Mist: vooral bij luchtverontreiniging
Mist, het is er soms zomaar en het verdwijnt even snel weer. Wat weinig mensen weten is dat mist vooral ontstaat als er veel luchtverontreiniging is. Maar dat er ook sneller mist is in de buurt van water. In november 2011 was Nederland dagen in de greep van een dikke mist. Extreem veel zelfs. Dus hoe ontstaat mist? En waarom is het tijdens de nieuwjaarsviering eigenlijk bijna altijd mistig? Alles over mist.
Wat is mist?
Meteorologen noemen het een mistige dag als het zicht in de Bilt minder dan 1 kilometer is.
Steeds minder mist
In de 20e en de 21e eeuw is er eigenlijk steeds minder mist. Rond 1980 telde Nederland gemiddeld zo’n 80 dagen met mist. In 2011 is dat aantal nog maar zo’n 40. Het feit dat er steeds minder mist is, heeft vooral te maken met de verminderde luchtverontreiniging.
Hoe ontstaat mist?
Mist, of te wel de waterdruppels van de mist ontstaat rond zogenaamde condensatiekernen. Dit zijn kleine stofdeeltjes. Hoe meer er van in de lucht zijn, hoe gemakkelijker ze kunnen ontstaan. Daarom is het ook juist vaak mistig op oudejaarsavond. Alle rotzooi die de lucht wordt ingeschoten qua vuurwerk veroorzaakt dan namelijk die kleine condensatiekernen en daarom heen vormen zich de mistdruppels. Luchtverontreiniging is afgenomen omdat we schonere industrie hebben gekregen, schonere auto’s en andere schonere zaken. Bovendien had Nederland in het verleden vaak last van de uitstoot van bedrijven die in het Ruhrgebied waren gevestigd. Stond er een zuidoostelijke wind, dan kwamen al die stofdelen in Nederland terecht met mist als gevolg.
Bijzonder weer: ook mist
In november 2011 was het lange tijd mistig door bijzondere weersomstandigheden. Er was volgens meteorologen sprake van stralingsmist door gebrek aan bewolking. Dit doet zich onder andere voor als de dagen korter zijn en de nachten lang. De lucht is dan vaak relatief warm. Als het dan sterk afkoelt, omdat er geen wolken zijn, condenseert dat vocht. Daarbij gaat het dan om een dikke laag mist van 120 tot 150 meter. De zwakke zon kan die dikke laag mist dan niet meer oplossen. Ook is er onvoldoende wind om het te laten oplossen. Daarom blijft de mist maar hangen en hangen. Het rare is wel dat het boven die hele dikke mistlaag dan heel erg helder is.
Mist in het verkeer en op het vliegveld
In het verkeer heeft het verkeer altijd last van mist. Het is dan oppassen geblazen. Overigens gebruiken mensen veel te snel hun mistlamp. Zodra er een beetje nevel is, wordt de mistlamp al aangezet. Maar dat mag helemaal niet en er staat ook nog eens een dikke boete op. Mistlampen mogen pas aangedaan worden bij een zicht van minder dan 50 meter. En dat is pas als je geen hand meer voor ogen ziet. Mistlampen voor mogen aan als het zicht minder is dan 200 meter. Wie zijn mistlampen eerder aan zet en betrapt wordt, kan een boete van 100 euro krijgen.
Mist op Schiphol
Op Schiphol heeft vliegverkeer altijd last als het mistig is. Dat komt omdat vliegtuigen dan meer afstand moeten houden tot elkaar bij dit soort weer. Vaak worden daardoor vluchten geannuleerd of lopen ze vertraging op. Bij dichte mist vliegen vaak ook traumahelikopters niet.