InfoNu.nl > Wetenschap > Natuurkunde > Natuurkunde: Pagina 15
Artikelen 141 - 150 in de rubriek Natuurkunde

Natuurkunde (Wetenschap)

Tot diep in de kern van het atoom

Dit artikel gaat over wat er zich binnen de kern van een atoom afspeelt. Waar bestaat een atoomkern uit? Wat zijn quarks en gluonen? En wat spoken ze allemaal uit in de kern van een atoom? Lees verder… Machans, 14-01-2010

De gloeilamp was onmisbaar in ieder huishouden

Eén van de uitvindingen die misschien wel de meeste impact heeft gehad op onze geschiedenis is de ontdekking van de elektra. Direct daaraan verbonden is natuurlijk de gloeilamp. De uitvinding hiervan… Storm, 28-08-2009

Snaartheorie - een korte uitleg

De snaartheorie is beschouwd als de moeilijkste natuurkundige theorie ooit. Hij is opgesteld om twee natuurkundige theorieën die tegenstrijdig met elkaar zijn te combineren, namelijk de kwantummechani… Martijn123, 26-08-2009

De derde wet van Newton: actie is reactie

In de voorgaande artikelen zijn de eerste en de tweede wet van Newton besproken, ofwel de statica en de dynamica. De derde en laatste wet wordt ook wel omschreven als "actie is reactie". Als lichamen… Teez, 14-08-2009

De tweede wet van Newton: dynamica

In het vorige artikel is de eerste wet van Newton (de statica) aan de orde geweest. Hier worden de tweede wet, ofwel de dynamica, en de derde wet (actie is reactie) besproken. De dynamica beschrijft h… Teez, 14-08-2009

De eerste wet van Newton: statica

De statica gaat uit van lichamen in evenwicht: doordat iedere kracht die op een lichaam werkt wordt gecompenseerd door een andere kracht, wordt het lichaam niet in beweging gebracht (of blijft het met… Teez, 14-08-2009

De stoommachine

Men kan de stoommachine beschouwen als een van de grootste technische bijdragen aan de menselijke vooruitgang. In de twee eeuwen na de invoering ervan ontwikkelden handel en industrie zich sneller dan… Gekkegerrit, 06-06-2009

Hoe werkt Kernfusie?

Als toekomstige energiebron zijn alle ogen gericht op kernfusie, voornamelijk de reactie tussen twee waterstofisotopen. Deze kernreactie loopt dan tussen Deuterium en Tritium enorme hoeveelheden energ… Wallum313, 16-04-2009

Wat is Hawkingstraling?

De Hawkingstraling is vernoemd naar de theoretisch natuurkundige Stephen Hawking, die de straling ook ontdekte. Hij was de eerste die kwantummechanica aan zwaartekracht bond. De straling is verantwoor… Wallum313, 09-04-2009
Einstein in Nederland, boekbespreking Sybe Izaak Rispens

Einstein is een icoon geworden en staat symbool voor de geniale mens. Dit beeld is zwaar overdreven. Einstein was een man die veel dingen zomaar beweerde zonder bewijzen ervoor te hebben. Als andere g… Tom008, 20-02-2009