Levers of control: de belief systems

Belief systems
De belief systems zijn de beheersingsmaatregelen die betrekking hebben op het uitdragen van de visie en missie van de organisatie, het houden aan de gedragscodes en ervoor zorgen dat de werkzaamheden van het personeel bijdragen aan de doelstelling van de organisatie (Simons, 1995). Kortom, de kernwaarden van de organisatie. Belief systems kunnen ook werknemers inspireren om nieuwe kansen te ontdeken, ze kunnen motiverend zijn om nieuwe wegen van waardecreatie te ontdekken. Mensen hebben een diepgewortelde behoefte om door tijd en energie bij te dragen aan inspanningen die de moeite waard zijn, maar bedrijfen maken het vaak moeilijk voor medewerkers om ze het doel van hun inspanning te laten begrijpen en op welke manier ze waarde kunnen toevoegen aan de organisatie, terwijl ze dat wel graag willen weten (Simons, 1995).Ontwikkeling van belief systems
In het verleden was de missie van organisaties veel duidelijker zonder referenties naar gerichte kernwaarden. Werknemers wisten dat ze voor een telecommunicatiebedrijf of een bank werkten. Alleen door de complexiteit waarin organisaties zich tegenwoordig bevinden, is het voor de werknemers moeilijker om de doelen en richting die een organisatie op gaat te begrijpen (Simons, 2000). In het verleden werd de missie van organisaties meer begrepen zonder verwijzing naar waarden of formele overtuigingen, dit komt mede door inkrimping en reorganisaties. Medewerkers weten niet meer wie ze kunnen vertrouwen en hebben steeds hogere verwachtingen van een zinvolle loopbaan met een hoog opleidingsniveau. Zonder formele belief systems hebben medewerkers in grote gedecentraliseerde organisaties geen duidelijk en constistent begrip van kernwaarden van het bedrijf en hun positie in de onderneming (Simons, 1995).Bedrijven hebben belief systems jaren gebruikt om waarden en richting via de senior managers door te geven aan de werknemers. Typische belief systems zijn beknopt, hebben waarden en zijn inspirerend. Ze vestigen de aandacht van de werknemers op de hoekstenen van de organisatie: hoe organisatorisch waarde creëren, het niveau van de prestaties waar de organisatie naar streeft en de verwachting van hoe individuen de relaties intern en extern aangaan. Van belang bij het ontwerpen van belief systems door senior managemen is dat ze toepasbaar zijn voor verschillende zoals bijvoorbeeld voor medewerkers op de verkoop, productiemedewerkers en administratief personeel.