InfoNu.nl > Wetenschap > Economie > Het informatieperspectief op de besluitvormingsnut

Het informatieperspectief op de besluitvormingsnut

Het informatieperspectief op de besluitvormingsnut Onderzoek naar de reactie van de effectenmarkten op informatie, in het bijzonder informatie die via de accountants het maatschappelijke verkeer in komt. Voor het eerst is dit effect empirisch aangetoond door Ball & Brown (1968), in dit artikel hier meer over. Voor een bredere kijk op informatie asymmetrie is er een special gemaakt, te vinden via mijn pagina.

Empirisch onderzoek naar reactie op de effectenmarkten

Informatieperspectief hetvergelijking van gebruiksvriendelijkheid van de informatie inhoud. Accountants geven aan hoe het ongeveer zal gaan. Deze benadering was dominant tot ’68 en daarna heeft het de meetbenadering opgeleverd. Meetbnadering is dat investeerders hun eigen toekomstvoorspellingen willen maken.

Informatieperspectief; empirisch onderzoek kan accountants helpen met het vergroten van het nut van hun informatie door te kijken naar de reactie van de markt op de informatie.

Voorspellingen over gedrag investeerders:
  • Investeerders hebben al een verwachting over de prestaties van de onderneming, gebaseerd op beschikbare informatie, de verwachtingen hoeven niet gelijk aan elkaar te zijn
  • Investeerders zullen de winst verder gaan analyseren; is het hoger dan verwacht (GN) of lager dan verwacht (BN)
  • Als investeerders hun mening herzien hebben, zijn ze sneller geneigd om aandelen te kopen voor de huidige marktprijs om zo hun winst (aandeel gaat stijgen) te vergroten
  • Volume van handel wordt groter als de onderneming zijn winst presenteert

Dit artikel gaat meer over de marktprijsreactie dan over de reactie in het handelsvolume.

Marktreactie

Het vinden van een marktreactie:
  1. De theorie van de efficiënte effecten markten impliceert dat de markt direct reageert op nieuwe informatie. Belangrijk is dus wanneer de winst publiekelijk bekend is geworden. Onderzoekers hebben het opgelost door te kijken naar publicatie in krant en te kijken naar de omringende dagen
  2. GN (goed nieuws) of BN (slecht nieuws)komt voort uit de verwachtingen van investeerders. De verwachtingen zijn gebaseerd op eerdere kwartaalcijfers
  3. Er zijn meer gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op de aandelen, zoals verwachtingen van de overheid. Belangrijk is te onderscheiden de markbrede impact en de ondernemingsspecifieke factoren

Goed Nieuws; naar gelang van de efficiënte effecten markt, vormt een positieve abnormal return het bewijs dat beleggers positief reageren op onverwacht goed nieuws.

Ball en Brown 1968 waren de eersten met overtuigend wetenschappelijk bewijs dat aandelen reageren op de inhoud van de jaarrekeningen, type onderzoek is een event study.

Opzet onderzoek Ball en Brown (1968)

Voor iedere onderneming uit de steekproef pakten ze de volgende gegevens:
  • Schatting van de verwachte winst (gelijk aan winst afgelopen jaar)
  • Classificeren van iedere onderneming als GN (werkelijke winst > verwachte winst) of BN (andersom)
  • Schatten van het abnormaal aandelenrendement in de maand waarin de winst werd bekendgemaakt (maand 0)
  • Berekenen van het gemiddeld abnormaal rendement voor GN- en BN-ondernemingen in maand 0
  • En vervolgens dat ook doen ook voor de maanden –1 t/m –11 en +1 t/m +6

Opmerking:
  • Geen causaliteit tussen het gerapporteerde netto-inkomen en de abnormale rendementen van -11 naar 0
  • Associatie tussen het rendement van het aandeel en de toename van de winst bij een “wider window”

Uitkomsten van het Ball en Brown (1968) onderzoek:
  • Leidt een grotere verandering van verwachte winsten tot een grotere aandeelprijsverandering?
  • Andere aandeelmarkten?
  • Halfjaarlijkse en kwartaalwinsten?
  • Marktreactie op balanscijfers?

Het is waarschijnlijk dat sommige ondernemingen boven gemiddeld reageren en andere ondernemingen onder gemiddeld reageren op GN of BN. Maar waarom? Als hier een antwoord op gevonden kan worden dan kan het accountants helpen om hun informatienut te verbeteren naar gebruikers.

Na de Ball en Brown studie was de identificatie en uitleg van de reactie van de markt op de winstinformatie, ook wel earnings response coëfficiënt research (ERC). ERC is de verwachte relatie tussen rendementen op aandelen en de onverwachte resultaataankondigingen van een onderneming

Redenen voor verschillende reacties op gerapporteerd resultaat:
  • Beta; hoge beta geeft lagere ERC; hoe risicovoller, hoe minder een reactie van investeerders
  • Vermogensstructuur; hoe hoger de schuld, hoe lager de ERC
  • Kwaliteit van het resultaat; hogere kwaliteit (hoge hoofddiagonaal), geeft een hogere ERC
  • Groeikansen; hogere groeimogelijkheden, hogere ERC
  • Gelijke verwachtingen belegger; hoe preciezer de analyse van de informatie, hoe hoger de ERC
  • De informatiewaarde van de prijzen; hoe informatiever de prijs, hoe lager de ERC

Waarom moeten accountants geïnteresseerd zijn in de marktreactie op financial accounting informatie? Reden is dat ze hun informatie kunnen verbeteren en daardoor de decision usefulness kunnen vergroten. Belangrijk voor het informatieperspectief is het verkrijgen van een redelijke schatting van de resultaatverwachtingen. De beste accountancy grondslag zorgt voor een grotere reactie op de marktprijs.

Buitengewone zaken zijn van ongebruikelijke aard en komen niet frequent voor. Voor deze zaken bestaan richtlijnen om zo geen vertekenend beeld van het netto resultaat te geven.

Informatie is een publiekelijk goed, de allocatie van een publiek goed is een lastige materie en wat goed is voor beleggers, hoeft niet goed te zijn voor andere belanghebbenden.

Lees verder

© 2011 - 2018 Annfinance, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Managers en de financiële rapportageManagers en de financiële rapportageOm de interesse van managers te begrijpen voor de financiele rapportage is het belangrijk om een aantal modellen te over…
BiSL (Business Information Services Library) - AlgemeenBusiness Information Services Library is een framework voortgekomen uit best-practice voor het uitvoeren van Informatiem…
Verhalend ontwerpenVerhalend ontwerpenVerhalend ontwerpen, oftewel; 'Storyline approach to education' is ontwikkeld in Schotland, door o.a. Steve Bell. Bij de…
Klimaatverandering en politiekKlimaatverandering en politiekAl Gore heeft een film gemaakt. Onlangs werden er voor de zoveelste keer protesten gehouden voor climate change (G20, Lo…
Webwinkels en het leveren op rekeningWebwinkels en het leveren op rekeningWebwinkels en webshops groeien in populariteit. De vraag van consumenten wordt steeds groter en hierdoor dienen webwinke…
Bronnen en referenties
  • Scott, W. R., (2009), Financial Accounting Theory, New Jersey: Prentice-Hall

Reageer op het artikel "Het informatieperspectief op de besluitvormingsnut"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Annfinance
Laatste update: 24-05-2011
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Economie
Special: Informatie asymetrie
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!