De voorjaarsstorm ‘Doris’ van 23 februari 2017

De voorjaarsstorm ‘Doris’ van 23 februari 2017 Op 23 februari 2017 trok een zware vroege voorjaarsstorm met de naam Doris over Nederland, het was de eerste pittige storm van 2017. De storm trok eerst over Ierland en Engeland en heeft daar de naam Doris gekregen. Doris veroorzaakte in Nederland relatief weinig schade en er vonden, zover bekend, gelukkig geen ernstige ongevallen plaats. Code rood was dan ook niet nodig en door het KNMI werd als hoogste schaal code oranje afgegeven. In het westen van Nederland werd windkracht 10 gehaald met als maximale windstoot 117 km per uur.

Waardoor werd de storm veroorzaakt?

De storm werd door een zeer laag drukgebied veroorzaakt dat vanuit het westen via Ierland en Engeland pal langs de Waddeneilanden verder over Nederland, richting het noorden van Duitsland en Denemarken trok. Ook op de dag voor de storm, woensdag 22 februari, waaide het al flink, dit was een van de voorlopers van het zwaardere stormveld dat nog in aankomst was. De storm had van de Britse weerdienst de naam Doris gekregen.

De alarmcodes op 23 februari

Het KNMI had voor 23 februari voor de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, en het westen van Utrecht en Noord-Brabant de code oranje afgegeven met voorspelde windstoten van 100 tot 120 km per uur en een verwachte windkracht van maximaal 9 tot 10 langs de kust, code rood werd dus niet afgegeven. In de rest van het land werden windstoten van 100 km per uur verwacht met windkracht 7 tot 8. De wind zou volgens de voorspelling zeker tot twaalf uur ’s avonds aanhouden.

De betekenis van de alarmcodes uitgelegd
Code geel – wees alert
Code geel wordt als waarschuwing op zijn vroegst 48 uur afgegeven voordat het weersverschijnsel zich gaat voordoen, het weersverschijnsel moet zich dan met een zekerheid van minstens 60% gaan voordoen. Code geel wordt afgegeven bij kans op windstoten van meer dan 75 km per uur.

Code oranje – wees voorbereid
Code oranje wordt als waarschuwing op zijn vroegst 24 uur afgegeven voordat het weersverschijnsel zich met een zekerheid van minstens 60% gaat voordoen. Deze code wordt afgegeven bij windstoten van meer dan 100 km per uur in een gebied groter dan 50 bij 50 km.

Code rood (weeralarm) – onderneem actie
Het weeralarm code rood wordt afgegeven als het weersverschijnsel een mogelijk zeer grote impact op de samenleving heeft, het wordt op zijn vroegst 12 uur voordat het weersverschijnsel zich gaat voordoen afgegeven. Deze code kan ook afgegeven worden als de kans op het weersverschijnsel klein is, maar de mogelijke impact en veiligheidsrisico’s toch zeer groot kunnen zijn. Code rood wordt afgegeven op basis van een impactanalyse.

Verloop van de storm op 23 februari

Ochtend

De westerstorm trok op 23 februari 2017 vanuit het westen naar het oosten pal langs de Waddeneilanden, de wind kwam in het begin uit het zuidwesten, later op de dag draaide de wind meer naar het westen en zelf noordwesten. In de nacht voor de storm waren al zware windstoten waarneembaar en in de ochtend op 23 februari verliep het weer eveneens zeer onstuimig. Het regende in de ochtend bij vlagen flink, maar ook liet de zon zich tussen de buien door af en toe even zien en ontstond zelfs zo nu en dan een aangenamer weertype. De wolken waren tijdens deze kleine opklaringen mooi donkergrijs gekleurd, afgewisseld met felle witte wolken en met een stukje blauw ertussen. Het zicht was tijdens deze opklaringen goed en je kon zeer ver kijken, van fijnstof of smog was er tijdens deze storm dan ook geen sprake. De temperatuur was aangenaam en lag tussen de 7 en 11 graden, maar tijdens slagregens werd het weer een stuk guurder.

