Artificial Horizon (kunstmatige horizon)
De Artificial Horizon toont een kunstmatige horizon. Met dit instrument heeft de piloot overzicht van de stand van het vliegtuig. De Artificial Horizon werkt dankzij de eigenschap standvastigheid van een gyroscoop. Door de fouten in gyroscopen zullen de gyroscopen gekalibreerd worden. Het instrument is op een dusdanige manier ontworpen zodat de stand van het vliegtuig snel is af te lezen. Op de Artificial Horizon worden in feite de veranderingen over de lange-as en de dwars-as weergegeven.Werking
De gyroscoop in de Artificial Horizon heeft drie los van elkaar draaiende ringen. Gecombineerd met een verticaal geplaatste gyroscoop zal elke beweging op de lang- en dwars as waargenomen en weergegeven worden. De langs-as is de as vanaf de staart naar de neus van het vliegtuig en de dwars-as is de as die vanaf de rechter vleugeltip naar de linker vleugeltip gaat.In de schematische weergave van een Artificial Horizon is te zien dat aan de voorkant een plaat bevestigd is. Deze plaat stelt de horizon voor. Er kan zo gemakkelijk gezien worden hoe de stand van het vliegtuig is. De plaat is zodanig bevestigd aan de ophanging rond de gyroscoop, zodat elke beweging weergegeven kan worden. De Artificial Horizon is vol cardanisch opgehangen. Deze ophanging maakt het mogelijk dat de gyroscoop gaat kalibreren, dat wil zeggen dat de gyroscoop weer de juiste positie weergeeft nadat het uit positie gebracht is.
Er zijn een aantal mogelijkheden voor het kalibreren, namelijk de kogeldoos, de kleppendoos en de vloeistofschakelaar. De meest voorkomende is de kleppendoos. Een kleppendoos is aan de as van een gyroscoop bevestigd en heeft in totaal vier openingen die elk voor de helft afgesloten worden door een klepje. In de kleppendoos word lucht geblazen. Het kleppendoosje wordt alleen gebruikt voor gyroscopen die door lucht aangedreven worden. Als de kleppendoos horizontaal staat, zijn alle openingen gelijk en zal er dus geen verschil zijn tussen de openingen. Zodra de gyroscoop ontzet is zal er een verschil komen tussen de openingen. Twee kleppen zullen bijvoorbeeld meer open staan dan de anderen. Hierdoor ontstaat er een drukverschil in het kleppendoosje. Dit verschil moet gecompenseerd worden door meer lucht naar binnen te blazen. Door precessie zal het kleppendoosje weer recht gezet worden en daarbij ook de gyroscoop.