InfoNu.nl > Wetenschap > Natuurkunde > Natuurkunde: Pagina 19
Artikelen 181 - 190 in de rubriek Natuurkunde

Natuurkunde (Wetenschap)

Geschiedenis van de elektriciteit: uitvinders

Als we terugkijken op het verleden zijn er vele knappe koppen geweest die iets hebben ontdekt of hebben uitgevonden. Vaak profiteren wij van hun vondsten, bijvoorbeeld in het geval van elektriciteit.… Victorho, 27-12-2007
Winnaars Nobelprijs Natuurkunde 2008 (1977 - 2008)

De Nobelprijs voor de Natuurkunde wordt toegekend aan degenen die zich verdienstelijk hebben gemaakt op dit gebied. De Nobelprijs voor de Natuurkunde 2008 is toegekend aan Yoichiro Nambu, Makoto Kobay… Sila, Nobelprijs & Winnaars, 14-10-2007

Willem Einthoven

Willem Einthoven leefde van 1860 tot 1927 en was hoogleraar medicijnen. Hetgeen waarmee hij echter zijn bekendheid heeft verworven neigt meer naar de kant van de natuurkunde toe dan naar iets dat te m… Luckyjob, 12-10-2007
Elementen en metalen

Weetjes en wetenswaardigheden. Wat is een element? Welk element komt het meeste voor? Welk element werd als eerste in de zon ontdekt? Welk metaal is een vloeistof? Waarom zijn goud en zilver zo duur?… Sila, 07-09-2007
Atomen en energie (moleculen)

Natuurkundige wetenswaardig-heden over Atomen en Energie. Wie ontdekte de atomen? Wat zit er binnenin een atoom? Waaruit bestaan alle levende en dode stof-fen? Wie splitste als eerste een atoom? Waaro… Sila, 07-09-2007

Klassering micro-organismen

Micro-organismen zijn ingedeeld in vier verschillende klasses. Laboratoria kunnen verschillende werkklassen krijgen en dit geeft dus aan met welke soorten micro-organismen gewerkt mag worden. Zephyrmerel, 22-06-2007

Hefboomprincipe

Het hefboomprincipe is een relatief eenvoudig principe dat onze voorvaderen al lang geleden ontdekte. Het steunt volledig op de wetten van de fysica en wordt in het dagelijkse leven constant gebruikt,… Steff148, 20-06-2007

Monstergolven of freak waves

Op woensdag 1 november 2006 werd Nederland behoorlijk opgeschrikt. Voor de kust van Schiermonnikoog werd rond half negen 's morgens door een meetboei van Rijkswaterstaat een golf gemeten van 19,80 met… Mamalies, 13-06-2007

De uitvinding van de microscoop, verrekijker en telescoop

De uitvinding van de microscoop is een ingewikkeld verhaal. Meerdere mensen claimen de microscoop te hebben uitgevonden. Het is in ieder geval in Nederland gebeurd. Misschien wel door meerdere mensen… Tom008, Uitvinders, 27-05-2007

Het Doppler-effect

Iedereen kent het fenomeen: je hoort van ver een ziekenwagen met loeiende sirene aankomen en wanneer hij voorbij geraasd is, is het alsof het geluid ineens een toontje lager zingt. Wetenschappers noem… Mamalies, 24-05-2007