Mass Communicatie Theorie
Communicatie is één van de basis dingen die je op vroege leeftijd beheerst en ontwikkeld. Er zijn veel onderzoeken gedaan naar communicatie en daarom zijn er ook verschillende soorten definities voor communicatie. Communicatie kan ook gericht zijn op een grote groep mensen en dit wordt besproken in de zogeheten Mass Communicatie theorie.
Communicatie
Communicatie is een term waar iedereen mee bekend is. Iedereen communiceert en het is onmogelijk om niet te kunnen communiceren. Zelfs stilte kan een communicatievorm zijn, bijvoorbeeld door de lichaamshouding, manier van kijken etc. In de wetenschap zijn er 299 definities voor communicatie gesignaleerd. Een goede definitie voor communicatie bestaat dus ook niet (Klandermans, B., E. Seydel, 2000).
Het is voor organisaties belangrijk om door middel van de juiste communicatie het publiek te bereiken en de aandacht te kunnen trekken. Veel organisaties zijn afhankelijk van hun doelgroep en besteden daarom veel aandacht aan het communicatiegedeelte van de organisatie. Het is van cruciaal belang om dit juist te doen en de juiste communicatiemiddelen te gebruiken. Meeste organisaties hebben een grote doelgroep en daarom zijn zij gebaat bij een communicatiemiddel die deze doelgroep kan bereiken. Internet wordt in de laatste jaren veel gebruikt, omdat het een goedkoop en effectief communicatiemiddel is. Men kan een groot groep mensen bereiken en hen informatie verschaffen over de organisatie.
New Media
Internet wordt omschreven als ‘’New Media’’ dat effect heeft op de traditionele ‘’Mass Media’’ kanalen (Televisie, Radio, Kranten, etc.). Het gaat over de digitalisering en de toegankelijkheid die het beidt voor ieder persoon. Deze theorie richt zich op de mogelijkheden dat internet biedt aan de mensen om bijvoorbeeld online nieuws te volgen, adverteren, informatie te zoeken, discussies te voeren etc. Er is sprake van communicatie via het nieuwe media door een grote groep mensen over de hele wereld, dat omschreven kan worden als de Mass Communicatie theorie. De Mass Communicatie theorie verwijst naar het openlijk communiceren door organisaties, op afstand met een grote groep mensen op een snelle manier (McQuail, D., 2010).
Definitie Mass Communicatie
Daninton en Zelley zeggen over de Mass Communicatie theorie, dat het vooral gericht is op de informatieflow die door de media of door grote organisaties naar het publiek worden toegespeeld. Hierbij is het van belang om te weten dat het gaat om een publiek waarvan de zender van de informatie geen kennis over heeft. De zender weet dus niet wat de motivaties en voorkeuren zijn van het publiek. Het gaat bij deze theorie altijd om een grote groep mensen die de informatie moeten ontvangen. De reactie van het publiek op de gekregen informatie is lastig te meten en verloopt over het algemeen traag. Dit komt vooral omdat het om een grote groep mensen zijn die de informatie hebben ontvangen. De één reageert er sneller op dan een ander en als het dan om een groot groep mensen gaat, dan is dit moeilijk te meten en duurt het lang voordat men feedback krijgt (Dainton, M., E.D. Zelley, 2011).
© 2011 - 2024 Fikretakin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De afdeling CommunicatieDe afdeling Communicatie vind je in veruit de meeste organisaties. De afdeling Communicatie is verantwoordelijk voor de…
Informatie en communicatieWanneer is iets informatie of een gegeven? Of zit daar geen verschil tussen? En hoe zit het met die eindeloze getallen?…
Wat is corporate communicatie?Ccorporate communicatie bestaat uit drie vormen van communicatie, namelijk managementcommunicatie, marketingcommunicatie…
Bronnen en referenties
- Dainton, M., E.D. Zelley, (2011). Applying Communication Theory for Professional Life. ‘’A Practical Introduction’’ 2: 162-168.
- McQuail, D. (2010). Mass Communication Theory. 6th editon, 4-136.
- Klandermans, B., E. Seydel, (2000). Overtuigen en Activeren. Publieksbeinvloeding in theorie en praktijk, 4, 13-23.