel bochtaanwijzer en slipkogel genoemd in een vliegtuig. Deze geeft weer hoe een b…
Gyroscoop systemenGyroscoop systemenDe zes belangrijkste meetinstrumenten van een vliegtuig heten de basic six, deze zijn altijd bij elkaar in de buurt te v…
Cabelona (43 artikelen)
Laatste update: 16-06-2011
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Techniek
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.