Middag

Het zwaartepunt van de storm zou die dag tussen 16.00 en 20.00 uur komen te liggen en al rond 14.00 uur was er dan ook een sterk toenemende wind waarneembaar. De stom was in het begin van de middag het zwaarst langs de kust in de provincies Zeeland en in Noord- en Zuid-Holland, met windstoten tot boven de 100 km per uur. In de middag lag de windkracht rond 15.00 uur op 6 tot 7 in het midden van Nederland, langs de kust werd toen de eerste windkracht 8 al gemeten, en in Zeeland zelfs al windkracht 9. Opmerkelijk was dat in Groningen er in de middag al windkracht 7 of 8 was, maar ten westen daarvan in Friesland en Overijssel was er nog maar windkracht 4, 5 of 6. In IJmuiden en Hoek van Holland werd rond 16.00 windkracht 10 gemeten; rond 16.00 uur was er officieel sprake van een echte storm in Nederland. De verschillen in het land waren echter op dat moment zeer groot; in Gelderland stond er slechts een windkracht van 5 tot 6.

De snelste windstoot van de dag bedroeg 117 km per uur, gemeten in Zeeland, vooral de windstoten waren tijdens deze storm in heel Nederland venijnig. Andere ‘hotspots’ met grote windsnelheden waren er op de Waddeneilanden Vlieland en Terschelling. Later op de middag nam in de kustprovincies de wind als eerste weer af, maar in de rest van Nederland hield de storm tot middernacht aan, met in het binnenland in de middag nog een toenemende windkracht van 8 tot 9 en met windstoten van een enkele keer 110 km per uur. Rond vijf uur werd ook windkracht 7 tot 8 in Gelderland gemeten, en in het westen van Gelderland zelfs even een windkracht 9 in Herwijnen. In Zuid-Limburg was er met slechts windkracht 4 tot 5 niet veel aan de hand.

Avond

Rond 19.00 uur ging de storm alweer iets afnemen, de allerzwaarste windstoten waren vooral aan de kust voorbij, maar de afname van de windkracht voltrok zich niet snel. Aan de kust was er nog steeds op een paar plekken een windkracht 8 tot 9 en in het binnenland 6 tot 7. Op en rond het IJsselmeer werd nog een windkracht van 8 tot 9 gemeten, en in Limburg 7 tot 8. Maar rond tien uur ‘s avonds nam de wind verder af, maar het ging zoals gezegd mondjesmaat. De windkracht bedroeg nog steeds zo’n 7 tot 8 aan de kust en 6 tot 7 in het midden van Nederland, en 5 tot 6 in het oosten. Opvallend was dat aan de kust de wind nu meer vanuit het noordwesten kwam en in het oosten nog vanuit het zuidwesten, een teken dat het centrum van de depressie ten noorden van Nederland aan het langstrekken was, dit gaf dus een heel ander beeld dan in de middag toen de kern van storm Doris nog ten westen van Nederland lag en alle wind vanuit het zuidwesten kwam. De felle wind hield zeker in het binnenland nog tot in de nacht aan en pas de volgende dag was het weer rustig en werd Nederland gewekt met een vriendelijke zonnetje.

De overlast en schade in het land

De overlast in Nederland viel relatief mee, een vliegtuig moest wegens de wind na twee landingspogingen op Schiphol uitwijken naar Frankfurt. Op de Van Brienenoordbrug op de A16 kantelde een vrachtwagen met aanhanger en kwam over de volle breedte van de hele weg te liggen, gevolg was dat al het verkeer tussen het Terbregseplein en de Van Brienenoordbrug vast kwam te staan. Op Schiphol kwam een vliegtuig naast de landingsbaan terecht, de wielen braken af en het toestel kwam op een vleugel te liggen, er raakte gelukkig niemand gewond. Op de Moerdijkbrug schaarde een vrachtwagen met aanhanger, de brug werd in beide richtingen afgesloten. In totaal zijn die dag zo’n honderd vluchten op Schiphol geannuleerd.

Aangepaste dienstregeling treinen

In het hele land zijn de nodige bomen omgewaaid, sommige kwamen op geparkeerde auto’s terecht, andere versperden wegen en enkele bomen vielen op rijdende auto’s. Er is gelukkig, zover bekend, door de storm van 23 februari in Nederland niemand gewond geraakt. De NS voerde uit voorzorg een aangepaste dienstregeling en gedurende de dag zijn er dan ook geen problemen ontstaan, behalve een aantal treinen die als gevolg van omgevallen bomen langzamer moesten rijden. Er werd op de stranden ook volop genoten van de zware storm. Het Verbond van Verzekeraars wist te melden dat de totale schade onder de 10 miljoen euro bleef en relatief meeviel.

Alle dagrecords op een rij

  • Rond 11.30 uur werd de eerste windstoot in Nederland van 100 km per uur gemeten bij IJmuiden
  • Rond 16.00 uur werd bij IJmuiden windkracht 10 gemeten en vastgesteld, dit betekende officieel een zware storm in Nederland
  • Rond 16.15 uur werd bij IJmuiden een windstoot van 114 km per uur gemeten
  • Rond 21.10 uur werd bij Hoek van Holland een windstoot van 116 km per uur gemeten en eveneens windkracht 10
  • De snelste windstoot van de dag werd in het Zeeuwse Stavenisse gemeten met 117 km per uur

Windkracht nader verklaard
De windkracht wordt berekend door gedurende tien minuten de gemiddelde windsnelheid te meten op 10 meter boven de grond. Dit is dus iets anders dan de snelheid van windstoten, de laatste kunnen namelijk veel hoger uitvallen dan de gemiddelde windsnelheid. De windkracht wordt uitgedrukt in Bft oftewel Beaufort en is vernoemd naar Francis Beaufort die de gelijknamige schaal in 1805 opstelde. In 1946 is deze schaal verder gemoderniseerd en sindsdien zijn er 12 windsterktes, de snelheid van windkracht nul niet meegerekend. De schalen zijn:
  • Windkracht 0, windstil, snelheden betreffen 0-1 km per uur
  • Windkracht 1, zeer zwak, snelheden betreffen 1-5 km per uur
  • Windkracht 2, zwak, snelheden betreffen 6-11 km per uur
  • Windkracht 3, vrij matig, snelheden betreffen 12-19 km per uur
  • Windkracht 4, matig, snelheden betreffen 20-28 km per uur
  • Windkracht 5, vrij krachtig, snelheden betreffen 29-38 km per uur
  • Windkracht 6, krachtig, snelheden betreffen 39-49 km per uur
  • Windkracht 7, hard, snelheden betreffen 50-61 km per uur
  • Windkracht 8, stormachtig, snelheden betreffen 62-74 km per uur
  • Windkracht 9, storm, snelheden betreffen 75-88 km per uur
  • Windkracht 10, zware storm, snelheden betreffen 89-102 km per uur
  • Windkracht 11, zeer zware storm of orkaanachtig, snelheden betreffen 103-117 km per uur
  • Windkracht 12, orkaan, snelheden betreffen 118 km per uur of meer
© 2017 - 2024 Blauwevinvis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wanneer is er officieel sprake van storm?Het is in ons land regelmatig onstuimig weer. Vooral in de herfst en de winter is er nog al eens sprake van storm. Wanne…
De zware herfststorm van 13 september 2017De zware herfststorm van 13 september 2017Na de voorjaarsstorm Doris van 23 februari 2017 en de zomerstorm van 6 juni in hetzelfde jaar beleefde Nederland op 13 s…
Storm: Wat is en hoe ontstaat een zomerstorm?Storm: Wat is en hoe ontstaat een zomerstorm?Stormweer is geen lachertje. Door de grote windsnelheden kan dit natuurfenomeen (zeer) grote schade aanbrengen, zowel bi…
Storm in NederlandStorm in NederlandHet weerbericht wordt vaak in de gaten gehouden via de televisie of op het internet. Vaak horen we tijdens deze nieuwsbe…

Föhnwind en föhn- of lenswolken in NederlandFöhnwind en föhn- of lenswolken in NederlandEen föhnwind in Nederland is een warme, droge zuidenwind die in een paar uur tijd de temperatuur omhoog brengt met 10 gr…
Winteronweer of thundersnow - onweer met sneeuw en hagelWinteronweer of thundersnow - onweer met sneeuw en hagelIn de zomer hebben we in Noordwest-Europa regelmatig onweer. Na een warme dag wil het in de namiddag of avond nog wel ee…
Bronnen en referenties
  • http://nos.nl/artikel/2159655-vrachtwagen-geschaard-op-de-van-brienenoord-a16-dicht.html
  • http://nos.nl/artikel/2159672-vliegtuig-op-schiphol-in-de-problemen.html
  • http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/knmi-waarschuwingen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort
  • http://www.rtlnieuws.nl/nederland/storm-voorbij-vandaag-rustig-weer
  • http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/stevige-storm-raakt-nederland/3020/
  • http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2128698/Gelderland-ruimt-de-stormschade-van-Doris-op
  • http://nos.nl/artikel/2159770-schade-door-storm-valt-verzekeraars-mee.html
Blauwevinvis (114 artikelen)
Laatste update: 26-02-2017
Rubriek: Wetenschap
Subrubriek: Weer
Bronnen en referenties: 8
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.